TES V: Skyrim – fantasy, jak má být
Preview Skyrim Článek TES V: Skyrim – fantasy, jak má být

TES V: Skyrim – fantasy, jak má být

Martin Cvrček

Martin Cvrček

15

Jak to tak vypadá, letošní rok se nese ve znamení RPG. Jedno z nich je i pátý díl legendární ságy The Elder Scrolls. Co můžeme tentokrát očekávat a čeho se naopak bát?

Reklama

Vstříc novým zážitkům

Stejně jako v případě minulých dílů, i tentokrát začíná celé dobrodružství propracovanou tvorbou postavy. Vyberete si jednu z deseti unikátních ras, jako jsou lidé, elfové, trpaslíci nebo třeba Orkové, následně zvolíte pohlaví, pořádně si pohrajete se vzhledem, rozdělíte několik vlastností (resp. perků) a šup do hry.

V případě tvorby postavy jde víceméně o klasiku, ale samozřejmě musí přijít na řadu i nějaké změny. Třeba co se týče nabírání zkušeností, které vám tentokrát lépe umožní soustředit se na daný bojový styl. Chcete se po celou hru soustředit na boj s jednoručním mečem? Žádný problém, stačí během hry meč opravdu používat, čímž začnete nabírat zkušenosti právě pro meč. Za zkušenosti pak získáváte lepší a lepší schopnosti, ale vždy jen do určité hranice. Až jí dosáhnete, hra vám umožní zvolit si nějakou jinou, více účinnou specializaci. Takže klidně můžete po většinu hry pobíhat s jednoručním mečem a až někdy ke konci, kdy z vaší postavy bude namakaný hrdina schopný šermovat jako rytíř Jedi, tento meč vyměnit dejme tomu za obouruční sekeru a po zbytek hry se věnovat právě jí, bez jakékoliv penalizace.

Ještě zmíníme omezení v rámci schopností atletiky nebo akrobacie. Těm prostě odzvonilo a hráči bude muset stačit pouze klávesa pro sprint, případně perky rozvíjející předem dané schopnosti, které vám třeba umožní slow-motion režim nebo přiblížení při střelbě z luku.

Interface ve znamení pokroku

Velkých změn se dočkalo i celkové uživatelské rozhraní. Tentokrát je všechno jednodušší, ale zároveň mnohem intuitivnější. Pro příklad, každá položka v inventáři, ať už jde o kus brnění, zbraň nebo lahvičku s léčivým dryjákem, je zpracována v detailním 3D pohledu, jenž vám navíc umožňuje tyto předměty přiblížit, otáčet a libovolně zkoumat. Totéž platí o mapě, taktéž zpracované ve 3D, kde přehledně vidíte každé pohoří nebo různá údolí.

Detailní pohled má pomoci především pro vytvoření propracovanějších a zábavnějších hádanek a mini-her, nejen co se týče odemykání zámků, ale i mnohem komplikovanějších věcí, kdy si člověk kvůli neustálému zkoumání předmětů může leckdy připadat jako v kriminálce Miami.

Vzhůru na cesty

Jednou z nejdůležitějších věcí v sérii je samozřejmě rozlehlé herní prostředí. Podíváme se nejen do idylických, zelení překypujících oblastí, ale užijeme si i trochu sněhu a nebude chybět ani nějaká ta nehostinná pláň ze všech stran obehnaná skalami. Prostě fantasy klasika a zhruba totéž, co v případě předešlých dílů, rozhodně se ale můžeme těšit na prostředí překypující detaily, přeci jen celková grafická stránka je na dost vysoké úrovni, což můžete vidět z uvolněných screenů. A to jde navíc pokaždé o verzi pro Xbox 360, co teprve až si Skyrim najde cestu na PC.

Velkých změn se dočkají i NPC postavy. Tentokrát budou působit mnohem přirozenějším a živějším dojmem, navíc prošly menší proměnou i rozhovory, takže třeba výběr dialogových možností už tolik neruší a nezabírá tolik prostoru. Už se vážně nemůžeme dočkat, až nám všechny ty charaktery vykecají díru do hlavy.

V hlavní roli draci

Je to tak, ve Skyrimu budou hrát velkou roli ty nejklasičtější fantasy stvoření, a to draci. A že jich nebude málo, podle všeho nás čeká několik setkání s těmito okřídlenými šupináči a vemte jed na to, že to nikdy nebude zrovna příjemné nebo přátelské setkání. Draci mají sloužit především jako pořádná výzva, nicméně pokud je zdoláte, dostanete možnost využít jejich životní energii, což určitě nebude na škodu.

Samozřejmě nás čekají i další nepřátelé, ačkoliv o nich zatím moc nevíme. Co ale víme je změna levelování protivníků. Stejně jako v minulosti, i tentokrát se bude jejich level zvyšovat v závislosti na vašem postupu, ale tentokrát bude každý nepřítel levelovat jinak. A čím se tentokrát budeme bránit? Vedle klasických mečů, nožů, luků nebo seker nás čeká jedna specialitka, a to Dragon Shout, v překladu Dračí křik. Jde o soběstačné kouzlo, jež není nijak závislé na hladině many, má vlastní cooldown a co je hlavní, vždy přichází ve třech vlnách, každá s jinými účinky.

Dragon Shout však nebude jenom jednoho druhu, čeká nás hned několik variant. Jedna z nich spočívá např. v seslání šokové vlny, co dočasně znehybní nejednoho nepřítele. Pokud se ale chcete naučit co nejvíc „Dračích křiků“, musíte prozkoumávat dungeony, kterých bude něco kolem 120ti. Kromě mnoha četných nepřátel v nich můžete objevit nějaký ten zdroj, z něhož bude možné naučit se právě další variantu Dragon Shout, takže čím více budete svět prozkoumávat, tím lépe pro vás, tak jako v každém správném RPG.

Cíl se blíží

Skyrim zatím působí skvělým dojmem. Jenom doufejme, že se tvůrcům oproti minulým dílům podaří vyhnout se nějakým závažnějším chybám a že PC verze nedoplatí na velké podřizování konzolím (ať se nám to líbí nebo ne, Skyrim je vyvíjen s větším ohledem na konzole, ne na PC), ale jinak nevidíme důvod k obavám. Každý fanoušek RPG by si tedy měl v kalendáři zakroužkovat datum 11. listopadu letošního roku, kdy The Elder Scrolls V: Skyrim vyjde pro Xbox 360, PlayStation 3 a PC.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama