Recenze deskové hry Vesmírná loď Interstellar
Speciály Článek Recenze deskové hry Vesmírná loď Interstellar

2

Boj o osud lidstva ve vzdálené budoucnosti.

Přijdou vám dosud prezentované hry příliš jednoduché? Tak to tu pro vás dnes máme náhled na masivní deskovou hru Vesmírná loď Interstellar, ve které se dáte spolu s ostatními do závodu s časem při němž vám bude opravdu horko. Co vše vám tento kousek nabídne a jak na tom jsou jeho rozšíření vám poví následující odstavce.

• Počet hráčů: 1 – 4
  • Herní doba: 120 minut
  • Cena: 2316 Kč (Tlama Games)
  • Věk: 13+

Životní cyklus Slunce se v Vesmírná loď Interstellar blíží ke konci

Každá hvězda se jednoho krásného dne přetransformuje v rudého obra, vedle nějž opravdu není příjemné existovat. V roce 2357 se ve hře Vesmírná loď Interstellar do podobného stavu pomaličku blíží i Slunce, na čemž má zásluhu i samotné lidstvo. Je tedy třeba dostat se z jeho dosahu pryč dříve, než bude Země pohlcena plameny a nalézt nový domov, čehož se budete s vámi vybranou nadnárodní společností aktivně účastnit.

Jak už to tak v deskových hrách bývá, partie Vesmírná loď Interstellar probíhá v kolech během nichž dochází ke střídání tří fází, které na sebe jasně navazují, takže si rozhodně nemůžete vybrat, že jednu budete hrát v daný moment a jinou v odlišný. Nejdříve je tu fáze Akcí. Během ní vám je umožněno sáhnout po jedné z pěti herních akcí. Tedy přesněji řečeno lze sáhnout po některém z pěti žetonů s tím, že posledním z nabízených jest kousek, který vám dá možnost vynechat váš tah, což však není nic vyloženě špatného, protože čím dříve skončíte fázi Akcí, tím dříve si zahrajete ve fázi Záchrany a aby toho nebylo málo ještě leckdy obdržíte zajímavou odměnu.

Během fáze akcí se můžete pustit do solární těžby, která představuje jednorázový krok, jímž získáváte suroviny, avšak do jisté míry tím urychlujete konec a navíc vytváříte negativní obraz vaší korporace, což je možná ještě horší než způsobení apokalypsy. Zatímco předchozí alternativa je jednorázová, výzkum technologií představuje krok, který se dá opakovat do momentu, kdy na něj zkrátka máte. Jakmile vynaložíte požadovaný objem a nasadíte vědce už vám nic nebrání se dát do výzkumu jedné z technologií. Ty musíte vynalézat pěkně postupně, s jednou výjimkou a to jsou technologie záchrany, u nichž však představuje limitaci fakt, že jich lze vynalézt pouze omezené množství.

Stejně neomezené jako základní myšlenka výzkumu je taktéž operování na trhu a také cestování mezi planetami, které vámi kontrolované koráby stojí vždy určitý objem paliva. Žetony postavené na možnosti opakování můžete hrát znovu až do momentu, než je zakryjete jiným žetonem, který může být opět neomezený nebo jednorázový jako je tomu třeba v případě Planetární výroby. Tato akce funguje tak, že můžete aktivovat žeton planetární výroby na Zemi anebo jiných světech, kde stojí vaše základny. Zda aktivujete všechny budovy na daném světě je pouze na vás, což se mi osobně hodně zamlouvá, protože nad aktivací je nutné dost uvažovat.

Musíte však počítat i s jejich efekty. Elementární těžbu pak může podpořit průzkumná loď, díky níž získáte o jednu kostičku materiálů více než bez něj. Neschází tu pak ani speciální žetony, k nimž se dostáváte realizací různých cílů, za něž si otevřete kousky se speciálními akcemi. Jak už bylo řečeno výše, jakmile máte v této fázi hotovo nastává etapa Záchrany, která je jádrem tohoto díla. Ve fázi Záchrany vlastně neužíváte žeton planetární výroby, avšak zbytek žetonů akcí zpracováváte obrácenou stranou. Bez ohledu na to, zda se jedná o základní nebo speciální.

Opět vám pak nic nebrání předčasně vynechat a získat vybrané zdroje. Dokud tak ale neučiníte, pracujete se zdroji a následně hrajete jednu akci za druhou. První možnou jest vyrobení mechanizmu pro Interstellar, který expandujete skrze určité kostky surovin. Dokončené mechanizmy přidáváte na modul vesmírné lodi ve snaze ho dokončit. Druhou možností není nic jiného než vyslání vašeho zástupce do prostoru světové vlády, kde se vámi vybraný vědec uhnízdí a přinese vám benefit spojený s daným políčkem. Jestliže netoužíte po pozici ve vládě je tu ještě Záchrana populace, v jejímž rámci uhradíte na trhu surovinu určité barvy a umístíte figurku populace do kryomodulů, čímž se dá také dostat k prestiži.

Poslední možností jest pak přesun sondy za pomoci paliva umístěné ve specifickém prostoru, na jehož konci jest soustava Trappist. Jakmile máte hotovo i v této etapě, je zde pak fáze Vlády, která z nemalé části slouží jako okamžik, během něhož vyhodnotíte některé zásadní faktory a ve výsledku také zjistíte, jestli už nastal konec, či nikoliv protože se v této fázi se Slunce automaticky posunuje po solární spirále, což může vést až k pohlcení Země. Takovýto moment může představovat jeden z negativních závěrů, když se vám do něj nestihne splnit minimálně dva ze tří stanovených cílů, po jejichž splnění je před vámi finální kolo a následné počítání bodíků. Když nic takového nenastane připravíte další kolo a jedete dál.

Jestliže máte rádi dodatečné moduly, tak těch tu v základu není vůbec málo. V nabídce je možné nalézt celkem sedm specifických variant, které mohou určitým způsobem formovat hratelnost. Pokud si pak myslíte, že studio stojící za tímto dílem zapomnělo na samotáře, tak vám udělám radost, protože tomu tak rozhodně není. Nalézt je tu možné také sólový režim, jehož podoba vás láká k otestování a to stále ještě není vše, protože je tady možné nalézt ještě trojici rozšíření.

Expanze Danger from Kuiper, Anti Matter a Halley's Comet posouvají hru Vesmírná loď Interstellar opět na vyšší úroveň

Z předchozích odstavců je vám jasné, že tento kus rozhodně není žádný prcek. Stále si jí však lze ještě slušně obohatit. Hned první expanze Danger from Kuiper pracuje s myšlenkou asteroidů, které máte možnost za pomoci vašich mobilních palebných platforem zachytávat. Čtete správně, tohle rozšíření vás nechá pálit do asteroidů jejichž žetony hrají zásadní roli především ve fázi solární aktivity a konci fáze Vlády, během nichž je vždy „rozpohybujete“. Samotné palebné platformy pak přinášejí žetony akce spojené s jejich aktivací. Jakožto celek přináší tato expanze zajímavý aspekt, na nějž je třeba reagovat, díky čemuž mi dost sedlo.

Druhým rozšíření po němž se dá sáhnout jest Anti Matter, který do hry přináší prvek Moscovium získatelný solární těžbou a syntézou. Krom něj pak jsou tu také specialisté operující v laboratoři, kde s právě objevenou novinkou pracují. Zajímavé je bezpochyby to, že zatímco normální solární těžba je problematická, když jde o získávání Moscovia neztrácíte reputaci ani neposouváte ukazatel solární těžby ještě poutavější je však fakt, že aktivní zakomponováním této složky měníte oběžnou dráhu planet, což je slušná divočina v níž hraje roli také kostka. Nejednou klidně může vést přesun planety na daný bod k jejímu následnému zničení.

Poslední expanzí pak je Halley's Comet. Jak napovídá její samotný název nepřidává do Vesmírná loď Interstellar nic jiného než Halleyovu kometu, která na své cestě vyvolává slušné pozdvižení. Kometu je možné těžit, získávat z ní suroviny a především jí přesouvat, protože tahle krásně rozhodně nebude sedět v rožku mapy. Během jejího průletu pak řešíte gravitační působení planet a především vývoj komety samotné, která ze sebe „valí“ čím dál tím více surovin. Hodně se mi na ní líbí, jakým způsobem se přesouvá během pohybu planet.

Expanze k deskové hře Vesmírná loď Interstellar jsou hutné a velmi slušně navyšují celkovou znovuhratelnost. Osobně jsem si z nich nejvíce oblíbil Anti Matter spolu s Halley's Comet. Špatný není ovšem ani kousek Danger from Kuiper. Jakmile má hráč základní hru, dává celkem smysl jít i do těchto kousků, protože každý z nich stojí reálně za pozornost.

Vesmírná loď Interstellar představuje výrazný titul na poli strategického žánru

Deskových her jsou hromady, co si však budeme povídat, jen málo z nich patří do kategorie projektů, které doma opravdu chcete mít, protože jsou něčím osobité. A právě do této úzké skupiny patří desková hra Vesmírná loď Interstellar. Člověk v ní má možnost podobně jako Icaros prožít boj se zlatým kotoučem, avšak nemusí v něm prohrát, což je fascinující. Samozřejmě mnohokrát to skončí katastrofou, ale nakonec přijdete na to, že při dobrém rozvržení vašich sil dokážete lidstvo spasit.

Jakožto komplet patří Vesmírná loď Interstellar mezi hutně zpracované strategie, které mají na to fanoušky tohoto žánru pohltit a upoutat jejich pozornost na řadu hodin. Když si navíc přidáte k hraní různé variace a rozšíření, je zde šance, že vám tento kus vydrží až do podzimu bez toho, aby se ohrál. Jestliže tento formát máte rádi, asi bych se nebál pustit se do této impozantní záchrany lidské rasy. Pokud se do hry pustíte počítejte s tím, že v krabici, která vám dojde najdete vedle boxu také opravený žeton napravující chybný krok tvůrců.

Za poskytnutí kopie hry Vesmírná loď Interstellar a trojice rozšíření děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire.