Recenze The Crew Motorfest – vzhůru na Havaj
The Crew Recenze Recenze The Crew Motorfest – vzhůru na Havaj

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

5

Sázka na nové prostředí se vyplatila.

Série The Crew není ve vůbec lehké pozici. Kromě toho, že se v poslední době příliš nedaří samotnému Ubisoftu, který značku vydává, se musí série popasovat s přímou konkurencí v podobě Forzy Horizon. Právě závodní hit od Microsoftu na poli arkádových závodů už řadu let dominuje a zároveň ukazuje, co je s dostatečně velkým rozpočtem, dlouhodobou podporou a početným týmem zkušených vývojářů v tomto žánru možné vytvořit. Ubisoft i vývojáři z francouzského studia Ivory Tower by pochopitelně úspěch Forzy Horizon ve své režii rádi napodobili. Výsledkem této snahy je nový díl s podtitulem Motorfest.

• Platforma: PC, PS4, PS5 (recenzovaná verze), Xbox One, Xbox Series X/S
  • Datum vydání: 14. 9. 2023
  • Vývojář: Ubisoft Ivory Tower
  • Vydavatel: Ubisoft
  • Žánr: závody
  • Multiplayer: ano
  • Dat ke stažení: 40 GB
  • Cena: 1 999 Kč (PS Store)

Opalování i surfování musí počkat

Hned na úvod je důležité vyzdvihnout nejvýraznější novinku, kterou se Motorfest odlišuje od obou starších dílů z let 2014 a 2018. Tou je samotné zasazení, které vás vezme na souostroví Havaj. Konkrétně vás čeká výlet na prosluněný ostrov Oahu. Oproti rozsáhlé mapě v prvních dvou dílech, ve kterých jste mohli volně cestovat po kompletní pevninské části USA, představuje přesun na co do rozlohy neveliký ostrov uprostřed Tichého oceánu výraznou změnu.

Můžete navštívit proslulý přístav Pearl Harbor.

Vývojáři si však možných úskalí tohoto rozhodnutí byli podle všeho dobře vědomi a celý ostrov doslova poseli různorodou nabídkou závodů a doplňkových aktivit. Pokud jste si ve starších dílech oblíbili dlouhé dálniční přejezdy přes celé Spojené státy americké, tak ty v Motorfestu pochopitelně nezažijete. Místo toho vás tu čeká prozkoumávání malebného ostrova, se kterým si mohli vývojáři díky menší rozloze o poznání více pohrát. Výsledkem je věrohodně působící, dostatečně detailní a překvapivě pestré prostředí, které bylo radost za volantem prozkoumávat. Autoři navíc využili skutečné reálie, díky čemuž můžete navštívit třeba proslulý přístav Pearl Harbor, známé město Honolulu s pláží Waikiki či přilehlou sopku a všudypřítomnou nádhernou přírodu.

V Ivory Tower navíc k tomu všemu přidali nádech motoristického festivalu, který se svým stylem velice podobá zmíněné Forze Horizon. Už úvodní pasáž hry, ve které formou naskriptované pasáže v rychlém sledu vystřídáte několik různých vozidel, působí jako přesná kopie intra z Horizonu. Výsledek je stejně efektní, takže v tomto směru nelze vývojářům zjevnou inspiraci příliš vyčítat. Přesto bych byl rád, kdyby autoři z hlediska prezentace zkusili více zariskovat a našli sérii The Crew vlastní nezaměnitelný styl.

Bohatá nabídka obsahu a početný vozový park

Z pohledu struktury herního obsahu je hra složená z takzvaných playlistů. V praxi se jedná o tematické série závodů, které se věnují konkrétní části automobilové kultury nebo vybrané třídě či značce. V jednotlivých playlistech si tak vyzkoušíte bohatou nabídku aut, které velmi často střídáte. Díky tomu jsou závody dostatečně pestré a neopakují se. Kromě klasických závodů narazíte třeba na 1v1 duely, drifty nebo sprinty. Těchto playlistů je ve hře 15, což považuji za přiměřené číslo. Celá mapa ostrova Oahu je navíc poseta doplňkovými aktivitami v podobě krátkých výzev. Do této kategorie spadají třeba slalomy či rychlostní a driftovací výzvy. Nechybí sbírání sběratelských předmětů či fotografické výzvy, v průběhu kterých hledáte různé reálie spojené s ostrovem Oahu a celou Havají.

K dispozici je více než 600 licencovaných vozidel.

Výše zmíněnou nabídku obsahu, ve kterém závodíte proti počítačem ovládaným protivníkům, doplňují online závody. V tomto směru stojí za pozornost především PvP režim s názvem Grand Race, ve kterém se proti sobě utká 28 hráčů. Výsledkem je akcí nabitá zběsilá podívaná, ve které není nouze o kontakty a těsné souboje. Druhým čistě multiplayerovým režimem je Demolition Royale, který si můžete představit jako demoliční derby postavené na pravidlech battle royale žánru. Komunitu se autoři dále snaží stmelit různými časově omezenými událostmi nebo soutěžemi o nejlepší design auta. Celkové životaschopnosti online režimů jistě pomůže rovněž podpora crossplay multiplayeru. Sázka na multiplayer sebou bohužel nese také jedno negativum, které představuje nutnost neustálého připojení k internetu. Offline si zkrátka nové The Crew nezahrajete.

Další silnou stránkou Motorfestu je jeho vozový park. K dispozici je více než 600 licencovaných vozidel, mezi kterými najdete běžná silniční auta, výrazně upravené modely i závodní speciály. Kromě aut, kterých je většina, hra obsahuje také motorky, čtyřkolky, lodě a letadla. Tyto čtyři kategorie jsou však oproti autům výrazně upozaděny, takže představují spíše vítané zpestření vaší virtuální garáže. Nová auta získáváte buď ve formě odměny za dokončené playlisty nebo si je kupuje za vydělané peníze ze závodů.

Kromě aut je k dispozici také celá řada výkonnostních vylepšení, součástek a vizuálních úprav. Na své si tak přijdou také fanoušci série Need for Speed, která v poslední době právě na tuning hodně sází. Nechybí ani již tradiční editor postavy s možností volby různého oblečení. Ačkoli je všechen zmíněný obsah v čele s auty možné koupit za tradiční herní měnu, tak hra poměrně viditelně propaguje také možnost placení prostřednictvím prémiové měny, za jejíž získání musíte zaplatit reálnými penězi. Ačkoli jsem v průběhu hraní necítil potřebu za nějaký obsah dodatečně platit, tak mi neustálé uvádění dvojích cen a podbízivé nabízení placených balíčků s auty přišlo u hry za plnou cenu lehce nepatřičně.

Na Havaj se rád vrátím

Motorfest mě příjemně překvapil také na poli jízdního modelu. Ano, podobně jako v případě Forzy Horizon nebo série Need for Speed se jedná o čistou arkádu, která je předurčena k hraní na gamepadu. I přesto titul nabízí překvapivě robustní možnosti v oblasti nastavení asistentů. Při zapnutých pomocnících jako je ABS, kontrola trakce nebo asistent driftování si hru dokážou naplno užít i naprosto sváteční hráči. Pokud však zmíněné asistenty vypnete a zároveň zvýšíte úroveň umělé inteligence, tak vás při závodech čeká slušná výzva. Kromě rychlých protivníků se totiž budete muset popasovat také s už ne tak dobře poslouchajícím autem, které vám bez pomocníků některé chyby jednoduše neodpustí. Oproti starším dílům série jde z hlediska jízdního modelu o slušný krok tím správným směrem. Zmíněná pozitiva se však týkají výhradně aut. Zejména u motorek a letadel je totiž i v tomto směru vidět, že zkrátka nebyly prioritou. Jízdní model je u této techniky až příliš primitivní a blíží se zážitku, který nám nabízí třeba série GTA nebo další městské akce.

Ačkoli The Crew Motorfest vychází i na minulou generaci konzolí, která vývojářům stanovuje určité limity, tak si na grafiku nemohu stěžovat. Hra umí velmi dobře pracovat především s nasvícením a světelnými efekty, které oceníte zvláště při relativně častých změnách počasí a denní doby. Pochválit mohu také detailní modely jednotlivých dopravních prostředků. Ačkoli některé okolní objekty nepůsobí tak detailně jako ve Forze Horizon, tak jde v současnosti o jeden z nejlépe vypadajících závodních titulů. Povedenou grafiku doplňuje bohatý soundtrack a kvalitně nahrané zvuky motorů.

Z pohledu technické stránky je důležité na závěr vypíchnout, že na mnou testované verzi pro konzoli PlayStation 5 jsou k dispozici dva zobrazovací režimy. První možností je režim kvality, který nabízí rozlišení 4K v kombinaci s 30 FPS. Druhou volbu přestavuje režim výkonu, který se může pochlubit rozlišením 1440p a hraním v 60 FPS. Po vyzkoušení obou variant jsem bez dlouhého rozmýšlení zvolil režim výkonu, který považuji u závodní hry díky vyššímu frameratu za výrazně lepší možnost.

Třetí díl série The Crew disponuje vším, co je u dobré arkádové závodní hry s otevřeným světem potřeba. Nabízí dostatečně zajímavé prostředí, početný vozový park, různorodou nabídku chytře sestavených závodů s doplňkovými aktivitami i zábavný jízdní model. Výlet na Havaj dokáže lehce znepříjemnit pouze až přílišná inspirace Forzou Horizon, nutnost permanentního online připojení a viditelná snaha o propagaci mikrotransakcí a placeného dodatečného obsahu.

The Crew

The Crew Motorfest těží z detailně zpracovaného a dostatečně zajímavého otevřeného světa, který vývojáři naplnili celou řadou různorodých závodů a aktivit. Když se k tomu přidá zábavný jízdní model a bohatý vozový park, tak mají fanoušci závodů na dlouhou dobu o zábavu postaráno.

Zábavný jízdní model
Pestrý vozový park
Zajímavý a detailně zpracovaný herní svět