ShootMania Storm – střílečka à la urob si sám
Preview Článek ShootMania Storm – střílečka à la urob si sám

ShootMania Storm – střílečka à la urob si sám

8

Vývojáři TrackMania přesedlali z autíček na pušky a chystají ultimátní sandboxovou akci.

Reklama

Mojang, tvůrci Minecraftu, to říkali. Úspěch jejich nejslavnějšího titulu prý spustí lavinu podobných her, postavených primárně na editování herního prostředí.

Dává to smysl – v dnešní dobře už herní studia zvládnou nabídnout donebevolající realismus i naskriptované scény rovnající se nejlepším hollywoodským výjevům. Zbývá už jen vložit tyto schopnosti hravě a zábavně do rukou hráčů samotných a pak inkasovat honoráře.

ShootMania se představuje

Nejprve pár slov úvodem pro lidi, kteří se právě probudili z kómatu. TrackMania (2003) od francouzské společnosti Nadeo je, byla a bude závodní hrou, jež kromě tradičního popojíždění s vozidlem umožňovala v jednoduchém editoru postavit svou vlastní trať. Aplikujte tento recept na žánr střílečky a máte základní představu o tom, co čekat od ShootMania.

Abychom ovšem lidem z Nadeo nekřivdili, jejich ShootMania Storm se nese na dlouhodobé firemní strategii vkládání editačních pomůcek do rukou hráčům samotným. Kromě ShootManie ostatně pracují také na RPG mutaci jménem QuestMania.

"Cílem je efektivnost - hlavním tahákem má být neustálá tvorba obsahu hráči."

V hlavní roli editor

Ačkoliv kabrňáci z Nadeo tvrdí, že funkci editoru užije sotva 10% hráčů, rozhodně nemají v plánu ji odfláknout. Koncept her, v nichž lze (snadno a rychle; map editory Half-Lifu se tedy nepočítají) postavit svou vlastní bojovou arénu samozřejmě není ničím novým. Proslula jím série Timesplitters, stejně tak milovníci Halo hýkají u editoru Forge. Proč tedy ShootMania Storm smrdí takovou menší revolucí na poli FPS her?

V současné době nebyl editor samotný představen, avšak pravděpodobně se nebude výrazně lišit od systému z TrackManie. Informace o hratelných levelech tvrdí, že architekt mapy bude moci dodat všechny základní propriety akčních levelů od „trampolín“ po levitující platformy.

Cílem je zde především efektivnost - hlavním tahákem u ShootMania má být neustálá tvorba obsahu hráči. Doslova se mluví o tom, že hráč se po jednodenní pauze bude muset topit v záplavě čerstvých arén. Novou mapu prý půjde vytvořit během několika minut. Hra pošlape na systému ManiaPlanet (viz box níže), který sází na pravidlo, že v jednoduchosti je krása.

Minimum herních módů a titěrná velikost map i virtuálního osazenstva by mohla vytvářet zdání, že ShootMania se brzy přejí. Lidé z Nadeo ovšem věří, že hra osloví početné fanoušky TrackMania a snadný editor zajistí konstantní příliv nových výzev. Tedy podobně, jako se tomu stalo u Minecraftu i TrackManie.

Bouře na obzoru

Jak je poznat z obrázků, ShootMania Storm se nesnaží o jakoukoliv kvazi-uvěřitelnost, na níž sází řada moderních akcí. Naopak se vrací do zaběhnuté futuristické stylizace stříleček jako byl Quake 3 Arena. Připravte se na railguny, raketomety a všechny další pološílené parádičky.

Své arény budou hráči moct budovat ve třech typech podnebí - momentálně jsou známy jen Cryo (= sníh) a Storm (= tráva). Podobně jako u mnoha, mnoha verzí TrackMania také ShootMania má vycházet v postupných verzích. Není prozatím známo, dojde-li i na freeware exemplář.

Právě druhý typ podnebí dal jméno i chystané první verzi hry, tedy ShootMania Storm.

Brick Force – když dva dělají totéž, není to nutně totéž

Hry, v nichž hráči sami tvoří obsah, jsou příznakem doby. Podobně jako ShootMania Storm totiž působí i nezávislá střílečka Brick Force.

Hráči v ní nejprve mají vybudovat celé prostředí levelu podobně, jako tomu je v Minecraftu - s ním Brick Force sdílí i krabicovou stylizaci.

Teprve poté nadejte čas na totální destrukci celého prostředí a prolévání pixelů v akční části.

Čekujte zde.

Jedna zbraň zvládne všem

"OK, tak čím se v tom střílí? Hřebíkomety, plamenomety, rotačáky, sem s tím!" napadne kovaného pamětníka akcí z přelomu milénia. Odpověď je prostá a šokující zároveň.

ShootMania Storm má obsahovat... ... jedinou pušku.

Ve snaze předejít dlouhému rozvažování, jakou zbraň použít, a také ve snaze nabídnout novou hratelnost (a v mnoha dalších snahách, jež si ještě rozebereme), kutilové z Nadeo přišli se systémem, v němž hráč vlastní jedinou flintu, avšak její parametry se budou měnit v závislosti na terénu, po němž cupitá hráčův avatar.

V praxi to znamená, že základní puška bude střílet plasmové kuličky, leč pokud přeběhnete do lesa, kvér změní se na minomet a naberete-li kurz na ocelový terén, můžete oponenta usmažit bleskometem.

Rovněž systém munice má dát vale materialistickému přístupu klasických akcí. Zapomeňte na indikátor zásobníku. V ShootManii se munice bude postupně sama doplňovat.

A také zdraví má být maximálně zjednodušeno. Hráčova postava bude oplývat jen dvěma životy (hit-pointy). Raketomet vezme jeden, rail-gun dva. Nic víc, nic míň.

Limitovaný počet zbraní & zdraví je ovšem jen prvním příznakem redukční diety, již Nadeo naordinoval FPS žánru.

"Pro Nadeo ovšem skutečně platí, že co se stane v aréně, to zůstane v aréně."

Perky nechte doma

Z důrazu na level editor a rychlou hru je jasné, že ShootMania Storm je především čistou ukázkou arena shooteru. Na tuto škatulku by samozřejmě seděl třebas i libovolný moderní Call of Duty, pro Nadeo ovšem skutečně platí, že co se stane v aréně, to zůstane v aréně.

Zapomenout tak můžete na jakékoliv perky, které by si hráč přenášel z jedné mapy do jiné. Bohužel se momentálně rovněž zdá, že absentovat budou i power-upy. Ty v Quacích a Unrealech sloužily podobně jako perky v moderních válečných střílečkách a dodávaly převahu nad jinými hráči, zůstávaly ovšem časově velmi omezené.

Každý, kdo pamatuje na situace typu "kostlivec má dvojnásobný damage, jdeme všichni po něm!" pravděpodobně zamáčkne slzu nad skutečností, že podobné momentky mají v ShootManii chybět. Leč, věřme francouzským fachmanům.

Všichni hráči jsou si rovni

Ačkoliv název hry by mohl evokovat pravý opak („mánie kolem střílení“ nemá u veřejnosti zrovna kladné jméno), ShootMania se snaží být až zvláštně přátelskou záležitostí. Cílem je zde oslovit jak nováčky v žánru, tak i ostřílené harcovníky hardcore stříleček.

Nadeo se doslova snaží o cosi jako virtuální paintball (což tu, pravda, už několikrát bylo). Násilí tak má být maximálně potlačeno, protože je v očích Florenta Castelneraca z Nadeo "limitujícím faktorem pro růst elektronických sportů." Veškeré zjednodušování vrcholí v hratelnosti, již Castelnaraco popisuje jako „socialistickou“.

Všechny ty hrátky s novými prvky mají za cíl vyvážit ShootManii tak, aby se hráč necítil příliš slabý nebo příliš silný.

"Není to jen výhoda pro začátečníka, ale také pro pokročilého hráče," popisuje dále Casternerac. "Pokud v nějaké hře dosáhnete profesionální úrovně, nového hráče nejenom porazíte, ale přímo ponížíte." Ačkoliv všichni víme, že i to může být zábava, Nadeo v tom vidí způsob, jakým hry potlačují zájem nováčků a tím se samy připravují o přísun nových (platících) členů komunity.

Právě na přístupu ke zbraním je tak vidět větší snaha o taktizování, protože tady na terénu bojiště skutečně záleží.

Herní módy obsáhnou klasiky od Battle (4 hráči proti 4 hráčům obsazují vlaječky po celé mapě) až po Joust (variace na středověké turnaje, hraje se jeden na jednoho). Flexibilní hratelnost má být zaručena jak malou velikostí map, tak i respawnováním během hry.

Socialismus v praxi: Maniaplanet 2.0

Veškeré výplody z Nadeo mají vycházet pod zastřešujícím systémem ManiaPlanet 2.0. Jedná se o vlastní síť pro hry založené na něcoMania enginu, jenž sdružuje hráče s podobnými choutkami a zaručuje snadné a rychlé stáhnutí nových map ve stylu „všechno patří všem“.

ManiaPlanet byla uvedena v roce 2011 s TrackMania2 Canyon. Následující ShootMania Storm rozhodně není jedinou plánovanou mutací. Kromě ní totiž vývojáři oficiálně pracují také na QuestManii, která hráčům nabídne RPG reálie. Nebylo by přitom překvapivé, kdyby Nadeo potají kutilo několik dalších titulů...

Preludium na všeManii

Úspěch prvního dílu ShootManie má položit základ mnoha dalším titulům od Nadeo, jež v konečném důsledku mohou zdárně konkurovat Minecraftu a jeho klonům.

Je nasnadě, že snaha osekat ze současných FPS her jejich "nadbytečné" prvky se nemusí líbit každému. ShootMania Storm působí jako jednodušší Quake 3 Arena - na ten přitom dlouhodobě existuje řada freeware substitutů, avšak i přes jejich snahu se rok co rok stejně prodávají milióny kusů Call of Duty.

Je tak dost dobře možné, že ShootMania bude postrádat hloubku, která by u ní dlouhodobě udržela aktivní hráče. Nadeo doufá, že se exodu podaří předejít novými mapami z rukou hráčů, taková sázka se ovšem nemusí vyplatit.

Jestli doopravdy nadejte nenápadná revoluce, nebo Nadeo jenom dělá ramena se ukáže v prvním kvartálu tohoto roku, kdy ShootMania Storm dorazí na PC.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama