The Keep - dojmy z návštěvy Cinemaxu
Preview The Keep Článek The Keep - dojmy z návštěvy Cinemaxu

The Keep - dojmy z návštěvy Cinemaxu

Martin Cvrček

Martin Cvrček

Při návštěvě pražského studia Cinemax jsme dostali možnost zahrát si jejich nadcházející old-school RPG The Keep. Minimálně verze pro Nintendo 3DS zatím působí velmi solidním dojmem.

Reklama

Když se v dnešní době vysloví pojem RPG, většina hráčů si pravděpodobně vybaví moderní velkolepé tituly v čele se Zaklínačem, Mass Effectem nebo Dragon Age a na počátky RPG, kterým dominovaly úzké a obtížné dungeony plné nepřátel, už se pomalu zapomíná. Přesto však úplně nezmizely, jak dokázal zejména povedený Legend of Grimrock. Nyní totéž dokazuje český Cinemax a jejich chystaný titul The Keep, který je aktuálně ve vývoji pro Nintendo 3DS. Já dostal možnost The Keep vyzkoušet pod dohledem Lukáše Macury přímo v kancelářích vývojářů a už nyní můžu říct, že jde určitě o slibný počin, který má šanci potěšit všechny zastánce old-school RPG.

Temné kobky nade vše

The Keep se opravdu drží principů old-school dungeonů, takže zapomeňte na nějaké otevřené nebo barvité prostředí a připravte se na množství úzkých a temných chodeb, kde by se atmosféra dala krájet a kde nikdy nevíte, co vás čeká za dalším rohem. A jak už asi tušíte, pravděpodobně vás tam budou čekat nepřátelé, kteří se s vámi velmi rádi pustí do boje. Soubojový systém hry chytře využívá dotykovou obrazovku Nintenda 3DS. Zbraní (během hraní jsem dostal do ruky dýku a pochodeň, která se hodí i pro lepší viditelnost) totiž nemácháte stiskem tlačítka, ale pohybem stylusu po dotykové obrazovce. Na ní máte prostor určený pro provedení různých útoků, takže když provedete pohyb po spodní části dotykové obrazovky, seknete protivníka do nohou, a když stylusem přejedete po horní části obrazovky, dojde k výpadu na hlavu. Stejným způsobem jdou provést i komba, stačí jen správný pohyb stylusem v okamžiku, kdy se na určité části displeje objeví řada šipek. Neustále však musíte dávat pozor na úroveň výdrže. Souboje každopádně chtějí trochu zvyku a soustředění, ale zároveň působí dost svěžím a unikátním dojmem.

Samotní nepřátelé ale rozhodně nejsou žádné třasořitky. Nevím jestli to bylo tím, že jsem si musel na svérázný soubojový systém trochu zvykat nebo jednoduše velkou obtížností i při středním nastavení, ale z počátku mi dávala pěkně zabrat třeba jen dvojice krys. A co teprve ozbrojení nepřátelé, kteří disponují i štítem, nemluvě o tom, že může docházet k okamžikům, kdy při výpadu prostě minete. Vše se však opravdu zdá být hlavně o zvyku a trpělivosti, minimálně z počátku, protože jsem po čase neúspěšných soubojů neměl problém ani s jedním zvlášť náročným nepřítelem, který pravděpodobně plnil úlohu menšího bosse. Hra ale přeci jen bez ohledu na ovládání disponuje vysokou obtížností, takže chtě nechtě budete umírat. A pokud si v něčem takovém obzvlášť libujete, tak právě pro vás připravují tvůrci speciální nastavení obtížnosti s definitivní smrtí, po níž musíte začít zase od začátku. Za normálních okolností je však možné hru kdykoliv uložit.

Trocha magie neuškodí

Při procházení temnými kobkami se ale nemusíte spoléhat jen na konveční zbraně. The Keep je koneckonců fantasy RPG, a tak v něm nechybí magie. Kouzla jsou opět řešená svérázným způsobem. Nestačí jen najít svitek určitého kouzla, je třeba také v prostředí najít runy, které jsou vyobrazené na svitku, a následně je poskládat ve správném pořadí v prostoru na dotykové obrazovce, do nějž se snadno přepnete. A pro použití je vždy v onom pořadí runy aktivovat pohybem stylusu. Proti několika nepřátelům jsem tak použil fireball, mě osobně zase přišlo vhod kouzlo, které mě vyléčilo, v pokročilejších fázích hry lze prý použít i ničivější kouzla, třeba ohnivou stěnu.

Svitky a runy pro použití kouzel ale nejsou jediným druhem předmětů, které můžete při průchodu dungeony sbírat. Samozřejmostí jsou i lektvary pro obnovu zdraví nebo výdrže a jednotlivé kusy zbroje (očekávejte klasiku jako hrudní pláty, boty, prsteny nebo náhrdelníky), které vám zlepší statistiky postavy. Tu můžete přirozeně vylepšovat i nabíráním zkušenostních bodů a rozdělováním skill bodů.

Často je třeba se poohlédnout i po předmětech nutných pro úspěšný postup. V temných kobkách se dá očekávat množství zamčených dveří nebo mříží, u nichž stačí najít vhodnou páku, tlačítko nebo klíč. Vše opět aktivujete správným pohybem po spodním displeji, jenž aktivujte ruku pohybující se po horní obrazovce, s níž je také možné klíče podržet nebo je přesunout do inventáře. Leckdy zase stačí překážku rozmlátit. Někdy si ale postup žádá sofistikovanější řešení, třeba když uvidíte dlaždici, kterou musíte zatížit, a tak je zpravidla nutné najít vhodnou zátěž v podobě kamení. Jde zkrátka o jistou formu puzzlů. A jak to tak vypadá, později ve hře dojde i na náročnější hádanky.

Cesta pomsty

Sluší se nicméně říct, proč vlastně ve hře podnikáte cestu napříč všemi těmi temnými chodbami. Příběh The Keep by se dal považovat za určitou cestu pomsty, kdy hlavní hrdina pase pro zlém čaroději jménem Watrys, který zplundroval hrdinovu vesnici a který začal využívat i děti. Čeká vás tedy honba za skalpem Watryse, usídleného ve věži, doplněná o snahu zachránit děti. Bližší detaily o zápletce jsem se ani moc nesnažil zjišťovat, to si nechám na finální verzi, nicméně univerzum, ve které se hra odehrává, je zcela samostatné. Osobně mě napadla případná spojitost s Inquisitorem, dalším RPG počinem Cinemaxu, ale žádná tam jednoduše není. Není tu ani podobnost s vývojem Inquisitora, který probíhal skoro deset let. The Keep je oproti tomu ve vývoji od roku 2012 a už nyní vypadá vcelku hotově. Na tvorbě se přitom vystřídalo asi sedm lidí.

Každopádně, The Keep zatím působí slibně. Možná že spoustě dnešních hráčů takový styl hry moc nesedne, ale pamětníkům by něco takového mohlo přijít vhod a i já jsem se u hraní dost bavil, a to se nepovažuji za člověka, který by někdy old-school dungeonům zvlášť podléhal. Hlavní však je, že minimálně na Nintedu 3DS jde určitě o něco nového a neokoukaného. Ovládání v čele se soubojovým systémem a magií na mě udělalo velký dojem, zatím považuji za plus i vysokou obtížnost. Nemluvě o tom, že je zkrátka zábava zkoumat potemnělé prostředí a hledat v něm všelijakou výbavu.

Dobře na mě působí i audiovizuální stránka. Hudba pěkně dokresluje atmosféru a i animace působí docela přirozeně. V případě humanoidních postav byly animace dokonce dělané na základě motion capture. V tuhle chvíli mám jen trochu obavy z toho, aby po čase nenastal stereotyp kvůli prostředí, keré se logicky opakuje, ale něco takového se těžko soudí z průchodu dvěma úrovněmi, který jsem absolvoval. Zatím je zkrátka brzy na nějaké skutečné soudy, takže nezbývá než čekat na vydání finální verze, které by mělo proběhnout ve třetím nebo nejpozději ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku prostřednictvím Nintendo eShopu.

A pokud nevlastníte Nintendo 3DS, ale hra vás zaujala, určitě vás potěší, že The Keep časem zavítá i na PC a mělo by kromě Windows podporovat Mac, Linux a snad i SteamOS (vydání by tedy mělo proběhnout přes Steam). V těchto verzích by mohla být i česká lokalizace, kterou 3DS nenabídne. Později navíc nejsou vyloučené ani další platformy. PC verze však určitě nevyjde souběžně s 3DS verzí. Vývojáři se sice snaží, aby prodleva mezi nimi byla co nejmenší, ale hra bude muset projít změnou enginu. Zatímco 3DS verze využívá vlastní engine, verze pro další platformy budou využívat známý Unity. A něco takového si přeci jen vyžádá nějaký čas. Jako vždy nezbývá než doufat, že to čekání bude stát za to.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama