Rozhovor s Martinem Mastným o The Wild Age a Novus Inceptio
Speciály Novus Inceptio Článek Rozhovor s Martinem Mastným o The Wild Age a Novus Inceptio

Rozhovor s Martinem Mastným o The Wild Age a Novus Inceptio

Redakce

Redakce

O minulosti, přítomnosti i budoucnosti nezávislého tvůrce her.

Reklama

Po vydání early access verze The Wild Age (naše dojmy) jsme si popovídali s Martinem Mastným o minulosti, přítomnosti i budoucnosti. Martin je nezávislý vývojář, který vydal Novus Inceptio a teď se pochlubil strategií čerpající inspiraci ze série Kingdom.

Ahoj Martine, někteří čtenáři Zingu tě jistě znají díky tvému projektu Novus Inceptio, můžeš se prosím ostatním představit?

Ahoj, jmenuji se Martin Markus Mastný a od konce roku 2015 se snažím uživit jako indie vývojář. Patřím do staré školy hráčů (ročník 1978), co zažili ještě éru ZXspectrum, Didaktik, C64, Amiga 500 apod.

Vývoj her byl vždy můj sen, ale odhodlal jsem se k tomu až v pozdějším věku. Proto jsem zvolil i megalomanský projekt Novus Inceptio jako prvotinu. Tato hra v podstatě neměla být ani hra do prodeje, ale jen fan záležitost pro pár kamarádu. Situace se trošku změnila a dnes je vývoj her to co mne živí.

The Wild Age je typově velmi odlišná hra od Novus Inceptio. Jak si to máme vysvětlit, přestali tě bavit survival RPG hry?

Určitě ne! Novus je velké sousto a celkový vývoj stojí opravdu spoustu peněz, což prodeje z Novusu již nedokážou pokrýt. Pro celkové přežití studia bylo tedy nutné udělat malý projekt, co pomůže nějak nastartovat další vývoj, nebo alespoň zajistit přežití firmy jako takové.

Sám se netajíš tím, že je The Wild Age inspirovaná sérií Kingdom. Chceš v budoucnu implementovat mechaniky, které hráči v Kingdom nenajdou? Popřípadě jaké?

Některé mechaniky jsou již implementované, například možnost zrušení zadané akce či zbourání postavené a již nepotřebné budovy. A pak pár dalších drobností. Celá hra je spíše pro jinou skupinu hráčů, než jsou původní hráči Kingdom série. I když v základu je vše na první pohled stejné, tak hra je celkově více přístupnější casual hráčům a snažím se co nejméně házet hráčům "klacky" pod nohy.

Herní mechaniky, co jsou v plánu budou ale už hodně odlišné. Největší rozdíl bude ve vedení útoku ze strany hráče proti goblinům. Hráč se přesune do podzemní lokace, kde povede útok na nepřítele podobnou formou jako vede nepřítel na hráče. Bude nutné postupně zničit opevnění až k samotnému centru nepřátelského tábora. Přesné mechaniky se ještě ladí a plánují tak aby zapadly do celého konceptu. V současné době se proto hráčům může zdát, že v pozdějších fázích hry mají až moc mincí, ale vedení útoku nebude levná záležitost. Dále mám v plánu vedlejší úkoly pro zabavení hráče (pokud má volnou chvilku) a využití více 3D prostoru - aktuálně se dávají dohromady nápady a myšlenky od hráčů. Takže se uvidí, co vše společně s komunitou kolem hry nakonec vznikne.

Narazil jsi během vývoje na nějakou překážku, se kterou sis jako vývojář nevěděl rady? Najímal jsi na určitou práci externisty, nebo zastáváš při vývoji všechny profese?

V podstatě ani ne. Vše jsem měl hodně naplánované dopředu. Ale hlavně jsem byl poučen z vývoje Novusu a snažil se dopředu vyvarovat možným problémům. Plus 3 roky zkušeností s hráči a problémy během vývoje také hodně pomohly.

Externista byl v podstatě jen jeden, a to na hudbu. Pokud nepočítám lidi na překlady hry a testery. Vývoj této hry byl opravdu spíše odpočinek.

Ale na nějaké ty drobnosti se našly, třeba implementace podpory všech běžně dostupných gamepadů, kde největší problém byl s PS4 DualShockem - jelikož má trošku jiné input hodnoty tlačítek atd.

Další věc je spíše technická a ojedinělá, určitý HW (klávesnice či myš) se hlásí ve Windows pod systémovým názvem x360 gamepadu - což trošku blokovalo chování hry, jelikož hra logicky detekovala gamepad ale ten uživatel nemá.

Jak dlouho trvalo, než jsi hru dostal do fáze, v jaké je teď?

The Wild Age je takový rychloprojekt. Celý vývoj do startu předběžného přístupu zabral skoro na den přesně půl roku (plus měsíc ladění konceptu na papíře). Z toho půlroku to pak bylo 50 % samotného hlavního vývoje - hratelný prototyp. A dalších 50 % bylo ladění, aby hra byla co nejvíce bez bugů, podporovala gamepady a další drobnosti co opravdu zabírají v podstatě nejvíce času. Ale dle všeho to byla dobrá volba vypustiti hru v co nejlepším možném stavu do předběžného přístupu a nevypustit až moc velký nedodělek (což byl případ Novusu).

Při spuštění early access verze jsi psal, že tipuješ vydání plné verze do pár měsíců. Je předpoklad stále stejný, nebo se něco za tu krátkou dobu změnilo?

Po technické stránce to je pořád stejné - pár měsíců (cca půl roku) při stejném nasazení jako byl vývoj. Ale po celkové životní a marketingové stránce to bude trošku jinak. Aktuálně potřebuji trošku odpočinek a urovnat si všechny myšlenky a nápady (jak moje, tak i od komunity). Plus rozumně naplánovat všechny kroky i z pohledu marketingu. Takže nedokážu v tyto dny stanovit nějaké datum, ale plnohodnotnou hru (prvky co jsou v plánu přidat) vyřídím někdy na jaře 2020 (aby se člověk vyhnul špatnému období - vydání AAA her). Pokud se nic nestane, je ale možné že hráči přijdou s nápady, co zaberou více času na implementaci a bude nutné tak vše trošku přizpůsobit.

Jaké jsou tvé plány po vydání hotové hry? Návrat k Novus Inceptio?

To je ještě daleko. Novus určitě nechci opustit a pokud ano tak to bude hodně bolet. Bohužel ale situace není tak růžová, jak by se mohlo zdát. The Wild Age netrhá prodejní rekordy, ale je to spíše na přežití. A je nutné práci nějak rozložit tak aby se vše nezbořilo jako domeček z karet.

The Wild Age je hra na dlouhé večery, ale stejně tak by se hodila třeba i na dlouhé cesty vlakem, v nějakém handheldu/mobilu. Plánuješ hru vydat i někam jinam než na PC?

V tyto dny to není na pořadu dne. Uvidí se, jak si hra dál povede. Bylo by to super, ale vše to je hlavně o financích.

Překvapila tě nějaká reakce hráčů na The Wild Age, ať už pozitivní nebo negativní?

Překvapilo mne několik věci, ale to už bylo během testů před vydáním hry, takže jsem byl nějak připraven, že to nebude tak hrozná hra (mrknutí).

Nečekal jsem ale, že hra bude tak pozitivně přijata. Negativní recenze a reakce jsou opravdu minimální, čekal jsem hodně negace, že se jedná o kopii Kingdom série. Ale většina hráčů to bere stejně jako já a dívá se na to spíše jako na evoluci konceptu.

Nejvíce mne ale překvapilo to, že v podstatě nemusím řešit nějaké zásadní opravy skrytých bugů, podařilo se hru vypustit opravdu v dobrém stavu (nějaké ty problémy se najdou, ale nejedná se o zásadní "infarktové" situace). Díky tomu bylo možné během prvního měsíce se věnovat překladům hry a moci plánovat další herní mechaniky.

Před vydáním early access sis určitě stanovil nějaké cíle, včetně těch prodejních. Podařilo se je naplnit? A když jsme u toho, kolik The Wild Age zatím prodalo kusů?

Nenaplnilo se nic (smích). Ale neměl jsem velké oči, bral jsem to hodně realisticky. A věděl že je to sázka do loterie. Hra má ale dobře našlápnuto na to se postupně dostat na rozumné prodeje, kdy už bude možné dál plánovat a řešit větší kroky.

Děkujeme za tvůj čas. Ať se ti daří.

The Wild Age můžete koupit na Xzone.cz za 349 Kč.


Rozhovor pro vás připravili Ota Stránský a Michal Burian.

https://www.zing.cz/preview/96055218/dojmy-z-hrani-the-wild-age-ceska-variace-na-hru-kingdom/

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama