Recenze deskové hry The Elder Scrolls V: Skyrim – Dobrodružná hra
Speciály Skyrim Článek Recenze deskové hry The Elder Scrolls V: Skyrim – Dobrodružná hra

6

Slavná provincie plná seveřanů volá vaše jméno.

The Elder Scrolls V: Skyrim dodnes patří mezi jeden z nejoblíbenějších dílů známé série. Nyní se dočkal také své deskové podoby, která vám dá do rukou kostky a stovky karet. Zda má stejné grády jako videohra, vám poví následující řádky.

• Počet hráčů: 1 – 4
  • Herní doba: 120 minut
  • Cena: 3199 Kč (Alza)
  • Věk: 14+

Čepele dostávají v kampani značný prostor

Tamriel je místem, kde neustále probíhá nějaký ten konflikt. Tu se na scéně objevují draci, jindy zase šílení mágové, nebo démonické entity. Nejednou situaci řešil řád Čepelí, mezi něž patří i hlavní hrdinové příběhu The Elder Scrolls V: Skyrim – Dobrodružná hra. V úvodu si vyberete jednu ze šesti unikátních ras a počáteční bod načež se vybaveni základní výstrojí spolu se svou herní deskou dáte do hraní. Hodně se mi líbí faktor toho, že do dobrodružství se tu člověk může pustit sám, nebo s přáteli. Když však píši sám, myslím tím doslova. Rozhodně to není jako v Borderlands: Mr. Torgue a jeho aréna drsňáctví, kde se staráte ještě o další tři panáčky ve snaze přežít.

S RPG The Elder Scrolls V: Skyrim toho má jeho stolní adaptace hodně společného. Třeba takový příběh obou dostupných kampaní, není sám o sobě nikterak dlouhý. Když se ponoříte do hraní asi není problém ho během jednoho až dvou sezení dokončit. Jeho hloubka též není nikterak výrazná i když své kouzlo má. Naštěstí jsou tu ještě vedlejší úkoly a přesně to je ten faktor, na kterém stál „normální“ Skyrim a taktéž stojí i ten deskový. Když putujete krajinou čekají na vás desítky vedlejších zakázek spojených s herním světem, objevováním divočiny a také městy, která jsou semeništěm zločinu a padouchů všeho druhu.

Aktivní máte většinou více než jeden úkol, takže putování se tu věnujete opravdu naplno. Vlastně je to opět velmi zásadní pojítko s The Elder Scrolls V: Skyrim, kde člověk běhá též krajinou ověšen hromadou sekundárních zakázek. Hodně dobré je, že se po mapě nepohybujete v tahovém formátu, který by zabral hodiny. Ten je tu nahrazen faktorem v jehož rámci všichni hrají současně, takže se po cestách může každý hráč pohnout až o čtyři pole. Výjimkou jsou pak pevnosti, která vás nechají za nějaký ten peníz putovat do jiné državy.

Každý hráč poté co provede přesun realizuje akci tahu, která může být pro ty nacházející se v pevnostech spojená s příjemným nakupováním, prodejem či zlepšováním předmětů. Zkrátka a dobře relaxem, který navíc není počítám jako akce, takže stále pak můžete udělat ještě primární akci. Ta vám umožní prozkoumat podzemí, divočinu, město nebo vyhodnotit některý z řady úkolů postavených nejednou na oblíbené myšlence vezmi / přines. Vím, zní to nelichotivě, avšak na stole zrovna takový formát není vůbec špatnou volbou.

Za sebe tím pádem mohu říci, že jsem si vedlejší zakázky dost užíval, protože mezi těmi donáškovými šlo nalézt také ty vybočující svým formátem z řady díky rozložení zakázky v rámci karet na několik částí. Plněním úkolů se dostáváte k různým odměnám, které vám následně mohou posloužit k výrobě předmětů potřebných k navýšení vaší schopnosti přežít. Samotné tempo jakým dostáváte novou výstroj a úkoly se plní podle mého představuje jeden z kamenů úspěchu The Elder Scrolls V: Skyrim – Dobrodružná hra. Rozhodně mi oproti konkurenčním RPG přišla hra plynulejší. Když máte na konci tahu dostatek zkušenostních bodů, můžete si za ně koupit jednu z osmnácti dovedností.

Hratelnost samotná nestojí však pouze na pobíhání po mapě, čistém plnění zakázek a vývoji hrdinů spojeném s válečnickými, magickými stínovými dovednostmi. Dost zásadním faktorem jsou tu souboje. V podzemí, uličkách měst i divočině na vás čekají různě navržení protivníci, kteří vám půjdou po krku. Škála nepřátel je pestrá a odlišeni jsou primárně vzhledem, statistikami, schopnostmi a také úrovněmi. Zde bych zdůraznil, že na obtížnost má dost zásadní vliv to, v kolika hrajete. Čím méně vás je, tím větší tlak na vás hra vytváří po všech stránkách. Boje tu probíhají za pomoci kostek, které mají své vlastní symboly, avšak zpracováním nikterak nevybočují z řady. Struktura bitev s monstry mi ale sedla.

Sem tam se mi do cesty navíc přepletl i nějaký ten potulný troll, daedra nebo drak, jejichž pohyb je dán různými faktory herního světa. Za sebe musím říct, že se mi dost zamlouvá putování samotné a především skutečnost, že herní svět prochází vývojem spojeným s nepokoji a ve finále také vzpourami v pevnostech. Ocenit bych pak chtěl též přítomnost režimu Svobodných toulek, který vás nechává hrát i poté co dokončíte hlavní tažení. Má však jeden malý háček a tím je skutečnost, že dodatečný obsah je přítomen v angličtině, což osobně však za nedostatek nepovažuji. A minimálně za sebe jsem byl za toto rozšíření možností pro The Elder Scrolls V: Skyrim – Dobrodružná hra vděčen.

The Elder Scrolls V: Skyrim – Dobrodružná hra plně přenáší ducha oblíbeného RPG

Zachytit myšlenku videoher se deskovým projektům ne vždy daří, protože zkrátka nejsou schopné plně zpracovat potenciál své předlohy. V případě The Elder Scrolls V: Skyrim – Dobrodružná hra mi přijde, že velmi efektivně pracuje s tím, co nám prezentovalo legendární RPG, což v praxi znamená sice plytčí příběh, avšak pestrou škálu vedlejších úkolů, které dokáží svým zpracováním zaujmout. Boj pak stojí na kostkách spojených s pestrou škálou bojových akcí. Asi bych si nechal líbit více figurek, avšak to je primárně kvůli mé posedlosti v barvení figurek. Samotný návrh vývoje postav je ale slušný.

Jakožto celek patří The Elder Scrolls V: Skyrim – Dobrodružná hra mezi vydařené adaptace videoher. Pro ty z vás, kteří mají rádi tituly plné karet, hrátky s kostkami a především The Elder Scrolls, je právě tento kousek slušnou volbou. Jediné, čím vás možná odradí je cenovka, avšak herní doba je i díky režimu Svobodných toulek obstojná, takže fandům by uniknout tento kus neměl.

Za poskytnutí kopie hry The Elder Scrolls V: Skyrim – Dobrodružná hra děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire.