Recenze Made in Abyss: Binary Star Falling into Darkness - pád do zoufalství
Recenze Recenze Made in Abyss: Binary Star Falling into Darkness - pád do zoufalství

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

1
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC

Průzkum takovéto propasti bohužel zabolí.

Již jsme se několikrát mohli přesvědčit o tom, že adaptace populárních anime nemusí dopadnout úplně dobře. Ať již jde o hrané filmy nebo třeba videohru. Častokrát tak z hitu vznikne propadák případně, v tom lepším případě, průměrný zážitek. Důvody jsou různé, od omezeného rozpočtu až po časový deadline, prostě se toho může pokazit hodně. Anime Made in Abyss jsem neviděl, ale oznámení herní verze Made in Abyss: Binary Star Falling into Darkness mne nadchlo. Líbil se mi koncept a zároveň jsem si říkal, že pokud bude stát hra za to, kouknu se i na předlohu.

• Platforma: Nintendo Switch (recenzovaná verze), PlayStation4, PC (Steam)
  • Datum vydání: 2. září 2022
  • Výrobce: Spike Chunsoft, Chime
  • Distribuce: Spike Chunsoft
  • Žánr: akční RPG
  • Dat ke stažení: 7,5GB
  • Herní doba: 4 + 30 hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Prodejní verze: krabicová/digitální
  • Cena: 1 299 Kč

Dvakrát stejně a přesto jinak

Při spuštění hry poprvé uvidí hráči v menu dva režimy, Hello Abyss a Deep in Abyss. Bohužel, do Deep in Abyss nebudete mít hned od začátku přístup, takže se chtě nechtě musíte vrhnout na druhý režim a dohrát jej do konce. Hrdinou režimu Hello Abyss je Riko, “cave raider” s hodností Red Whistle a v podstatě jde o velmi stručné převyprávění příběhu anime, kdy je Riko při jednom ze sestupů zachráněna robotickým chlapcem Regem. Příběh se sice ale rozjede, ale vyprávění a končí dříve, než se nadějete.

Příběh se sice ale rozjede, ale vyprávění a končí dříve, než se nadějete.

Hra navíc v tomto režimu vůbec nic nevysvětluje a tak máte pocit, že na ničem skutečně nezáleží, kromě dokončení příběhové linie. Bohužel také později zjistíte, že vás Hello Abyss falešně ukolébal pocitem, že zde nefungují žádné složitější herní principy a management surovin. Můžete vyrážet hlouběji a hlouběji do propasti, aniž byste si dělali nějaké starosti s craftingem, sbíráním předmětů nebo dokonce i s bojem. Nic není prakticky vůbec vysvětleno.

Takže se chvíli motáte, nevíte co dál a když si chcete užít trochu toho svobodného průzkumu, vyzve vás hra abyste se dostali na značku úkolu. A tady lehce narazíte na problém s mapou. Vzhledem k tomu, že má propast několik úrovní, musíte neustále šplhat nahoru a dolů, ale pohyb podle mapy není úplně jednoduchý. A Riko i Reg neustále všechno komentují, takže i když je japonský i anglický dabing velmi kvalitní, chcete po čase, aby už postavy během průzkumu zmlkly. Nebo se alespoň nezasekávaly za menšími předměty.

Přežít, přežít, přežít!

Když už pak pochopíte herní principy a ponoříte se do příběhu, Hello Abyss překvapivě skončí. Navíc vás nic z toho, co jste se naučili, nepřipraví na šílenosti druhé “půlky” v podobě Deep in Abyss. Hraním za Riko časem pochopíte způsob craftingu a důvody sbírání předmětů nebo relikvií, ale vlastně je vůbec nepotřebujete a klidně je můžete z báglu povyhazovat. A nechat si jen jídlo, léčivé předměty a materiály pro výrobu zbraní. Protože nic jiného nebudete potřebovat.

Navíc vás nic z toho, co jste se naučili, nepřipraví na šílenosti druhé “půlky”.

Po, na jednu stranu dlouhé a na druhou velmi krátkém, 4-hodinovém tutoriálu v podobě Hello Abyss, teprve začíná skutečná hra v podobě Deep in Abyss. A tato část hry je neskutečně brutální. Rovnou můžete zapomenout na nějakou příběhovou linii, vašim jediným důvodem, proč tohle všechno podnikáte, je získání hodnosti White Whistle. Samozřejmě ale tento režim nabídne i zajímavý originální příběh, který se v ničem nedrží zpátky. Čekat tak můžete skutečně děsivé a emocionální příběhové zvraty. Ale stejně je toto vše zasunuto do pozadí neustálým strachem o přežití.

První nepříjemnou věcí vůči tutoriálu je odolnost zbraní a nutnost vyrábět si nové. Všechno co používáte, se časem ničí a není moc příjemné, když se vám uprostřed souboje rozbije zbraň a vy nemáte materiál na novou. Naštěstí se vám v Deep in Abyss otevřou nové obchody, kde můžete nakupovat a prodávat nalezené předměty. Kromě toho zjistíte, že v tomto režimu skutečně záleží na nasbíraných relikviích, protože jsou velmi příjemným způsobem, jak získat nějaké peníze navíc. Jednotlivé mise si pak vybíráte sami, ale prakticky stačí přijmout všechny a ony se časem při průzkumu splní. Navíc vás to přinutí pouštět se hlouběji do propasti a zvyšovat si tak svou hodnost. Nicméně je tu jeden problém a tím je chybějící robot Reg, takže je likvidace nepřátel pouze vaším úkolem.

Náročnost ad absurdum

Režim Deep in Abyss nabízí několik zajímavých prvků pro přežití. Úplným základem je crafting, ale na druhou stranu si musíte uvědomit, jakou váhu v itineráři nesete. Naštěstí se vám postupně zpřístupní nové dovednosti, které vám pomohou přežít v hlubinách propasti a později je v dungeonech oceníte. Bohužel, i když si zvýšíte statistiky, rozšíříte itinerář a celkově zesílíte, hra dost neúměrně zpřísňuje své výzvy a do toho ještě budete při průzkumu trpět kletbou Abyss.

I když si zvýšíte statistiky, rozšíříte itinerář a celkově zesílíte, hra dost neúměrně zpřísňuje své výzvy.

Made in Abyss není ani po grafické stránce žádný zázrak. Design postav je příjemný, trochu mi připomněl Dragon Quest Builders, ale prostředí propasti působí spíše jako bludiště z nějakého dungeon RPG. Je velice pravděpodobné, že se častokrát ztratíte a také zemřete, ale naštěstí tady funguje systém automatického ukládání, takže vás hra po úmrtí vrátí zpět na začátek lokace. Pohyby postav jsou víceméně jen základní, ale často budete využívat plazení se před nepřáteli a ještě častěji lezení po skalách, které zjednodušuje způsob procházení dungeony.

Každá úroveň propasti nabízí nové výzvy, ale inteligence nepřátel je hodně omezená. Jejich jediným cílem je bezhlavě útočit a v nižších úrovních propasti pak není problémem podlehnout velké skupině nepřátel, kteří se navíc regenerují. Varianty zbraní jsou různé, od těch pro boj na blízko až po možnost střelby a všechny lze vyrobit pokud máte dostatek materiálu, ale vaším největším nepřítelem bude odolnost. Odolnost zbraní je v kombinaci s měřákem akcí a měřákem plnosti břicha hodně limitujícím prvkem. Zároveň vám bude chvíli trvat, než se zorientujete v nabídce vybavení a přidání předmětů do rychlých akcí. Ale časem se dá i tohle zvládnout.

Za hru Made in Abyss: Binary Star Falling into Darkness děkujeme společnosti Spike Chunsoft.

V Made in Abyss: Binary Star Falling into Darkness je toho opravdu hodně, co můžete dělat. Pro některé hráče může být problém relativně dlouhý úvod, než vás hra pustí do akce. Velmi náročné herní principy pro přežití v režimu Deep in Abyss vás ale upoutají na dlouhé hodiny.

působivý svět a příběh
režim Deep in Abyss
dabing