The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition Recenze The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition

Martin Cvrček

Martin Cvrček

59

Po letech jsme se vydali do mrazivého Skyrimu, abychom se podívali na to, jak se povedl remaster populárního RPG a jestli má jeho pořízení smysl pro majitele původní hry.

Recenzovaná verze: PC (s přihlédnutím na rozdíly oproti konzolovým verzím)

O Skyrimu, pět let starému dílu ságy The Elder Scrolls, si můžete myslet, co chcete. Ať už ale máte na hru jakýkoliv názor, pravdou zůstává, že jde o jedno z nejpopulárnějších RPG posledních let. A protože remastery jsou v módě, bylo jen otázkou času, než se své vylepšené verze určené pro aktuální konzole a PC dočká i Skyrim. Ten čas se nyní naplnil a já milerád využil faktu, že pro majitele původní PC verze a všech DLC nebo pro vlastníky Legendary edice je remaster s názvem Special Edition k dispozici zcela zdarma. A tak jsem oprášil několik let starou uloženou pozici a vrátil se do nehostinné, mrazivé, draky a otravnými strážemi přeplněné země.

Zabití slepice se trestá smrtí

Už na první pohled bude nejspíš mnoha veteránům jasné, že Special Edition je ve většině ohledů jen klasický remaster. V první řadě nečekejte žádný nový hratelný obsah. Čeká vás ta samá hra, která vyšla před pěti lety. Ať už se tedy rozhodnete pro vytvoření nové postavy nebo využijete starou uloženou pozici, dostanete možnost navštívit tu samou, zčásti sněhem pokrytou zemi, plnit ty samé úkoly, používat ty samé zbraně, zbroje a vybavení a zkoumat a navštěvovat ta samá místa. Můžete se tedy znovu ponořit do RPG v otevřeném světě, v němž není identita vaší postavy vůbec daná, a tak si ji musíte utvořit sami podle sebe.

Základní příběhová linie tu sice je, ale nezapomínejme na to, že příběh o boji proti drakovi Alduinovi je nechvalně proslulý tím, že se na něj většina hráčů v určité fázi hraní vykašlala. Skyrim vážně nelze hrát kvůli hlubokému příběhu. Jestli od něj v tomto ohledu něco čekáte, budete určitě zklamáni, leda že byste se zaměřili na občas solidní mikropříběhy, které nabízí některé série úkolů. I tak ale platí, že Skyrim je hlavně o spoustě možností, které lze v herním světě dělat, a také o tom, s čím se setkáte a kým vlastně v tomhle světě budete. To platilo už před pěti lety a platí to i nyní.

Special Edition zkrátka nabízí stejný zážitek. Stráže v největších městech Skyrimu stále perlí svými tragikomickými hláškami a zabití slepice ve vesnici je pořád tím největším zločinem, jakého se můžete dopustit. Brynjolf v Riftenu vám pořád nedá pokoj, dokud vám nevnutí úkol spojený se zloději, Temné bratrstvo vás bude znovu otravovat dopisy s otiskem ruky a ani teď nikdo neřeší, když budete tancovat po stole plném jídla nebo když budete poukazovat na fakt, že v celém Skyrimu chybí záchody. I tentokrát se samozřejmě můžete pustit i do lovu mnoha monster, banditů, dávno mrtvých ohavností a draků, kteří křižují vzdušný prostor nad Skyrimem a ze kterých můžete vesele čerpat sílu a určité, velmi dobře zpeněžitelné suroviny. Rozdíl je jen v tom, že tentokrát draci nelétají pozpátku a neproplouvají zemí. Bugy charakteristické pro první týdny strávené s původní hrou se naštěstí nevrátily, takže zapomeňte na to, že vás obři úderem své palice pošlou na druhý konec vesmíru nebo že ožebračíte obchodníka tím, že mu dáte hrnec na hlavu.

Jak je to s uloženými pozicemi na PC?

Jednou z mála výhod Special Edition ve verzi pro PC je možnost využít uložené pozice z původní hry. Stačí vlézt do složky My Games\Skyrim\Saves v Dokumentech, vybrat všechny uložené pozice, které chcete převést, a zkopírovat je do složky My Games\Skyrim Special Edition\Saves. Uložené pozice ze hry, která nikdy nebyla modovaná, budou zaručeně fungovat. S modovanými savy už je to trochu složitější. Bethesda přímo říká, ať je nepoužíváte a mnoho hráčů hlásí, že jim jejich uložené pozice, které jsou závislé na modech pro původní hru, skutečně nefungují. Já však zkusil svou, která v minulosti využívala hned několik modů, a funguje bez nejmenších potíží. Na konzolích samozřejmě možnost importu uložené pozice chybí.

Tanec s draky

V remasteru tedy dostanete možnost zažít stejné dobrodružství jako před lety, bez ohledu na to, jakou cestou se vydáte, jaké schopnosti navolíte vaší postavě, jaké questy budete plnit nebo komu vyberete kapsy. Jen se musíte rozloučit s mnoha starými, většinou vtipnými chybami. Na nové chyby jsem naštěstí nenarazil a můžete vsadit medovinu na to, že jestli se s nějakým problémem přeci jen setkáte, což bohužel stále není tak těžké, je dlouhodobě přítomný i v původní hře.

Na první poslech se nezměnilo ani ozvučení. Už jsem zmínil shodný dabing, na svém místě je i celkový soundtrack, který dokáže už tak krásnou atmosférou Skyrimu ještě vyšperkovat. Jestli ale znáte původní hru po zvukové stránce dost dobře a máte kvalitní sluchátka nebo reproduktory, můžete si všimnout, že mají zvuky o něco horší kvalitu. To proto, že jsou oproti původní hře komprimované. A to až příliš. Chápu, že se tím tvůrci nejspíš snažili zmenšit velikost celé hry, ale je zjevné, že to s tou kompresí trochu přehnali. Výsledkem je nemilý fakt, že remaster nabízí horší kvalitu zvuků než původní hra, která zahrnovala nekomprimované soubory. Vývojáři sice připravují nápravu, která je už ve fázi beta testování, ale copak nikdo z tvůrců nezaregistroval zhoršení kvality zvuku už před vydáním?

Special Edition nabízí také veškeré achievementy/trofeje, které obsahoval původní Skyrim, takže je všechny můžete splnit znova. Také tu máme všechny tři DLC. Díky přídavku Dawnguard se můžete opět vydat na dráhu nelítostného upíra nebo lovce upírů, stejně tak není problém za pomoci addonu Hearthfire adoptovat věčně otravného potomka a postavit si na určitých místech dům. Jen počítejte s tím, že stavba vašeho obydlí je do značné míry zautomatizovaná a předdefinovaná, takže si nemůžete všechno postavit zcela podle sebe jako ve Falloutu 4. Což rozhodně nevadí, protože Hearthfire pochází ještě z dob, kdy byly jádrem her od Bethesdy RPG prvky a ne variace Minecraftu.

Pokud vám každopádně tohle všechno nebude stačit, vždycky se v rámci DLC Dragonborn můžete vydat na ostrov Solstheim, kde vás čekají další questy nebo možnost létat na hřbetě draků. Narozdíl od Falloutu 4 mám všechny přídavky Skyrimu docela v oblibě, takže je mohu s klidem doporučit a říct, že jestli jste je minuli, Special Edition může být skvělá příležitost pro nápravu. Díky ní se vám zkrátka dostane do rukou kompletní balíček obsahující veškerý oficiální obsah, který kdy Skyrim nabídnul.

Jediné, co se tedy v rámci samotné hry rozhodně změnilo k lepšímu, je grafika. Celá hra nabízí mnohem lepší osvětlení než před lety, takže je občas Skyrim barevnější a můžete si všimnout viditelných paprsků slunce, které prosvítají skrz určité objekty, lepší odrazivosti nebo dynamické hloubky ostrosti. I množství efektů vypadá o něco lépe a totéž se dá říct o vodě a sněhu. Zatímco majitelé PS4 a Xboxu One budou s takovouto úrovní grafiky s největší pravděpodobností nadmíru spokojení, na PC jde jen o fajn vylepšení, které se ale stále nevyrovná tomu, co dokážou nabídnout lecjaké mody. Jestli vám na grafice až tak nezáleží, měla by vám grafická úroveň, kterou nabízí Special Edition, bohatě stačit. Jestli vám ale záleží na co nejlepším vizuálu, nevidím důvod, proč byste neměli zůstat u původní verze Skyrimu vylepšené o množství prvotřídních grafických modifikací. Samozřejmě je ale třeba mít na paměti, že mody dokážou drasticky zvýšit hardwarovou náročnost hry, zatímco Special Edition je bez grafických zlepšováků povětšinou dobře optimalizovaná a rozumně náročná. Alespoň v redakci jsme s hladkým chodem remasteru na různých sestavách neměli nejmenší problém.

Pak je tu jedna věc, která se nezměnila, ale která byla prostě vyškrtnuta. A to je česká lokalizace. Když je hra po obsahové stránce totožná, vážně nechápu, kde se stala chyba a proč není i Special Edition lokalizovaná do češtiny. Český překlad původní PC verze byl dostatečně kvalitní a pro mnoho hráčů jde o věc, díky níž si mohou hraní mnohem víc užít a její absence je v případě tak rozsáhlé hry, jakou je Skyrim, docela citelná záležitost a velká chyba. Hlavně s ohledem na přítomnost tolika knih a spisů. Nepochybuji o tom, že pro některé jedince není nutnost spokojit se s anglickým originálem žádná překážka. A kdyby nikdy žádný překlad Skyrimu neexistoval, sám bych neřekl ani dračí popel. Ale jsem přesvědčený, že opominutí již existující a podle mého názoru dostatečně kvalitní lokalizace zkrátka není žádná výhra. Pro nikoho.

„Zatímco majitelé PS4 a Xboxu One budou s takovouto úrovní grafiky s největší pravděpodobností nadmíru spokojení, na PC jde jen o fajn vylepšení, které se ale stále nevyrovná tomu, co dokážou nabídnout lecjaké mody.”

Bábovka je mocnější než meč

Další předností Special Edition je podpora moddingu. Na PC jde samozřejmě o naprostou samozřejmost, která má tentokrát jednu velkou výhodu a jednu velkou nevýhodu. Výhodou je skutečnost, že remaster je 64bitová aplikace, takže je celá hra stabilnější a můžou vznikat rozsáhlejší a ambicióznější mody. Nevýhodou je fakt, že kromě externích zdrojů lze mody stahovat jen z webu Bethesda.net, jehož rozhraní najdete v hlavním menu.

Special Edition se na Steamu chová jako zcela nová aplikace, takže na ni nelze jen tak převést podporu Steam Workshopu pro původní hru, ale jeho úplné opomenutí je určitě velká škoda, protože ve Workshopu původního Skyrimu se nachází neskutečné množství výborných modifikací a addonů, které by šly v remasteru snadno spustit. Ale i zcela nový Workshop by bohatě stačil, protože se na něm mody obvykle sdílí, stahují a spravují mnohem snadněji a příjemněji než na webu Bethesda.net. Hlavně kvůli přeplácanému a nepřehlednému uživatelskému rozhraní, které je až na jinou barevnou paletu shodné s rozhraním, které najdete v menu Falloutu 4. Takhle musí tvůrci modů aktualizovat a na Bethesda.net znovu nahrát své výtvory, které zveřejnili na Workshopu, což je samozřejmě práce navíc a ne každý se do ní pustí.

I v tomto případě je tedy Special Edition přínosná hlavně pro konzolové hráče. Pro verzi na Xbox One i PS4 můžete za pomoci nástrojů Creation Kit, které si lze stáhnout na PC, vytvářet mody ušité přímo na míru konzolovým verzím. V případě Xboxu One jsou podmínky moddingu poměrně velkorysé, v rámci PS4 zase dost přísné a při tvorbě můžete využívat jen prvky a objekty, které jsou součástí samotné hry. Absence možnosti využít cokoliv externího je značně svazující, bez ní zkrátka nelze vytvořit závratné množství hodnotných modů, ale stále platí, že je tahle novinka přeci jen něco, co původní hra nenabídla. Nemluvě o tom, že díky podpoře PS4 Pro a rozlišení 4K může chudokrevnou podporu modů vyvážit alespoň hezčí vizuál.

Výhra pro konzolisty, zbytečnost pro PC hráče

Konzolové verze remasteru jsou zkrátka ve všech směrech výhra. Ať už patříte mezi vlastníky původní hry nebo se ke Skyrimu dostáváte poprvé, čeká vás nejen ten samý titul jako před pěti lety, ale i solidní grafika, která je mnohem lepší než za časů Xboxu 360 a PS3, a větší či menší podpora modů. To už jsou slušné argumenty pro návrat k téhle RPG klasice nebo pro její první vyzkoušení. Můžete mi věřit, že mody mohou s hrami od Bethesdy dělat divy.

V případě PC bohužel platí, že Special Edition je jeden krok vpřed a pět kroků zpátky. Vylepšení grafiky tu sice je, ale ne tak výrazné, a absence české lokalizace je rozhodně na škodu. Ze zhoršení kvality zvuku a z polovičatého řešení oficiální podpory modů, která se spoléhá jen na rozhraní webu Bethesda.net, také nemám kdovíjakou radost. Jedinou předností PC verze tak zůstává fakt, že je pro majitele původní hry a DLC Special Edition k dispozici zdarma, a také podpora 64bitu, z níž snad časem vzejdou zajímavé a dost rozsáhlé mody.

Je to opravdu škoda, protože sága The Elder Scrolls má na PC odjakživa obrovskou základnu příznivců a řádný remaster, jehož realizace by se nezasekla na půli cesty do Markarthu, by se určitě vyplatil. Hráčům by mohl dát solidní předělávku oblíbené hry, která by se mohla směle postavit po bok těch nejlepších a nejpoctivějších remasterů. Takhle jde jen o zbytečnou edici, která dělá dojem, že byla vytvořena jen do počtu.

Radím vám, abyste prozatím zůstali u původního Skyrimu a jeho DLC. Jestli je nemáte, pořízení celého balíčku vás určitě vyjde levněji než koupě Special Edition a můžete vybírat z nepřeberného množství osvědčených a dávno ozkoušených modů, které se navíc díky Workshopu stahují i naprostým začátečníkům v oblasti moddingu snadněji a příjemněji. A těch novinek v remasteru není pro tuto chvíli tolik, aby stál za upřednostnění před originálem z roku 2011. Výsledné číselné hodnocení tedy berte jako takový průsečík výhodnosti konzolových verzí a zbytečnosti PC verze. Na základě toho, na jakou platformu byste si chtěli novou podobu Skyrimu pořídit, si tedy klidně přičtěte nebo odečtěte bod či dva.

Redakce Zing.cz hraje na notebooku ASUS GL552.

Zatímco na konzolích má remaster Skyrimu v mnoha ohledech smysl, na PC nabízí Special Edition příliš málo změn a novinek, přičemž některé z nich hře vůbec neprospívají. V budoucnu se sice může z remasteru vyklubat hodnotná předělávka a výhodná koupě, ale v tuto chvíli nelze nalézt moc důvodů, proč by neměli PC hráči zůstat u původní hry z roku 2011.

o něco lepší grafika (hlavně na konzolích)
podpora modů na konzolích
že je remaster zdarma pro majitele původní hry na PC