@Snow 2
@Snow 2 Reálně to povede k tomu, že určitý obsah bude proti občance, nebo nějaké jiné zaručené identifikaci, respektive ověření věku. Rodiče neumí pracovat s platformou. Nerozumí tomu, nemají na to vzdělání a pro některé to je reálně komplikované. Někteří na to jenom kašlou, je jim to jedno, nemají zdání, co se může na platformě s hrami pro PC najít a koupit. Část na to přijde pozdě, zhrozí se, nebo se nechá zhrozit klerofašo lobby a bude vyžadovat puristický zákaz kde čeho, počínaje příliš prsatými panenkami, konče růžovými jednorázovými "žiletkami". Děti jsou zvědavé, primárně jim nejde třeba ani o porno, ale chtějí nějaké super střílečky, chtějí discord kvůli pokecu u hry. Něco z toho je i třeba v klidu, protože příliš striktní ochrana, takže se "zfalšuje" datum narození. Pokud dítě není dostatečně poučené a spolupracující, rodič se průběžně nestará, nebaví se o tšch hrách a úspěších v nich, tak ty děti nakonec závadný obsah objeví také. Je dobré mít s dětmi sdílenou rodinnou knihovnu, tam případné nežádoucí hry uvidíte. :)
Já jsem primárně zvědavý na reálná čísla z https://opendata.blender.org/ , protože to prostě "neokecáš". Tam bude vidět skutečný renderovací výkon v RT. Ano, může se to časem "vytjůnit", jelikož i Blender optimalizuje, a optimalizace pro RDNA není úplně ok. Nicméně základ hrubé síly to ukáže. Druhá věc je, že je to hlavně herní karta a ani pro slušnou práci v Blendru není úplně stežejní hrubá síla v renderingu, jelikož příčetný jedinec renderuje na farmě a ne doma v obýváku... :)
Ale na hry to bude asi velmi dobrá karta. AMD zjevně postavila marketink na srozumitelném poměru cena/výkon. Tedy jaký FPS dostanu v poměru za investované peníze. A tady to jednoznačně vede nad nV. Jako jo, stejně jako v autech si můžete za své miliony koupit supersporta žihadlo, tak si také můžete koupit za rozumný prachy slušný vůz, který splní co je potřeba, a není to letadlo pro přízemní lety...
@Prase
@Prase Tak nemusíš. Je to čistě dobrovolné. Hra je prostě za to, že se regneš a si přihlásíš jejich newsletter. Ono úplně zadarmo není nic. I na tom GOGu či Epicu musíš mít účet a jde jim o to tě tam občas dostat omrknout novinky a slevy...
Neviděl bych to tak černě. Zen 5% je "5%" zejména kvůli optimalizaci na spotřebu. Já vím, hráči to neocení. Jenomže to je prostor pro navýšení výkonu v další generaci. Další věc. Doposud vydané Zen 5 CPU jsou určená pro aplikace. Herní s vrstvenou keší (X3D) teprve vyjdou. Nárůst výkonu lze vůči "ne-X3D" verzi očekávat podobný jako u Zen 3 a 4.
A co se týče GPU, tak já si třeba nemyslím, že by "RTX 5090 přinese zřejmě další obrovský nárůst výkonu..." IMO to bude "dvouciferný" nárůst, tedy tak 15 až 20 %. Za cenu hraniční spotřeby a hořících konektorů se dostana na 22 %. Ne že by 22 % bylo málo. Jenom to bude u snob-end produktu, který bude stát "majlant". Který si koupí malé množství hráčů a nemalé množství studií a firem, kterým se vyplatí. Ostatní budou koukat po (v lepším (movitějším) případě) po 5080, kde bude navýšení sotva 10%. Zbytek bude šul-nul.
Uvidíme, co vypotí AMD, která jednak ohlásila opuštění snob-end segmentu. A potom má co se RT týče hodně co dohánět. Takže tam čekám mírný pokrok v mezích zákona, optimalizace a přípravu na "re-sjednocení" RDNA+CDNA=UDNA, nebo co. A do toho asi setrvalé směřování k čipletům. Pěkně nenápadně, krůček po krůčku.
Poslední také hráč na trhu GPU, ano Intel, asi opět kousek postoupí. Zdá se, že Battlemage, nevím kolikátý pokus o vstup do řeky počítaný od dob "rytířstva", není až tak bídný. Herně to možná nebude nejostřejší tužka v penále, leč aplikačně, výpočetně a hlavně cenově by mohl konkurovat alespoň ve slow-endu a u Intel fans. Záleží na driverech.
O ARMech se nemá cenu bavit. Sám "božský" Apple a nově i Qualcomm ve Windows on ARM ukazují, že AMR s vyššími takty rychle ztrácí efektivitu. Jádra x86 v konzervativních taktech jsou relativně úsporná a ve vysokých taktech ARMU utečou. Byť si u toho "klůtnou" nějakou tu "šťávu" navíc a trochu zafuní větráky.
@El_Scorpio
@El_Scorpio To je asi věc názoru, nebo k diskusi. Mě se třeba hodně líbí klasická GBA. Malý do kapsy a dostatek ovládacích prvků. Ve chvíli, kdy chci hrát nějaké RPG, tak dojedu na malá písmenka a zatoužím po pořádném displeji. Pak se to ale už nevejde do běžné kapsy...
Takže je tu skupina uživatelů. kterým by vyhovovalo opravdu kapesní zařízení. To by případný multiplayer umělo asi jenom jako GBA přes link/wifi/bt. Na cesty asi ideál.
Potom skupina uživatelů, kteří uvítají větší displej. Ať už kvůli zraku, nebo lokálnímu multiplayeru. Je pravda, že by se malé zařízení dalo připojit k velké obrazovce. Zase je potom ale potřeba ta obrazovka.
Holt není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem. :)
@peca
@Alfajk Sorry, že odpovídám po takové době, jak sem chodím zřídka, tak jsem si všiml až teď.
To co píšeš je dosti diskutabilní. Já sám jsem zažil 8bity a nástup her na PC a tam bývaly hry převážně singleplayerová (fujtajbl :) ). Výjimky se najdou, převážně na ne-PC platformách v různých režimech rozdělených obrazovek, případně propojovacích kabelů (gameboy a spol).
Nicméně problém RTS je právě v tom singleplay režimu. Zvláště dříve, kdy výkonu nebylo nazbyt a inteligence protihráče bývala dosti slabá. Proto bylo super, když si mohli hráči zahrát po síti a hrát proti sobě. S příchodem internetu nebylo nutné dělat extra lanpařby, bylo možné hrát rovnou přes internet. A tím se vyvinul defakto nový standard her. A nenaděláš nic, RTS stále stojí a padá na solidním multiplayeru. Vždyť e-sporty prakticky vznikly spolu s rozšířením StarCraftu, tudíž multiplay RTS.
A já sám jsem velkým zastáncem singleplayeru. MP nehraju, nebo velmi minimálně (Original War s rodinou). Mám rád dobrou RTS s příběhem a kampaní. Přes internet nejsem zvyklý hrát skoro vůbec. A když už se nás sejde pár hraní chtivých lidí, zahrajeme raději deskovku. Tudíž tvůj pohled či potřebu singleplayer RTS plně chápu.
@Jakub Dalecký
@Jakub Dalecký Jo, verze na vyzkoušení na týden mě nevzrušuje. Zato "klejm zdarma" to je jiná... Akorát jsem to ještě nehrál.
Po letech se dávám na "retrogaming" a "konečně" si dávám kousky, které jsem nehrál, když vycházely, byť mě tématicky lákaly. Třeba TES: Arena... Z dnešního pohledu trochu obtížné ovládání, za to to bylo zadarmo... :D
Především je třeba si uvědomit, že šíření demokracie je tvrdá a špinavá práce. Jestli si bouci vyvinuli odolnost vůči plamenometu, je třeba vylepšit plamenomety, nebo zvolit jinou demokratičtější zbraň!
@Alfajk
@Alfajk tak zkus něco vymyslet, alespoň koncept. Jde o to mít nějaký fakt novátorský nápad. A to není "jednoduché". :) Tak jako tak potřebuješ dodržet nějaký standard (zvyklosti) v ovládání. Kde jsou ty časy, kdy se hry ovládala každá hodně jinak... A co v segmentu RTS asi tak vymyslet zásadně jinak. Vždy potřebuješ alespoň 2 strany konfliktu. Che to nějakou asimetrii. Potřebuješ, aby to bylo zajímavé a přitažlivé pro masy. Jo, může se udělat strategie třeba masožravci proti býložravců a DLC proti houbám. No, nevím... :)
@peca
@Alfajk Sorry, že odpovídám po takové době, jak sem chodím zřídka, tak jsem si všiml až teď.
To co píšeš je dosti diskutabilní. Já sám jsem zažil 8bity a nástup her na PC a tam bývaly hry převážně singleplayerová (fujtajbl :) ). Výjimky se najdou, převážně na ne-PC platformách v různých režimech rozdělených obrazovek, případně propojovacích kabelů (gameboy a spol).
Nicméně problém RTS je právě v tom singleplay režimu. Zvláště dříve, kdy výkonu nebylo nazbyt a inteligence protihráče bývala dosti slabá. Proto bylo super, když si mohli hráči zahrát po síti a hrát proti sobě. S příchodem internetu nebylo nutné dělat extra lanpařby, bylo možné hrát rovnou přes internet. A tím se vyvinul defakto nový standard her. A nenaděláš nic, RTS stále stojí a padá na solidním multiplayeru. Vždyť e-sporty prakticky vznikly spolu s rozšířením StarCraftu, tudíž multiplay RTS.
A já sám jsem velkým zastáncem singleplayeru. MP nehraju, nebo velmi minimálně (Original War s rodinou). Mám rád dobrou RTS s příběhem a kampaní. Přes internet nejsem zvyklý hrát skoro vůbec. A když už se nás sejde pár hraní chtivých lidí, zahrajeme raději deskovku. Tudíž tvůj pohled či potřebu singleplayer RTS plně chápu.
@GoOdTiMe
Vážená paní, klidně si hrajte hry v Ruštině, když jste ji za socialismu učila. Mě maturita z RJ nijak nebránila v tom se naučit i AJ. A moje děti umí Anglicky už lépe jak já. //PS: nechci být gramatický nácek, jenom upozorňuji, že diktát se píše s měkkým i, i když se jedná o "tvrdý diktát Bruselu". Vydat -> "vydaj" se píše s tvrdým y po v, protože předpona vy. Češi píšeme s velkým Č, protože je to jméno národa. Je tam toho víc, nebudu to víc rozmatlávat.. :)
Potvrzuji parádní herní zážitek. Uteklo to jako voda, tipoval bych 2 hodiny, ale koukám, že nám hra zabrala 3 a 3/4 hodiny. Ale bylo to z výukou pravidel a hledáním po internetech (pracovní krabice Albi postrádala bledě modré workery a pravidla). A dost možná i přerušení na večeři. Každopádně deskovka je skvělá. Nepodceňujte loďstvo a obchod. Díky náhodným kartám bodování je hra pokaždé jiná a snažení hráčů napřené jiným směrem.
@Honimil
Problém je jakékoliv omezování uživatelských práv. Pak se trochu víc změní OS (nová verze, přechod z Windows na Linux...) a je po hraní. Respektive je nutné shánět "otvírák na zavírák". Třeba idiotské svázání hry s CD v mechanice, na které je potřeba sehnat "nocd patch", pokud si to člověk chce zahrát na PC bez mechaniky. Nebo profláknutý "rootkit", který se instalovat například s Trackmánii (jestli si to pamatuji dobře) a vytvářelo to dost slušné zadní vrátka do systému... Ideální je za mě přístup třeba GOG, který prodává hry zcela bez DRM.
To by mě zajímalo, jak chtějí vymáhat retrospektivní platnost. V civilizovaném světě je podle mě právní nesmysl. Opravdu by mě zajímal pohled znalého právníka, ne jenom nějaká dojmologie. Nějak jsem neměl důvod se Unity zatím zajímat. Junior si doma hraje s Unrealem. Po tomhle si ale sakra rozmyslím Unity použít, spíše sáhnu po nějakém OSSW nástroji (Godot nejspíše), pokud budu potřebovat. 🤦
@Mong
Když píšeš "je pravda..." tak na to jsi přišel jak? Ono někdy není potřeba hledat spiknutí za obyčejnou lidskou leností. Mám to sice z doslechu, ale NV prý nechtěla Bethesdě sponzorovat support, tak bych si čistě osobně tipnul, že se na ladění a featury NV karet vývojáři v B. prostě a pouze vyprdli. Ovšem nebudu tvrdit, že je to pravda, nemůžu své domněnky ničím podložit. 😎
@gigi1892
Mě to též udivuje. Maturita z Ruštiny (někteří se vymlouvají, že za nich se ni než Ruština neučilo) mi jaksi nezabránila se AJ naučit. Sakra, máme přes 30 let po sametové revoluci. Všechny moje děti umí anglicky líp než já. Ano, jsou jedinci, kteří podlehli tvrzení, že jim jazyky nejdou, ale přitom minimálně jeden jazyk (svůj rodný) bravurně zvládli. Hraním přeložených her si cizí jazyk nikdo neprocvičí. Taky jsem začínal číst Harryho Pottera (knihu) se slovníkem v ruce. Ale jakmile se ta slovní zásoba trochu nabalí, tak už to jde samo. Jasně, není to první liga a už asi nikdy nebude. :)
@TheEvo
Pokud sis nevšiml, bylo to přirovnání. A ano, každé přirovnání "kulhá". Nicméně poměrně jasně píšu o úskalích strojového překladu z pohledu Českého jazyka. Všechny mluvnické pojmy, které jsou použil (rod, pád, vid...), se probírají nejpozději v 5. třídě ZŠ. Pokud tomu (děláš že) nerozumíš, tak buď nemáš dokončenou základní školu, nebo trolíš. V obou případech nemá další diskuse smysl, protže se prostě nedomluvíme. Případně máš mylné představy o schopnostech AI. :) ad "barák": Tak to ani náhodou. To si to s tou AI "maluješ" moc jednoduše. Leda by ti bylo jedno, že "celý barák" = random betonová stavba, s nevhodně uspořádanými místnostmi a přitom tak nějak chybí základová deska, inženýrské sítě a střecha je došková. Ona ta AI jaksi nepracuje sama od sebe, sama se nerozhodne a taky není tak docela zadarmo. Buď si platíš lepší tooling, nebo se (zadarmo) víc nadřeš. Ale furt tam musí být člověk, který ji říká jak ten barák má vypadat, jaká okna, kolik pater, kde asi tak schodiště, jakou krytinu... Tomu se říká "prompting" a lidi co to umí fakt dobře, ti mají našlápnuto k lepšímu platu.
AI je nástroj, asi jako kladivo. Budeš se smát řemeslníkovi, jaký je to "umělec", když používá kladivo? Ve skutečnosti je s tím práce okolo. Viz třeba zmínka o mluvnických pádech, vykání apod. Rovněž jistá jazyková a žánrová stylizace z AI jen tak sama nevypadne, správné mluvnické rody a vidy. Kvalitní překlad je i s AI pořád ještě fůra (autorské) práce vlastní hlavou a rukama (na klávesnici).