Proč dostal Tim milion na neznámou adventuru?
Speciály Stacking Článek Proč dostal Tim milion na neznámou adventuru?

Proč dostal Tim milion na neznámou adventuru?

Daniel Kremser

Daniel Kremser

4

Pojďme si vysvětlit, proč jeden herní vývojář k balíku peněz přišel, aniž by sám pořádně věděl jak.

Reklama

Asi se nenajde mnoho lidí, kterým by unikla zpráva o nové hře studie Double Fine, za kterým stojí legendy herního průmyslu Tim Schafer a Ron Gilbert. Skutečnost, že během jednoho jediného dne dostalo studio od samotných fanoušků více než 1 milion dolarů je skutečně neuvěřitelná a pro většinu lidí zřejmě nepředstavitelná.

Tim Schafer a Ron Gilbert jsou skutečnými matadory herního průmyslu. Mají za sebou ikony jako The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle nebo zajímavě vypadající Psychonauts. Z novějších her určitě musíme zmínit nezávislou hříčku Stacking, která nápaditě pracuje s principem ruských matriošek nebo metaláckou hru Brutal Legend.

Paradoxem přitom je, že ze hry mohli vidět velké nic. Jedno pěkné a vtipné video se Schaferem v hlavní roli lákající na adventuru, která vlastně nemá ani název. Přesto se našlo na 40 000 dárců, kteří předem stanovenou sumu studia překročili vice než trojnásobně. Ale jak se něco podobného vlastně stalo?

Podvod? Ale no tak ...

Existuje hned několik možných vysvětlení. Za prvé by se mohlo jednat o skvěle naplánovaný podvod, díky němuž se studio a připravovaná hra dostala prakticky všude a téměř každému vyrazila dech ještě před začátkem vývoje. Tomuto faktu však zrovna dvakrát nevěřím. Celá akce by totiž musela být plánovaná dlouho dopředu a musel by se najít dostatečný počet lidí, kteří by byli ochotni se na něčem takovém podílet, což je více než nepravděpodobné.

Že by se jednalo o skvěle promyšlený marketingový tah je nepravděpodobné hned z několika důvodů.

Navíc si nemyslím, že se jedná o Schaferův styl. V nedávné době se totiž na internetu přetřásala možná finanční účast tvůrce Minecraftu Markuse Perssona právě na možném vývoji Psychonauts 2 ve studiu Double Fine. Kdyby tak mělo studio peníze, asi jen těžko by pouštělo podobné věci do éteru. Jasné pak nejsou ani výdělky posledních her studia.

Kdo potom?

Prostě se smiřme s tím, že je to celé jeden vydařený sen. Pak se nabízí další vysvětlení, už značně reálnější. Dnešní trh je přesycen moderními, filmy napodobujícími hrami, které sice vydělávají značné sumy peněz, ale určitě neuspokojují celé hráčské spektrum. Velká studia přitom povětšinou odmítají požadavky takovýchto minorit na neokoukané hry s neotřelými nápady. Trh je nestabilní a takto riskovat si dovolí jen hrstka vydavatelů.

Pokud přispějete, můžete se většinou těšit na zajímavý bonus a jinak tomu nebylo ani v případě Double Fine. Úplným vrcholem byla ještě zabalená krabice Day of the Tentacles, která musí mít sama o sobě velkou sběratelskou hodnotu. Je totiž pravděpodobné, že se na světě nacházejí už jen pouhé čtyři kusy. Špatně však nezněla ani večeře s Timem Schaferem nebo portrét od hlavního grafika tvůrčího celku. Škoda, že pro všechny tyhle věci se muselo sáhnout opravdu hluboko do kapsy.

Právě takoví lidé jsou proto ochotni pro svou vysněnou hru udělat mnohem více, než jen si v krámě nebo prostřednictvím online distribuce pořídit kopii. Minecraft je ostatně živoucím důkazem, co se všechno dá udělat bez velkého vydavatelského domu a silné franšízy za pomoci oddaných fanoušku a nápadu. Stačí jen vědět kde hledat. Jen se koukněte na specializované stránky, jako je třeba zmiňovaný Kickstarter, na jaké hlouposti se mnohdy najdou penízky. Právě tam se totiž sdružují lidé, kteří určitě nejsou bohatí, ale jsou ochotni přispět malinkou sumou na něčí nápad. Stačí, když jim prostě přijde zajímavý a je úplně jedno, jak ztřeštěný bude.

Double Fine skvěle trefili díru na trhu a díky zaměření na úzkou skupinu hráčů se jim podařilo maximalizovat zisk.

Když se pak tohle stane u většího počtu lidí, balík je hned na světě. Jednoduše stačí trefit, co zrovna teď letí a dá se říci, že máte vyhráno. To se Double Fine určitě podařilo. Již dlouho se totiž traduje, že adventury jsou mrtvé a tak vlastně nebylo vůbec složité zaujmout cílovou skupinu skalních fanoušků. Pořád je ale ve hře další faktor.

Proč platit za nic?

Většinou totiž platí, že pokud už lidi žádáte o finanční příspěvek, máte něco v ruce. Asi nějak tak to funguje u většiny projektů na Kickstarteru nebo na Indiegogo. V tomto případě je to ale trošku jinak. Neznáme název, neznáme příběh, neznáme mechanismy. Vlastně neznáme vůbec nic. Ach ano, bude to klasická adventura a dělá ji Tim Schafer. Avšak dát za tyhle dvě informace tolik peněz? Přesně tuhle otázku si pokládá většina lidí. Odpověď je přitom nasnadě!

Crowdfunding - kolektivní financování

Servery podobné Kickstarteru jsou v zahraničí velice oblíbené a hlavně v poslední době se stávají zajímavou možností pro mladé a kreativní lidi, kterým se nedaří získat podporu jinde. Nejde přitom ani zdaleka jen o hry, ale třeba i o komiksy, muziku, filmy a peníze můžete dostat třeba i na rozjezd vlastní firmy. Podobná služba funguje i u nás, a to pod názvem Fondomat.

Vlastně tahle skutečnost dokonale reflektuje současný stav videoherního průmyslu a možná i zábavního průmyslu všeobecně. V relevanci k velkým mainstreamovým projektům, které často nabízejí to samé, se stále více hráčů obrací k netradičním alternativám. Ty jsou pak poměrně často představovány legendami herního průmyslu, které už ve velkých studiích nenašli své uplatnění. Navíc si je mnozí hráči ještě idealizují k obrazu svému.

Pouze iluze?

Máme tady Petera Molyneuxe nebo Warrena Spectora. Přesto, že již delší dobu nepředvedli nic výborného, pořád jsou považováni za hvězdy první velikosti a na jejich hry se téměř vždy čeká s nadšením. Podobná aura pak určitě zahaluje i Tima a Rona, ačkoli ti se alespoň o nějaké ty inovace snaží na XBLA a PSN. Příkladem za všechny budiž hravá hříčka Stacking.

Došli jsme tak k poznání, že největší komoditou, franšízou nebo lákadlem nové hry od Double Fine je jméno. Je to jméno vývojáře, který kdysi dávno dokázal udělat herní legendu a tato skutečnost mu nyní stačí k tomu, aby z fanoušků dokázal dostat výše zmíněnou sumu. Nikdo se neptá, jak to bude vypadat. Jednoduše jsme ti dali peníze, protože v tebe máme důvěru.

Největším lákadlem nové hry jsou jména vývojářů. Jasně to ukazuje, že mnohdy stačí hvězdné jméno a samotný produkt je až na druhém místě.

Svým způsobem lze tuto skutečnost chápat jako nějakou zprávu velkým studiím, že je tady další velká skupina potencionálních kupců, kteří dosud byli opomíjeni. Skupina, od které se vydavatelská mašinérie odtrhla. Částečně to něco určitě vypovídá i o tom, jak se dneska nahlíží na velké společnosti.

Změna?

Určitě nechci naznačit, že jeden rekord v rámci Kickstarteru změní celý byznys, ale určitě vyšle zprávu. Zprávu lidem, kteří chtějí udělat něco nového, ale nedaří se jim sehnat finance. A je úplně jedno, zda kalkulují se skvělým nápadem, nebo podobně jako Tim s vlastní pověstí. Vyšle ale i zprávu herním studií, že by neměly opomíjet menší projekty a zapomínat na legendy, protože právě po nich je poptávka stále ještě velká.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama