Recenze deskové hry Ahoj
Speciály Článek Recenze deskové hry Ahoj

Recenze deskové hry Ahoj

Jasná volba pro fanoušky pirátů a kostek.

Pirátské hry patří do kategorie, ve které moc kvalitních projektů nenajdete. Proto jsem se pro vás rozhodl zpracovat text orientovaný na deskovou hru Ahoj, která vás vyšle vstříc oceánu, na němž to pořádně vře.

• Počet hráčů: 2 – 4
  • Herní doba: 45 – 75 minut
  • Cena: 900 Kč (Fox in the Box)
  • Věk: 12+

Jedni v Ahoj pašují, zatímco jiní bojují

Stejně jako v případě podařené deskové hry Pochmurný kraj i Ahoj pracuje s myšlenkou asymetrických frakcí, což v praxi znamená, že rozdílný formát hratelnosti vám bude nabídnut ve dvou a odlišný ve větším počtu hrajících. Na moře totiž míří celkem tři frakce, z nichž jsou vám při duelu nabídnuty pouze dvě party při jejichž střetu jde primárně o to, komu se podaří ovládnout a držet co největší objem oceánu.

Recenze deskové hry Ahoj

Jakmile ale do hry vstoupí třetí hráč, už se dynamika trochu mění, protože se na scéně objeví pašeráci, jejichž cílem není držet co největší kus území ale vsadit na některou z bojujících frakcí v rámci přízně a především dodat co nejvíce zboží do ostrovních přístavů. V tom se vám samozřejmě snaží konkurence bránit, takže realizovat tento úkol není úplně jednoduché. Těžení výhod z doručování mi navíc nepřišlo tolik profitabilní jako u cest z nichž těží bodíky protivníci.

Pro Žraloky a Ulity je hlavním způsobem jak dostat body držení území. Formy jakými zabírají teritorium jsou ovšem odlišné. Asi nikoho nepřekvapí, že první z uskupení je dosti přímočaré, protože příliš kreativity od žraloků asi očekávat nelze. Disponuje strážními věžemi, jedním velmi silným hlavním korábem, hromadou hlídek brázdícím oceánem a pěti černými kostkami.

Recenze deskové hry Ahoj

Ulity si žádají daleko více přemýšlení, jelikož už nich není přítomná až tak velká bojová síla. Startují s jedním korábem, čtyřmi kostkami a spojenci, kteří jsou faktorem, s nímž pracujete během hraní opravdu hodně. Užíváte je totiž k expanzi po ostrovech a také v bitvách, protože oproti žralokům mají ulity karty, se kterými je nutné se naučit zacházet. Otevřít si skrze ně jde dvojici nových korábů a také je využít vyloženě v bitvách či rozšiřování vašeho vlivu napříč herní mapou, která se během hraní rozšiřuje.

Zpočátku máte k dispozici pouze dva díly mapy rozrůstající se tak, že „míříte“ do jejich okrajů a získáváte tak nové dílky na kterých se nachází ostrovy, přístaviště a různé další odlišné regiony. Dost důležité je rychlé objevování nových částí herního světa pro třetí frakci pašeráků, kteří přepravují zboží mířící vždy do specifických destinací. Velká část herních akcí stojí na kostkách. Bez nich se nepohnete z místa, protože právě umístěním kostičky se můžete pustit do plavby, pohybovat se rychle skrze víry, nebo uskutečnit specifické frakční akce spojené často s jasně danými hodnotami.

Recenze deskové hry Ahoj

Náhoda je kvůli přítomnosti zásadním avšak, akceptovatelným faktorem, protože tu najdete také karty posádky mající taktéž vliv na to, jakým směrem se partie ubírá. Tah jako takový vždy stojí na tom, že můžete zpracovat všechny své kostky. Vítězem celé partie pak je ten, komu se podaří nabrat co největší objem bodů, čímž se neliší od konkurence.

Ahoj těží z potenciálu odlišně fungujících frakcí

Na trhu najdete řadu vydavatelství, která prezentují různé směry. Fox in the Box je firmou mající pod palcem osobité tituly schopné zaujmout už svým vizuálním zpracováním. Jakmile se pak dáte do hraní můžete se těšit na to, že vám bude nabídnuta velmi specifická hratelnost, což je i případ Ahoj. Tahle asymetrická strategie představuje výbornou záležitost, která maximálně pracuje s potenciálem jednotlivých frakcí. Při dvojhře máte dost nesmlouvavý duel, zatímco při větším počtu hráčů se opět celkové tempo hry mění.

Ahoj je jednou z unikátních strategií, kterých na trhu není úplně mnoho. Za sebe musím říct po asi dvou desítkách partií, že se jedná o kousek maximálně testující vaší schopnost pracovat s vámi vybranou herní frakcí a jejími možnostmi, kterou jsou vždy dosti pestré. Samotná znovuhratelnost je pak vysoká, takže se tu opravdu nudit nebudete. Osobně pak za příhodnou považuji i cenovku, která vzhledem ke zpracování komponentů není vůbec vysoká. Pokud tedy hledáte zajímavou strategii spojenou s jistou mírou náhody, asi bych se nebál po tomto titulu sáhnout.

Za poskytnutí kopie hry Ahoj děkujeme českému distributorovi, společnosti Fox in the Box.