Recenze Tales of Arise - perfektní mix fantasy a sci-fi
Tales of Arise Recenze Recenze Tales of Arise - perfektní mix fantasy a sci-fi

25

Nejočekávanější JRPG roku je povinnost pro fanoušky žánru.

Následující text i screenshoty mohou obsahovat dílčí spoilery.

Pokud máte žánr JRPG rádi a nebo se dokonce na nejnovější díl slavné Tales ságy vyloženě těšíte s hotovou předobjednávkou, pak vám vřele doporučuji tuto recenzi - ani žádnou jinou nečíst. Ačkoliv jsme si za ty roky zvykli, že tenhle žánr je plný klišé a snadno se po pár letech stane předvídatelným, Tales of Arise dokáže zajetým konvencím velmi účinně odporovat, takže vás hra a její příběh neustály překvapují vynikajícími novými zvraty i obsahem. Nejlepší možný způsob, jak si takhle nápaditou, výpravnou a dojemnou jízdu užít, je zcela naslepo. Vraťte se k recenzi, až hru budete mít za sebou a dejte vědět v diskuzi pod ní, jak se líbila vám. Pro ty ostatní nicméně nabízím bližší pohled na jednu z nejlepších her žánru za poslední roky, velký krok pro Tales sérii a milostný dopis fanouškům Xenogears z roku 1998.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, X1, XSX|S, PC
  • Datum vydání: 10. 9. 2021
  • Výrobce: Bandai Namco Studios (Japonsko)
  • Žánr: JRPG
  • Dat ke stažení: 37 GB
  • Herní doba: 50+ hodin
  • Přístupnost: od 13 let
  • Prodejní verze: krabicová i digitální
  • Cena: 1799 Kč (Xzone)

Z popela ke hvězdám

Renanská říše vládne díky svým vyspělým technologiím a magii nad zeměmi Dahny již 300 let, které uplynuly od původní ničivé invaze. Během té doby se ze všech obyvatel Dahny stali otroci a veškeré přírodní zdroje - včetně pěti elementálních energií - jsou systematicky plundrovány ze strany vládnoucích renanů. Do příběhu vstupujete v roli tajemného dahnenského mladíka, který se před rokem probudil v dolech mezi ostatními otroky s podivnou helmou na hlavě, kterou nikdo nedokázal sundat a také s jednou mimořádnou vlastností: necítí žádnou bolest, mohl by klidně vykrvácet a ani by o tom nevěděl. Než se nadějete, strhne vás vír událostí, způsobených jednak útokem hnutí odboje a jednak příchodem neméně tajemné renanské dívky, kterou z nějakého důvodu pronásledují její vlastní krajané. Také ona má jednu unikátní vlastnost: kdokoliv se jí dotkne, zhroutí se v bolestech z úderu záhadných "neviditelných trnů".

Muž, který necítí bolest a žena, jejíž dotek bolest způsobuje: to nezní jako náhoda. Rychle se ale ukáže, že tato dvojice díky unikátní kombinaci svých schopností dokáže zkrotit Ohnivé jádro, jeden z pěti technologických "zázraků" renanů, sloužících pro těžbu ohnivé elementální energie planety. Když ústřední dvojice spojí síly, zvládnou jádro využívat pro napájení neskutečně ničivého "ohnivého meče", s jehož pomocí doufají konečně porazit jednotlivé Lordy, vládnoucí pětici kolonií. Ačkoliv spojenectví ústřední dvojice je zpočátku velmi výbušné, člověk nemusí být zrovna génius, aby mu došlo, že jej čeká příběh osudové lásky. Odvážný Alphen a zarputilá Shionne tak utvoří jádro skupinky dobrodruhů, ve které najdete také vůdce odboje, mladou čarodějku s její ochočenou sovou, bývalou velitelku stráže nebo třeba agenta tajných služeb. Společně musí čelit pětici Lordů, vyzbrojených jejich vlastními elementálními jádry.

Muž, který necítí bolest a žena, jejíž dotek bolest způsobuje.

Až potud se vše zdá probíhat v rámci tradičních žánrových klišé, chystáte se na opakující se smyčku dobývání jednotlivých kolonií a boje s jejich Lordy podle jasně nastavené šablony. Jenže zatímco první kolonie opravdu proběhla docela tradičně, už ta druhá představuje zajímavý zvrat díky unikátnímu aspektu "studené války špionů". A to je ještě nic proti třetí kolonii, kde je úplně všechno jinak, než byste čekali. Jedním z největších es v rukávu této hry je schopnost neustále překvapovat zvyšujícím se důrazem na politickou a společenskou složitost jednotlivých zemí, přinášejících ohromující zvraty v příběhu i atmosféře. Hra v téhle fázi připomíná spíše Hru o trůny, než tradiční japonské příběhy. To je ale ještě docela nic proti tomu, když zprovozníte vaši vesmírnou loď a opustíte planetu, abyste se vydali vstříc sci-fi výpravě, připomínající spíše Mass Effect, než japonská RPG: tedy nebýt silných náboženských podtónů a místy až absurdně dlouhých dialogových či příběhových pasáží.

Osobnosti, stylizace, divokost

Jednoznačně největším poznávacím znamením Tales série jsou takzvané "Skity" neboli nepovinné dialogové sekvence mezi členy vaší družiny. Jelikož je Arise první hrou v sérii, vystavěnou na Unreal Engine, také tyto oblíbené sekvence se dočkaly vizuálního upgrade, který kombinuje dabované (anglický překlad je prosycený nápaditými moderními obraty a frázemi, které mne hodně bavily) animace se zobrazením pomocí dynamických "komiksových" rámečků na obrazovce. Nadále přitom platí, že jsou nepovinné (jejich dostupnost ohlásí drobná ikona a pak stačí stisknout tlačítko pro jejich přehrání) a navíc máte možnost si je v klidu přehrávat (opakovaně) během kempování, kde v nabídce "vzpomínek" najdete také všechny doposud shlédnuté velké animované sekvence. Skity tak prakticky nijak neobtěžují, ale pokud se chcete pořádně odevzdat příběhu a prohloubit své chápání vztahu mezi postavami, fungují jako vynikající "druhý pilíř" hlavního příběhu. Nicméně připravte se na to, že během žánrového zvratu po vaší cestě do vesmíru vás čeká několik hodin složitých dialogů, jak se hrdinové snaží pochopit jejich novou realitu.

Bojový systém umožňuje v reálném čase ovládat vždy jen jednu postavu ze čtyř na bojišti, nicméně můžete se mezi nimi přepínat. Zbylou trojici ovládá umělá inteligence, ale můžete jí poměrně podrobně a přehledně nastavit, jak moc má být agresivní nebo jak moc má třeba používat předměty z vašeho inventáře. Fascinující je možnost nastavit ovládání aktivního bojovníka na manuál nebo automatiku, kde jej můžete plně ovládat ručně nebo jej nechat bojovat i uhýbat zcela automaticky. I v případě plné automatiky ale budete muset obsluhovat "boost útoky", což představuje speciální a často velmi účinný útok dvojice postav. Zpočátku si boostování můžete dovolit jednou za půl minuty, ale jak vylepšujete schopnosti svých postav, zvrhne se to postupně v naprostý déšť tlačítkových inputů (různé dvojice postav mají boost útok na různých tlačítkách), připomínajících s trochou nadsázky taneční minihry - takže i při nastavení bojů na automatiku si užijete vlastnoručního zapojení do boje. Nastavitelná je samozřejmě také obtížnost bojů, kde vás vyšší obtížnost láká rychlejším levelováním schopností.

Déšť tlačítkových inputů připomínajících taneční minihry.

Jeden z hlavních důvodů, proč boje nabízejí naprosto úžasný zážitek, je jejich vysoká rychlost - obzvláště při naprosto plynulém zakomponovaní působivých animací speciálních útoků a příběhových meziher. Velmi často se mi dělo, že jsem chtěl pořídit screenshot některého z těchto okamžiků a navzdory poměrně dobrým reflexům jsem to prostě o milisekundu nestihl. Ohromující audiovizuální zpracování se ale týká celé hry - stačí se podívat na některé screenshoty, které vypadají lépe, než leckteré z nejdražších anime filmů. Jen je škoda, že tvůrci se zřejmě dopustili tradiční vývojářské chyby a lokace ve hře vyvíjeli postupně - díky tomu je citelně poznat, jak je každá další hezčí a odvážnější, než ta před ní. V praxi to ale znamená, že hra během prvních hodin nevytáhne svoje největší esa, jako jsou třeba obří vodopády generující duhu nad horizontem nebo ohromující biomechanické labyrinty z jiných světů. Velkou roli ve vizuálním zpracování hraje unikátní shader, který využívá textury i stylizaci olejomalby, čímž vzhledu hry propůjčuje okouzlující "snovou" atmosféru.

Žádné zázraky nicméně nečekejte od miniher, ačkoliv jsou zdrojem užitečných předmětů (obzvláště na vyšší obtížnosti), tak vaše pečování o ranč se zvířaty se omezuje na jejich nákup a sklizeň, zatímco třeba rybaření lze praktikovat jen na hrstce vytyčených míst. Haptika na PS5 není příliš využitá a zrovna u bojů chybí úplně - možná právě s ohledem na jejich divokost a rychlost. Poněkud rozporuplné dojmy mám z hudby, která je snad až příliš velkolepá, takže se její mohutné chorály občas bijí s dialogy a celkovou atmosférou. Strom schopností mi osobně přišel mírně nepřehledný a pokaždé jsem se v něm musel znovu zorientovat, abych si ujasnil, co zvolit jako další. Sporné jsou také některé bonusy z předobjednávek a speciálních edic hry, které vám "rozbijí" obtížnost prvních pár hodin hry pomocí příliš silného vybavení nebo dokonce zavánějí mikrotransakcemi v duchu Ubisoftu (předmět pro získávání extra zkušeností), přičemž obchod s mikrotransakcemi je dostupný přímo ve hře. Navzdory těmto slabinám je ale Tales of Arise jednou z nejpůsobivějších výprav v rámci JRPG žánru, která může v mnoha ohledech konkurovat i Final Fantasy VII Remake a nepochybně tak zahájí novou éru pro 25 let dlouhou historii Tales série.

Tales of Arise

Přestože hra začne jako zdánlivě tradiční JRPG fantasy klišé, již po pár hodinách vás překvapí pestrou a dospělou kombinací politiky i filozofie, aby vás následně zavedla do vesmíru v rámci epické výpravy, za kterou by se nemusel stydět ani Mass Effect. Tomu všemu přitom dodává srdce odzbrojující příběh osudové lásky a celé to korunuje nádherná audiovizuální výprava, kdy každá další lokace je působivější, než ta před ní.

Strhující příběh plný zvratů
Divoký a zábavný bojový systém
Nádherné, pestré lokace