Nex Machina - arkádovka v nejčistší formě
Nex Machina Recenze Nex Machina - arkádovka v nejčistší formě

Nex Machina - arkádovka v nejčistší formě

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

3

Záplavy robotů se na vás řítí v šíleném tempu, vaše zbraň střílí v tempu ještě šílenějším. Jediné, co by v této chvíli mohlo selhat, jste vy. Máte pevné nervy?

Reklama

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Po delší době tu opět máme hru, která si od začátku na nic nehraje. Nex Machina je čistokrevná arkádová střílečka, která se hratelností vrací ke kořenům žánru. Ke hraní vám stačí jen dvě páčky a zbytek obstarají vaše ruce a postřeh. Studio Housemarque (autoři her Resogun a Alienation) vás přenese časem zpět do doby arkádových automatů, kdy k zábavné hře stačilo zdánlivě prosté střílení robotů v zájmu osvobození lidstva a dosažení toho nejvyššího skóre. Bude to stačit i dnes?

„Frenetické akční souboje jsou tu alfou a omegou. Jsou zábavné, děsivě rychlé a k vaší smrti stačí jeden jediný zásah. Adrenalin jede na vysoké obrátky a občas budete mít co dělat, abyste se v tom mumraji na obrazovce vůbec zorientovali.“

Technologií ku zkáze

Svět Nex Machina je i přes barevnou záři laserů a výbuchů vlastně dost depresivním místem. Lidstvo je zcela závislé na technologiích a nedokáže od svých technických vymožeností odvrátit zrak. Opuštěné stroje po boku otupělého lidstva nepozorovaně nabydou vědomí a v krátkém čase několikanásobně přesáhnou možnosti lidské inteligence. Velmi rychle si pak stroje spočítají, že lidská rasa je v tomto stavu prakticky bezvýznamná, tudíž hodna masového vyhlazení.

Z předchozích odstavců jste asi pochopili, o co v této hře jde. Během pár vteřin od startu levelu vám jde po krku vše, co se hýbe. Valí se na vás vlny a vlny robotů za sebou a vaším cílem není nic jiného, než přežít a postoupit do dalšího kola. A ideálně při tom zachránit i nějakého toho člověka. Kromě vaší věrné laserové pušky můžete v krizových chvílích použít rychlý úskok, který vám mnohokrát zachrání kůži, a nejrůznější power-upy (štít, zvýšení dostřelu zbraně, raketomet, meč, prodloužení úskoku) náhodně roztroušené po úrovních. Dál už je to na vás a vašich reflexech.

Frenetické akční souboje jsou tu alfou a omegou. Jsou zábavné, děsivě rychlé a k vaší smrti stačí jeden jediný zásah. Adrenalin jede na vysoké obrátky a občas budete mít co dělat, abyste se v tom mumraji na obrazovce vůbec zorientovali. Ovládání je naštěstí bezproblémové a osvojíte si ho asi tak za tři vteřiny. Střílet můžete do všech směrů nezávisle na tom, kam zrovna běžíte, takže není problém jít dopředu a všechno kolem sebe kropit žhavou plasmou pod úhlem 360°. Ano, v normálním životě by vám možná v tomto úkonu překážela páteř, tady to naštěstí nikoho netrápí.

Score over 3 000 000

Nex Machina nabízí 5 světů po 15 levelech, přičemž konec každého světa stráží tuhý boss. Hru můžete projít v klasickém arkádovém režimu ve třech obtížnostech, kdy se snažíte probojovat skrz všechny úrovně na jeden zátah - po vypnutí hry totiž začínáte vždy od začátku. Standardně máte 5 životů, které když vyčerpáte, objeví se nechvalně známý nápis “CONTINUE?”. Kdybyste Nex Machinu hráli v 90. letech v nějaké herně, stačilo by v ten moment hodit do automatu minci a jede se dál. Do PlayStationu nebo PC bych rvát peníze nedoporučoval, naštěstí tvůrci přišli s vychytralým řešením. Na nejlehčí obtížnost máte takových “CONTINUE” neomezeně, na střední jich máte 99 (což je těžší, ale reálné) a na těžkou obtížnost jich máte 10 (což je naprostá šílenost).

„Arena před vás postaví spoustu misí, ve kterých je cílem dosáhnout co nejvyššího skóre, zatímco nepřátelé bývají často silnější, rychlejší nebo jinak otravnější.“

Když už jsem zmínil rozsah hry, možná vás zajímá i samotná herní doba. No, to je trochu složitější. Na nejlehčí obtížnost není problém všech 5 světů projít ani ne za dvě hodinky. Na těžší obtížnosti herní doba naroste přímo úměrně vašim schopnostem, což se může v případě ultimátní nešikovnosti vyšplhat na hodiny a hodiny hraní. Pokud se vám podaří zdárně projít režim Arcade, můžete se směle pustit do dalších módů, což jsou Single World, Arena a Local Co-op (jupí!).

Single World vás asi ničím nepřekvapí, prostě si vyberete jeden svět z arkádového režimu a jdete do akce. Arena před vás postaví spoustu misí, ve kterých je cílem dosáhnout co nejvyššího skóre, zatímco nepřátelé bývají často silnější, rychlejší nebo jinak otravnější. Odměnou vám budiž zlaté mince, za které si můžete odemykat další mise nebo si upravit svého hrdinu trochu ku obrazu svému. Je příjemné, že tvůrci na něco takového mysleli, i když během soubojů nemáte moc času sledovat svoji vizáž. Musím ale říct, že bych místo misí v Aréně ocenil spíše více hratelných světů. Pro někoho sice získání co možná nejvyššího počtu bodů může být prioritou, já osobně umístění na žebříčku po boku ostatních hráčů nijak extra neřeším. To už si raději pustím Arcade a projdu hru znovu od začátku, třeba i v lokálním co-opu.

Ano, Local Co-op je přesně to, co od něj očekáváte. Kamarádovi dáte do rukou ovladač, zběsile střílíte kolem do všech světových stran a navzájem si před tou hordou nepřátel kryjete záda. A je to ohromná zábava. Lokální režim pro dva hráče je navíc poslední dobou čím dál vzácnější, takže si za něj vývojáři rozhodně zaslouží pochvalu. Na druhou stranu mi zde citelně chybí online kooperace pro ty smutné případy, kdy nemáte nikoho po ruce. Je to škoda, ale můžu alespoň doufat, že ho studio do hry časem přidá.

„Elektronická hudba pak dění na obrazovce perfektně doplňuje. Rychlé syntezátory se organicky mísí se zvukem vašich zbraní do jednoho divokého celku a vytváří tak futuristickou symfonii, která vám bude v uších hrát ještě dlouho po tom, co hru vypnete. “

Neonový ráj

Grafika a hudba vaše potěšení ze střílení všeho živého (respektive mechanického) ještě umocňují. Hezky stylizovaná grafika hýří barvami a šlape jako hodinky. Lokace jsou velmi detailní a po celou dobu hraní se mi nestalo, že bych jen na vteřinku pozoroval nějaké zpomalení. Přidejte si k tomu spoustu efektů a dostanete lahodný neonový koktejl, kterého se jen tak nenabažíte. Během boss fightů můj obývák často problikával v rytmu laserů a dalších energetických výbojů tak intenzivně, až jsem děkoval bohu, že nejsem epileptik.

Elektronická hudba pak dění na obrazovce perfektně doplňuje. Rychlé syntezátory se organicky mísí se zvukem vašich zbraní do jednoho divokého celku a vytváří tak futuristickou symfonii, která vám bude v uších hrát ještě dlouho po tom, co hru vypnete.

Kupředu ani krok?

Studio Housemarque se ve svém nejnovějším počinu ani nesnaží o nějaké inovace, naopak veškeré zbytečné nadstavby osekávají až na úplnou dřeň. Jde jim pouze o čistokrevnou, ihned uchopitelnou akci v efektním kabátku a jejich záměr se nepochybně vydařil. Nex Machina totiž představuje ultimátní poctu zlaté době arkádových automatů a jednu z nejlepších her svého žánru. A když dodám, že se na vývoji hry podílel i Eugene Jarvis - tvůrce klasik žánru Robotron 2048 a Smash TV, všechno do sebe krásně zapadá. Tohle je návrat ke kořenům ve velkém stylu.

Nex Machina
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Zběsilá akce čerpající inspiraci z klasických arkádových stříleček, ve které od začátku do konce nespustíte prst ze spouště. Jen je škoda, že mimo výborné hratelnosti a audio-vizuálního zpracování hra neobsahuje více hratelných světů na úkor misí založených na získání co nejvyššího skóre.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

grafika a hudba
skvělá hratelnost
jednoduché ovládání
lokální co-op
málo hratelných světů
chybějící online co-op
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama