Tomb Raider – znovuzrozený dobrodruh
Preview Tomb Raider Článek Tomb Raider – znovuzrozený dobrodruh

Tomb Raider – znovuzrozený dobrodruh

Michal Maliarov

Michal Maliarov

28

Legendární série kozaté archeoložky možná narazila na dno svých možností, to jí však nebrání vydat se zbrusu novým směrem. Crystal Dynamics oživují legendu a my vám přinášíme megapreview s vyčerpávajícím nášupem detailů.

Reklama

Píše se rok 1996 a tehdejší herní průmysl osvětluje nová akční hvězda. Nemá ocelové svaly, cigáro v hubě ani uplé kalhoty jasně znázorňující mužnost. Láká ideálními křivkami, hnědými kukadly a dvojící rychlopalných pistolí. Laru Croft můžete buď milovat, nebo nenávidět, ve své době ale nebylo duše, která by o ni nevěděla. Jako každá dlouhotrvající série však i Tomb Raider narazil po několika pokusech o inovaci na své dno. Svět se vyvíjí, požadavky hráčů také a hopsající prdelka již nikoho nepřekvapí. Přichází Shepard, Nathan Drake a hráči už chtějí něco více, než jen šplhání po římsách. I přesto, že to studiu trvalo opravdu dlouhou dobu (lépe však pozdě, než nikdy), chlapíci z Crystal Dynamics si zjevně řekli, že tudy cesta nevede. Vymazali teflonovou krásku s monstrózním poprsím a načrtnuli něžnou dívenku, dotlačenou na hranici zoufalství. Než se totiž narodí hrdina, musí se zlomit.

Znovuzrodit oblíbenou hrdinku byl opravdu důležitý úkol. Kvůli své ikonické podobě muselo studio opatrně volit zlatý střed mezi familiérností a novátorstvím, zranitelností a silou, a přitom zanechat klíčové vlastnosti postavy – copánek, hnědé oči a ladné křivky. Nepochopitelným „balónům“ můžeme dát sbohem, největším cílem vývojářů bylo přiblížit Laru blíže realitě. Blíže lidem a hráčům, kterým na ni bude záležet. A přitom neztratit nic z jejího sex-appealu.

Stará dobrá Lara

Laru vždy přitahovala neznámá tajemství. Pocházející ze známé bohaté rodiny Croftů odmalička vyrůstala v něze a lásce. Přes veškerou snahu se nikdy nedokázala v mládí vymanit ze stínu svých rodičů, avšak možná právě proto můžeme vidět Laru takovou, jakou ji známe dnes. Začalo to však velmi nevinně. Jen odmítnutím pozvánky na univerzitu Cambridge a cestou do méně známého, avšak mnohem praktičtějšího zařízení. Laře je nyní 21 let a chce rodičům ukázat, že se z ní může stát stejně dobrá světová archeoložka, jako je její matka. Právě proto nasedá na plavbu lodí Endurance (Vytrvalost) a se svým mentorem a kapitánem lodi, Conradem Rothem, a věrnou posádkou se vydává na plavbu k pobřeží Japonska, která má odhalit světu tajné relikvie a přivést mladou Laru na početný stupínek světových archeologů. Avšak dříve, než posádka cíle dosáhne loď smete obrovská bouře a nezkušená Lara je ztracena v temných vodách oceánu. Místo respektu mezi elitou tak bude muset hrdinka dotlačit svoji vytrvalost na hranice lidských možností a přežít nejeden fyzický i psychický stress, který před ní budoucnost postaví.

Survivor is born

Nabírání vědomí po ztroskotání není ta nejpříjemnější věc. O to více, pokud visíte hlavou dolů zabaleni do hadrů s mrtvolou vedle sebe. Přesně tak ale přichází k sobě Lara Croft. Přesně tak začíná její hrůzostrašné putování. Po převzetí plné kontroly nad svým vědomím zachvacuje Laru strach. Co dělá ve špatně osvětlené jeskyni? Proč visí hlavou dolů téměř nahá? O nic větší naději nevzbuzuje ani mrtvola, pomalu se houpající vedle ní. „Takhle zemřít nemůžu,“ protestuje vlastním depresivním myšlenkám. Po lehkém houpání se Laře podaří vrazit do vedle visícího pytle, který pro změnu vrazí do svíček na zdi, okamžitě vzplane a po chvíli padne na zem. Tento malý sled událostí je způsob vývojářů hráčům představit fyzikální svět okolo a možnosti, díky kterým dokážou přežít. Lara zákony zná – oblečení i provazy hoří. „To bude bolet,“ zamumlá pro sebe a několikrát sebou škubne. Jakmile hadry vzplanou, Lara začíná dusivě křičet. Jen chvíli trvá, než hráč pomáhá tlačítky protrhávat provaz, načež Laru přivítá ostrý hrot trčící z podlahy. Obraz se lehce zatřese, když pomáháme hrdince vytahovat osten ze zkrvaveného boku. Slyšíme jen kapání vody a tlukot jejího srdce. Vidíme zkrvavenou, poškrábanou a roztrhanou Laru v celé své kráse. I v takové situaci neztratila nic ze svého šarmu, avšak krev začíná rychle prosakovat skrze tričko a grimasa na obličeji nevěstí nic dobrého.

Popoháněná adrenalinem a strachem jde Lara s pomocí hráčů úzkými klaustrofobickými koridory jeskyně. Společnost ji dělá jen nalezená pochodeň a občasný pavouk, rychle cupitající do bezpečí. Cestu často zkříží hadry a povleky, ale z minulé zkušenosti již hráči vědí, jak na ně. Stejně tak je pochopitelné, že Lara ztratí osvětlení, jakmile vstoupí do příliš hluboké vody. Vepředu je velmi úzký průlez, kvůli kterému musí hrdinka na kolena. Zezadu však najednou vystřeluje ruka neznámého muže a chytá Laru za nohu. Začíná interaktivní přetahování hráče s pomatencem, který neustále šeptá: „No tak! Nech toho! Pomoc! Snažím se ti pomoci!“

Pokud uvěříte a poddáte se, muž Laru vytáhne pod sebe a zaboří jí nůž do hrudníku. Je ihned jasné, že má Lara všechny důvody se obávat. Obyvatelé ostrova nejsou přátelští a pomoci se od nich nedočká. Nejsou to nemotorné potvory, jsou to živí, myslící lidé. Pokud zvládnete pronásledovatele setřást, Lara unikne do otvoru, který se stihne zesypat. Chvíli pro oddych tedy máme. Následuje potemnělá zatopená jeskyně, kterou Lara proplouvá s extrémně vystrčenou hlavou a pochodní. Místa totiž není moc a pochodeň se musí udržet suchá za každou cenu. Práce kamery je tu čistě filmová – sleduje hrdinku zezadu a my tak můžeme pozorovat její vystrašený výraz pokažté, kdy se ohlédne. Crystal Dynamics využívají nové technologie simultánního snímání pohybů těla, obličeje a hlasového projevu pro lepší odezvu postavy na situaci, což dělá podívanou velmi realistickou a živou.

Tomb Raider = puzzle?

Ještě než se však vymotáme ze spletitých chodeb jeskyně, čeká nás první hádanka. „Hlavní filosofií nového Tomb Raidera je nutkání přežít a spojení klíčových prvků akčních adventur s prvky survival akce. Hádanky a puzzle tedy budou ve hře čistě praktické a účelové a ustoupí hlavní akční a hororové náplni,“ poznamenal vedoucí designér Daniel Neuburger. „Stále si tak užijete tahání pák, hledání klíčů a využívání mechanismů, již se však nejedná o hlavní složku hry.“ V této hádance tedy využijeme fyzikálních zákonů k vyproštění východu z jeskyně pomocí výbuchu. Ten však spustí hroucení balvanů a zde následuje další akční interaktivní moment, jedna z novinek hry. Hráč má během zběsilého úprku plnou kontrolu nad Larou a využívá mnoha tlačítek pro sprint, uhýbání, skákání a interakci s prostředím. Jako by útěk nebyl sám o sobě složitý, objevuje se náš starý dobrý pronásledovatel a snaží se Laru stáhnout ze stěny. Pokud se hráčům nepodaří se vysvobodit, nohu hrdinky přimáčkne balvan a po krátkém momentu, kdy vidíme vystrašený výraz Lary, ji druhý balvan rozdrtí hlavu. Je to šokující a depresivní moment.

Pokud jste z předchozích vět stále nepochopili podstatu nového dílu, Tomb Raider zplna využije ratingu M, tedy pouze pro dospělé. Aby se hráči o hrdinku báli, nesmí nosit ten přiléhavý teflonový obleček. Musí být lidská. Křehká. Smrtelná. Následky vašich neúspěchů musí být reálné a brutální. Musí vám běhat mráz po zádech. Po úspěšném zdolání jeskyně se tedy Lara dostává na čerstvý vzduch. Jen aby se jí otevřel velkolepý obrázek údolí a burácejícího oceánu, trosek mnoha lodí a bouřky, která ne a ne utichnout.

Co si najdeš, to ti bude sloužit

Jedním z posledních pilířů hratelnosti, který je stále zahalen tajemstvím, je systém soubojů a náš inventář. Crystal Dynamics však chtějí jedno – vytvořit svěží pohled na souboje, který bude přitom konkurenceschopný a pevně vázaný na prostředí a příběh. Největší změnou je samozřejmě přechod z automatického zaměřování na manuální. „Do systému soubojů jsme nacpali opravdu hodně času a úsilí. Mnohem více, než u kteréhokoliv z předchozích dílů,“ řekl vedoucí studia Darrell Gallagher. „Manuální míření pomůže Tomb Raideru udržet krok s konkurencí, a přitom zanechat svůj unikátní styl.“

Studio věří, že je nový soubojový systém synonymem přímočarému, brutálnímu a zoufalému boji o život, který hra prezentuje. Zoufalství pramení z Lařiny minulosti. Křehká dívenka z univerzity nikdy nikoho nezabila. Často se bojí a nemá potřebné vybavení. „Neznám moc dívek, které by v jejím věku byly vystaveny stejné situaci. Byly nuceny někoho zabít,“ dodává Karl Stewart, ředitel globální značky. „Je to traumatické poprvé, ale po zdolání dalších a dalších překážek se to psychicky nestává o nic lehčí. A to je ta podstata Lařina charakteru ve hře.“

Co se týče zbraní a arzenálu, tvůrci stále mlčí a netrousí žádné informace. Téměř s jistotou ale můžeme říci, že budeme často využívat a kombinovat věci nalezené v herním prostředí. Lara Croft byla vždy zručná a my očekáváme, že se čára mezi nářadím, zbraněmi a prostředím rozmaže ještě více. Mezi téměř jisté zbraně pak patří luk, pistole a brokovnice, které jsou přítomny na artworcích.

Strastiplná cesta nedá spát

Ostrov je obýván nejen nepřáteli a zvěří všeho druhu. Hrstka přeživších z lodi Endurance bude roztroušena po celém ostrově. V jedné z dalších scén vidíme Laru po návratu k menšímu táboru u úpatí hory. Tam Lara nalézá kapitána a mentora, Conrada Rotha, ve velmi špatném stavu. Po krátkém rozhovoru a zacelení ran před Larou stojí další úkol. Vylézt strmý sraz a zavolat přes rádiovou věž záchranu. „Nejsem si jistá, že jsem ten typ Croftů,“ říká Lara a přijímá od Rotha červenou horolezeckou sekeru. „Doufejme, že se rychle učím.“

Hráč se opět ujímá role Lary a před ním se v dálce lesknou signálová světla věže. Jak se k ní dostanete, to už je zcela na vás. Největším rozdílem mezi předchozími díly a dílem novým je svoboda pohybu a konání. Ostrov nemá přesně vytyčenou trasu a je zcela na hráči, jakým směrem se vydá a kdy se na daný úkol odhodlá. Hra navíc odměňuje hráče, kteří rádi zkoumají a otevírá tak nové cesty, možnosti a tajemství ostrova. Ani akčně naladění hráči nemusí věšet hlavu, jejich možnost je jít rychle a akčně za svým cílem. Studio tak chce vytvořit hru, kterou každý půjde tím tempem, které mu nejvíce vyhovuje. S tím se představuje i zbrusu nová vymoženost – strom dovedností. Lara se počas hry zlepšuje a opět nabízí hráčům výběr mezi vlastnostmi, které chtějí vylepšit především. Rádi mácháte mačetou? Pak si vylepšete skill soubojů. Rádi zkoumáte? Pak byste neměli opomenout atletické vlastnosti postavy. Hra se vám tedy plasticky přizpůsobí a nebude vás nutit do toho, co nechcete.

Přes všechny nástrahy se Laře nakonec podaří dostat k věži a zavolat o pomoc. Srdce tluče stále hlasitěji, jak hrdinka slyší stále hlučnějčí drnkotání motorů. Ve zlomku vteřiny se však záchranná mise mění na boj o holý život, když letadlo padá přímo na věž a hráč má jen zlomek vteřiny na to, aby hodil nohy na ramena a v další interaktivní akční scéně utíkal a uhýbal letícím úlomkům. Interaktivní akční scény budou ve hře časté a jedná se o zajímavou náhradu klasických cut-scén, kde hráč jen sedí a kouká. Studio chce zanechat kontrolu nad postavou po co nejdelší dobu a nevytahovat hráče z víru dění, pokud to není vyloženě potřeba.

Proč je ale tak nemožné uniknout gravitačnímu poli ostrova? Proč tu ztroskotalo tolik lodí? Co chtějí obyvatelé ostrova od přeživších členů posádky? Lařina pouť leží skrze odkrývání tajů ostrova, jeho minulosti a tajemství. Není pochyb o tom, že zažijeme zcela jinou Laru, než na jakou jsme zvyklí. Pokud to navíc dopadne přesně podle slov a představ tvůrců, mohlo by se jednat o dílo, nad nímž by konkurence s respektem sklonila hlavu. My se na znovuzrození akční ikony neuvěřitelně těšíme a čekáme na každý ždibec informací, který se nám poštěstí ukořištit. Prozatím si užijte uvolněné informace a diskutujte, co byste ve hře rádi viděli především? Diskutovat můžete v nově vytvořeném topicu na našem fóru.

Informace pocházejí z herního časopisu Game Informer.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama