Sherlock Holmes: Crimes & Punishments představuje špičku detektivního žánru. Nejen, že se vžijete do role slavného detektiva, ale také budete právě tím, kdo povede případ. Je na vás, jestli třeba půjdete nejdřív do Scotland Yardu, nebo na místo činu. To
Recenze Sherlock Holmes: Crimes & Punishments představuje špičku detektivního žánru. Nejen, že se vžijete do role slavného detektiva, ale také budete právě tím, kdo povede případ. Je na vás, jestli třeba půjdete nejdřív do Scotland Yardu, nebo na místo činu. To

Jan Kalný

Jan Kalný

24

Dokázalo ukrajinsko-irské studio Frogwares předčit samo sebe a Odkaz Sherlocka Holmese s pokračováním, které znovu nastolí pořádek na poli detektivních her, nebo se do historie zapíše jako průměrná adventura?

Recenzovaná verze: PC

Anglicko-ruský román v akci

Slavného anglického detektiva Sherlocka Holmese, který se zrodil pod taktovkou a perem spisovatele Arthura Conana Doyla v roce 1886, snad není nutno nijak dlouze představovat. Výjimečný intelekt a chladná mysl - jen tak se dají řešit nejrůznější zločiny anglických zlosynů 19. a 20. století. I přesto si ale slavný detektiv občas neví rady a obrací se pro pomoc na svého přítele a kolegu, doktora Watsona, který naopak umí podat pro nás racionální a empatický pohled na situaci.

Stejný osud a život těchto dvou charakterů sleduje i právě recenzovaná hra ze série od Frogwares, která si svou premiéru odbyla již před dlouhými dvanácti lety ve hře Sherlock Holmes: Mystery of the Mummy. Dnes vydané Crimes & Punishments (česky Zločin a trest) je již desátou hrou, a nutno podotknout, že se série od sotva průměrného prvního dílu vyšplhala do opravdu nadprůměrně podoby.

Zatímco předchozí díl, Odkaz Sherlocka Holmese, sledoval samotného detektiva, který se pomalu stával psancem celé Anglie a ztratil veškerou důvěru, kterou k němu Watson a ostatní chovali, nový díl na to jde jinak. Vracíme se zpět do běžné rutiny a řešíme nejrůznější zapeklité případy, na které Scotland Yard nestačí. Největší novinkou, která trochu souvisí i s hratelností, je fakt, že se kromě hlavní role ujmete i role režiséra a je zcela na vás, jak bude případ probíhat. Vše je ve vašich rukou.

Celá hra je rozdělená do šesti případů. Podíváme se tak na vraždu námořníka nebo zámožného Brita, vyřešíme záhadu ztracené zbraně v římských lázních nebo vlaku, který se vypařil.

Lupa? Ta je pro zbabělce

Hratelnost se od předchozího dílu nijak radikálně nezměnila, a pokud vám nevyhovovala předtím, nebude vám vyhovovat ani teď. Každý případ je zvlášť rozdělen do několika částí, které se navzájem prolínají. Zprvu musíte řádně prohledat místo činu a najít veškeré důkazy, následně vyzpovídat oběť a svědky, načež si ze získaných vodítek vytvoříte dedukční tabulku a pomalu postoupíte v případu dál. Dedukční tabulka vám na konci případu nejen poodhalí možného pachatele, ale v průběhu celého případu navíc navrhne několik úkolů, které vám dopomohou ověřit pravost některých ze svědectví. Vyzkoušíte si tak například hod harpunou nebo lezení po zdi.

Nejdůležitější částí každé správné detektivky, a tudíž i této hry, je vyslýchání svědků a podezřelých. To probíhá klasickým vybráním tématu a dialog se automaticky provede. Právě témata můžete získat z prohledávání místa činu. A i sebemenší detaily mohou mít obrovský dopad na případ a vyšetřování. Většina postav lže jak když tiskne, a proto je dobré si u nich sestavit portrét. Na každém člověku tak musíte najít konkrétní body, které vám o něm řeknou více. Ať už jde o prsteny, brýle, oči nebo různé modřiny a další úrazy. Občas se naskytne příležitost, kdy budete moci dotyčného za jeho lež konfrontovat a následně vám řekne pravdu jako by se nechumelilo.

Sherlockova jedinečná mysl mimo jiné nabízí hned pár unikátních schopností, a to pozorování a představivost. Díky první jmenované si můžete všimnout nepatrných detailů, které by každému druhému unikly a objevit tak důležitý důkaz. Díky rekonstrukci si naopak budete moci představit a zrekonstruovat například běh událostí nebo trajektorii kulek.

Kromě vlastních dedukčních schopností budete v průběhu vyšetřování využívat i jiné zdroje. Ať už jde o Wigginse a jeho partu, kteří umí vyhrabat kdejaké informace, nebo nejlepšího čmuchala Británie, kterým zcela překvapivě není sám Holmes, ale jeho pes Toby. Často si také zalistujete v Holmesových sbírkách novin a encyklopedií.

Zásadní kapitolou samou o sobě jsou nejrůznější dopisy a texty. A k těm vedou hned dvě věci. První je fakt, že texty jsou skutečně důležitou součástí hry a bez nich se v případu nehnete dál. Druhou věcí je česká lokalizace hry u PC verze. Ta je narozdíl od předešlého dílu velmi kvalitní bez gramatických chyb. Musím uznat, že čeština dala hře úplně jiný rozměr.

Kamera, klapka, jedem!

V každém případu můžete narazit hned na několik podezřelých. Každý má motiv a každý mohl spáchat zločin. Na vás je, abyste přišli na to, kdo to udělal. Ne vždy se to ale může povést a tak není problém odsoudit nevinného člověka, zatímco vrah bude stále na svobodě. Právě v tom je Crimes & Punishments jedinečnou hrou, ve které si nikdy nejste jistí, zda je vaše volba správná, nebo ne.

,,Scénáristi ve Frogwares si pohrávají s vaší morálkou a nutí vás se zamýšlet nad tím, zda-li pošlete muže, který si chránil život, za mříže."

Dotyčného navíc můžete buďto okamžitě zatknout a přidat se tak na stranu tvrdého zákona, nebo ho pustit a nechat jít (případně se za něj přimluvit a trest mu snížit). Když jsem se o této možnosti dozvěděl před vydáním hry, bylo mi divné, proč tam tato možnost je. Jaký to má smysl? Je to přeci zločinec a ten musí být řádně potrestán, proč bych ho nechával jít? Když jsem pak hru hrál, bylo mi to jasné. Scénáristi ve Frogwares si pohrávají s vaší morálkou a nutí vás se zamýšlet nad tím, zda-li pošlete muže, který si chránil život, za mříže.

Já sám jsem se osobně rozhodl u pěti ze šesti případů pachatele zprostit jeho viny. Proč? Na to si budete muset přijít sami. Nezapomínejte ale, že tato rozhodnutí budou mít vliv na konci hry, a pokud vrah zůstane na svobodě, může se stát cokoliv.

Nereálná technologie

Crimes & Punishments také nabízí nový grafický engine. Přesněji řečeno jde o upravený Unreal Engine 3. Předchozí díly využívaly engine vyvinutý přímo od Frogwares a bylo na čase ho změnit. Díky tomu si můžeme užít daleko hezčí podívanou. Z grafického hlediska není nový Sherlock možná tou nejhezčí hrou na trhu, rozhodně ale neurazí a práce se světly je tu famózní. Stejně tak jsou kvalitní textury i modely.

S čistým svědomím ovšem musím pochválit zvuky. Přesněji řečeno dabing. Nejen, že výběr herců je skvělý, ale jejich výkony jsou ještě lepší. Na postavách přímo slyšíte, jestli se trápí, jestli jsou nadšení, nebo jestli jsou trochu podlí. Dabing tím pádem patří mezi největší klady hry. O nic hůře na tom ale nejsou i ostatní zvuky a užijete si tak bezvadnou audiovizuální zábavu.

I Sherlock má své chyby

I přes to, že nový díl dělá celé sérii velmi slušné jméno a nijak jí nezahanbuje, objevují se zde určité nedostatky, kterých si určitě všimne spousta lidí. Upustíme-li od diskutabilní optimalizace a grafické stránky, dostane se nám na povrch stránka hratelnostní.

Crimes & Punishments je bezesporu vynikající adventurou, kterou by neměl žádný milovník podobných her minout. Stejně tak je ale v některých ohledech tato hra poněkud nedostačující. Nejvíce určitě zamrzí poměrně znatelná absence hlubších hádanek. V předchozím díle jsem si rád lámal hlavu nad různými hádankami, jako byl kůň na šachovnici nebo posunování kuličkou. Tady prostě chybí. Sice nechybí úplně a občas se objeví situace, kdy budete muset zapojit i další části mozku, ale takových situací opravdu není hodně. Velmi často se navíc objevuje pouze jeden a ten samý typ hádanky, kdy musíte jednotlivé části zámku otočit, aby se správně pospojovaly. Když něco takového uděláte po páté, už to není zábavné. Pokud si nový díl budete chtít zahrát, buďte si zkrátka vědomi toho, že hlavní roli tu hraje spíše vyslýchání a hledání důkazů, než ryze logická stránka hry.

Druhým relativně horším aspektem je délka hry. Hra sice nabízí šestici případů a rovnou deset různých konců, ale nemáte žádnou motivaci se k nim vracet. Dohromady vám hra vydrží na přibližně patnáct hodin. Pro někoho málo, pro někoho adekvátní a pro někoho naopak hodně. Rozhodně si myslím, že kdyby případy měly alespoň trochu odlišný průběh s každým hraním, byla by hra hned daleko zábavnější a rád bych se k případům vracel.

Vinen!

Na nového Sherlocka jsem se těšil už od oznámení. U Odkazu Sherlocka Holmese jsem se bavil od začátku do konce a to samé jsem očekával i od nového dílu. A přesně to se mi také dostalo. Patnáctihodinová jízda v čele s vynikajícími příběhy, výbornou hratelností, dialogy a skvělou grafikou mi dala důvod opět věřit, že adventurám ještě neodzvonilo. I přes to, že jsem se u hry opravdu bavil každou vteřinu, musím být objektivní a zhodnotit i ty věci, které se Crimes & Punishments nepovedly. Ať už jde o absenci hádanek, optimalizaci a nebo poměrně kratší herní dobu. Pokud ovšem patříte mezi milovníky takových her, nového Sherlocka Holmese nesmíte za žádných okolností minout, i kdyby se měl zbořit svět.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments představuje špičku detektivního žánru. Nejen, že se vžijete do role slavného detektiva, ale také budete právě tím, kdo povede případ. Je na vás, jestli třeba půjdete nejdřív do Scotland Yardu, nebo na místo činu. To všechno ve skvělé grafice se skvělým dabingem. Snad jen kdyby to všechno bylo delší.

pořádné detektivní příběhy
Sherlockovy schopnosti
možnost odsoudit nevinného