Matterfall Recenze Matterfall - arkádová laser show

Matterfall - arkádová laser show

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

2

Autoři arkádových stříleček Nex Machina, Alienation, Resogun nebo Dead Nation přinášejí další svůj klenot.

Studio Housemarque nám po krátké pauze servíruje další ze svých principem jednoduchých a prudce návykových arkádových stříleček. Podařilo se jim znovu dosáhnout chytlavé hratelnosti, nebo už jejich hry začínají být tak trochu na jedno brdo? Pojďme se na tuto nenápadnou PS4 exkluzivitu podívat podrobněji.

Lidstvo se nikdy nepoučí…

Lidé si opět zahrávali s něčím, čemu tak docela nerozumí a šeredně se jim to vymstilo. Konkrétně se jedná o mimozemskou substanci nazývanou prostě „hmota” (v originále „matter”), která tak nějak zamořila celou zemi jako infekce a pohlcuje vše živé. Lidstvo tedy spustilo masovou evakuaci a matičku Zemi nechalo daleko za sebou.

Na modré planetě zůstala jen hrstka obyvatel, většinou žoldáků najatých na úklid té spoušti, co lidé na své domovině napáchali. Jedním takovým žoldákem jste i vy a jak už to tak bývá, nejlepší cestou k záchraně světa je držet prst na spoušti laserové pušky a ze všech problémů se vystřílet.

Příběh je podán v několika krátkých větách a zcela evidentně slouží pouze jako záminka k tomu barevnému šílenství, které se na obrazovce strhne asi tak tři sekundy po spuštění hry. Od arkádovek ale stejně nikdo nečeká zrovna psychologické drama, takže je to vlastně v pořádku. Nejdůležitější je stejně vždy hratelnost, tak si ji teď pořádně proklepneme.

Návyková hratelnost

Matterfall se hraje velmi dobře, podobně jako většina her od studia Housemarque. Principem se jedná o jednoduchou hru, prostě jdete doprava a cestou střílíte vše, co se jen pohne. Naštěstí je to ale dostatečně zábavné a chytlavé, aby to vyvážilo poměrně prostou herní náplň.

Kromě střílení je zásadním elementem hry takzvaný Strike - rychlý výpad libovolným směrem, kterým jednak ničíte nepřátelské projektily, ale také na pár cenných vteřin omráčíte i samotné nepřátele. A to se, slovy Horsta Fuchse, přece vyplatí!

Od začátku máte k dispozici svou věrnou pušku, celkový arzenál ale postupem hrou můžete rozšířit o další kousky. V každé úrovni se totiž vyskytují uvěznění lidé, kteří se vám za svoji záchranu čas od času odmění i nějakou další zbraní nebo pasivní schopností. Ohánět se poté můžete třeba granáty a naváděnými raketami, případně si aktivovat vyšší poškození primární zbraně nebo větší rozsah omráčení po vašem „striku”. Tyto vylepšení můžete mít aktivní až tři najednou a v konečném součtu jich je poměrně dost, vyplatí se proto pečlivě prošmejdit každý level a pomáhat lidem v nesnázích.

Matterfall kombinuje klasickou arkádovou střílečku s prvky plošinovek, vaše zbraň totiž dovede při podržení tlačítka L2 hmotu na určitých místech i generovat. To znamená, že si můžete na pár vteřin zmaterializovat plošiny nutné pro další postup hrou, pod kterými se v případě potřeby můžete i schovat před nepřátelskou palbou.

Bohužel samotná manipulace s plošinami je občas trochu krkolomná. Zčásti za to může i ovládání, které působí poněkud těžkopádně a navíc nejde nikterak upravit podle vašich představ. Tvoření si vlastních plošinek je zábavné, když na to máte klid, ale snažit se precizně zkombinovat skákání, střílení a tvorbu platformy, zatímco se na vás valí davy robotů a uhýbáte jejich střelám, místy zavání až frustrací.

A když už jsme u frustrace, pár slov si zaslouží i bossové strážící konec každé sekce. Vizuálně jsou značně různorodí, a i když je to vlastně pořád to samé (střílíte a uhýbáte), jedná se o zábavná zakončení dané sekce. Na vyšších obtížnostech se ale připravte, že vám pěkných pár pokusů zaberou. Za případné snížení obtížnosti se tedy nemusíte stydět.

Více obsahu, nebo vyšší skóre?

Matterfall obsahuje 3 sekce po 4 levelech (ten poslední je vždy boss fight). Pokud máte hbité reflexy, můžete celou hru zvládnout za 2 až 3 hodinky. Vyšší obtížnosti vám sice dají pořádně zabrat a herní doba výrazně naroste, nic víc už vám hra ale nenabídne. Studio Housemarque totiž po vzoru klasických arkád sází hlavně na touhu hráče získat co nejvyšší skóre. Počet bodů lze navýšit spoustou způsobů, ať už se jedná o zachraňování lidí, omráčení většího počtu nepřátel nebo co nejrychlejší proběhnutí úrovní. Po dokončení levelu své skóre můžete porovnat i s ostatními hráči v online žebříčku a kochat se svým umístěním.

Je ale škoda, že vám Matterfall k honbě za vysokým skóre nenabízí žádnou motivaci - třeba odemykání nových barevných schémat nebo variant kostýmů pro svého žoldáka. Pokud vás tedy porovnávání bodů s ostatními moc nezajímá (jako mě), po dohrání hry už nebudete mít moc důvodů se k ní vracet.

Laserové šílenství

Grafika je povedená, svižná a na klasické PS4 běhá bez problémů. Efekty vypadají dobře a dění na obrazovce místy připomíná zběsilou laser show. Level design vás ale nijak neohromí. Samotné úrovně nejsou ničím výjimečné, a pokud máte rádi sci-fi, nejspíš si během hraní budete často říkat, že tohle všechno už jste někde viděli. Na druhou stranu zvuky a obzvláště hudební podkres jsou na vysoké úrovní. Rychlá elektronická hudba a dunící syntezátory vás podvědomě nutí jít stále kupředu a v hlavě vám zůstanou i dlouho poté, co hru vypnete.

Stojí Matterfall za to?

I přes mé výtky ale musím říct, že jsem se u Matterfallu dobře bavil. Jakmile si trochu zvyknete na ovládání, hra vás chytne svou návykovou, adrenalinem napumpovanou hratelnosti a nepustí klidně až do závěrečných titulků. Je ale škoda, že tvůrci upřednostnili honbu za co nejvyšším skóre oproti rozsahu samotné hry. Na druhou stranu se Matterfall prodává za sníženou cenu, takže pokud máte frenetické akční arkádovky rádi, dejte mu šanci. Těch pár hodin ve světě zamořeným smrtící mimozemskou hmotou si dozajista užijete. Předchozí počiny od studia Housemarque (zejména Nex Machina) mě ale uchvátily o něco více.

Matterfall

Přímočará akční arkádovka, kterou ocení hlavně soutěživí hráči prahnoucí po co nejvyšším skóre. Pokud se o počet bodů nezajímáte, ale máte tento žánr rádi, Matterfall vám za rozumnou cenu nabízí intenzivní zážitek, i když poněkud krátký.

zábavná hratelnost
výborná hudba
příznivá cena