Arma 3 – DLC Bundle 2 pod drobnohledem
Speciály Arma 3 Článek Arma 3 – DLC Bundle 2 pod drobnohledem

Arma 3 – DLC Bundle 2 pod drobnohledem

Martin Cvrček

Martin Cvrček

4

V postupně aktualizovaném článku hodnotíme druhou várku placených přídavků Army 3. Pokračujeme s DLC <strong>Tac-Ops</strong>.

Reklama

Arma 3 od Bohemia Interactive vyšla už v roce 2013, ale stále je zásobována novým obsahem. V předešlých letech jsme se dočkali nejen záplavy opravných patchů a různých bezplatných novinek, ale i několika placených rozšíření. Po drobném DLC Karts následovaly relativně standardní balíčky Helicopters a Marksmen a vše završila masivní expanze Apex. S Apexem však život Army 3 neskončil, a tak se na obzoru objevila druhá vlna placených dodatků. Ty si můžete koupit samostatně nebo jako součást cenově výhodnějšího DLC Bundlu 2 a jako člověk, který již v Armě 3 strávil stovky hodin, jsem se rozhodl podívat se na to, co nové přídavky zahrnují a jestli má jejich pořízení smysl. Opět přitom využívám formát hodnocení Season Passů, protože navzdory jinému názvu by se DLC Bundle 2 dal považovat za Season Pass. Co všechno v něm ale najdeme?

Jets

Datum vydání: 16. 5. 2017 / Cena: 9,99€

Publikováno 20. 5. 2017

První DLC z druhé vlny má za cíl obohatit vzdušný boj, který je už od vydání plné verze Army 3 v září 2013 dost možná nejchudším a nejvíc opomíjeným aspektem hry. S Jets se však ledacos mění. DLC se chlubí zejména třemi stíhacími letouny. Frakce NATO byla obohacena o stíhačku F/A-181 Black Wasp II, CSAT se dočkal letounu To-201 Shikra a FIA má nově k dispozici o něco menší stroj A-149 Gryphon. Tuhle svatou trojici pak doplňuje Sentinel, majestátní bezpilotní letoun pro NATO. Všechny stíhačky jsou dost detailně vymodelované, nechybí ani detailní zpracování kokpitů, několik kamufláží a stealth verze Black Wasp II a Shikry. Stěžovat si nemohu ani na ozvučení nebo výzbroj, všechny nové stroje jsou navíc dobře ovladatelné a pro všechny lze najít nejedno využití. Vždy jsem měl pocit, že stíhačky v samotné Armě 3 slouží hlavně pro podporu pozemních jednotek, a když chcete něco víc, měli byste sáhnout po modech. S novými letouny ale konečně dostávají prostor vzdušné souboje i v základní hře.

To vám názorně předvede třeba nová ukázková mise. V ní usednete do kokpitu Black Wasp II a dostanete za úkol ve vzdušném prostoru nad Altisem zneškodnit dvojici nepřátelských stíhaček a postarat se o několik vozidel na zemi. Jedná se o dost krátkou a přímočarou misi, ale svému hlavnímu účelu, tedy představení základů vzdušného boje a vyzkoušení jedné z nových stíhaček, v zásadě stačí. Navíc disponuje skvělou atmosférou a vyzkoušíte v ní možnosti letadlové lodě. Ano, letadlové lodě. Podobně jako předešlé přídavky, i Jets nabízí kromě placeného obsahu bezplatné novinky pro každého majitele hry. A letadlová loď USS Freedom je určitě nejvýraznější z nich.

V základu se jedná o statický objekt, který lze v editoru umístit víceméně kamkoliv, ale rozhodně se nejedná pouze o skvěle vymodelovanou stacionární přistávací plochu. USS Freedom lze osadit třemi typy autonomních obranných systémů, Black Wasp II či Sentinel může vzlétnout z paluby lodě za pomoci katapultů a navíc máte možnost přistát za pomoci zadního háku a lana. Nejen v kombinaci s letadlovou lodí tedy nové letouny nabízí i nové prvky a možnosti, takže doporučuji dávat pozor na to, na co klikáte v kontextovém menu. To jen abyste se ve spěchu místo vysunutí zadního háku nebo složení křídel nekatapultovali z kabiny letounu. Na palubě USS Freedom může navíc vyniknout poslední část placené složky přídavku, a to barevné vesty pro posádku, které jsou samozřejmě spíše na efekt. I tak se ale dají využít, ať už při tvorbě různých misí nebo videí. Očekávám, že s novými stíhačkami a letadlovou lodí jsou různé parodie na Top Gun nebo první Žhavé výstřely jen otázkou času (na druhý díl už mimochodem došlo a Top Gun parafrázuje oficiální trailer). V tomto ohledu je vážně škoda, že s lodí nelze plout, takhle se nelze vrátit pro čepici, která ulétla admirálu Bensonovi.

Ruku v ruce s novým obsahem jdou také další bezplatné změny. Radar byl značně přepracován, takže nabízí o poznání jasnější přehled o situaci a nabízí srozumitelnější informace. Datové spojení, které lze snadno nastavit ve vlastnostech stroje, zase umožňuje stíhačkám sdílet údaje ze snímačů s dalšími letouny na stejné straně, což dobře nahrává spolupráci a koordinaci během vzdušného boje. Dynamická výzbroj pro změnu umožňuje v editoru navolit, čím vším mají být stíhačky a další typy vozidel vybaveny a co má viset na jejich závěsných bodech, takže nemusíte být odkázáni na výchozí výzbroj daného letounu. Výraznou novinkou je i rozšíření systému poškození, který přináší více částí letadla, které se mohou poškodit. Zásah už tedy nemusí nutně vyústit ve váš konec, ale „jen” v selhání motoru, horší ovladatelnost nebo únik paliva.

Zatímco placená část Jets má v první řadě za úkol obohatit nabídku vozidel, bezplatné novinky mají za cíl zpestřit možnosti vzdušného boje. Obojí se určitě povedlo. Nové stroje jsou velmi povedené, navíc si je opět může každý zdarma vyzkoušet ve virtuálním arzenálu. Bezplatné novinky se zase postaraly o to, že už vzdušný boj v Armě 3 nedělá dojem, že jde spíše o něco navíc, o něco, co vlastně není až tak důležité. Tohle DLC zkrátka ukazuje, že i létání může být dostatečná zábava, aniž byste se museli uchýlit ke stažení několika modů, které mohou samozřejmě i nadále posloužit jako zcela bezplatná, i když mnohdy různě kvalitní alternativa.

Vadí mi snad jen délka ukázkové mise. Do hry nově přibyla i ukázková mise VTOL letounů, která je k dispozici každému majiteli expanze Apex, a ta je ve srovnání s ní o poznání delší a pestřejší. Pak je tu ovládání vzlétnutí z letadlové lodě za pomoci katapultu, které mi připadá dost těžkopádné. Tomuto dojmu napomáhají i nepřesné instrukce během ukázkové mise, které vás nabádají k použití možnosti nazvané Vystřelit, ačkoliv se vystřelení katapultem skrývá za podržením možnosti Zahájit startovní sekvenci. Stejně tak mi v porovnání s předešlými DLC chybí více oficiálních cest, jak nové letouny využít, třeba v časových výzvách nebo v pořádném multiplayerovém módu. Navzdory tomu nepovažuji cenu samotného přídavku za problém. 9,99 eur s ohledem na kvalitní zpracování většiny placeného obsahu připadá snesitelná. I když samozřejmě platí, že v DLC Bundlu za 22,99 eur se nejspíš cena Jets ztratí, navíc záleží hlavně na tom, jak moc hodláte nové stroje využívat. Hráčům Army 3 se zájmem o vzdušný boj bych každopádně Jets doporučil. Na vývoji se kromě zaměstnanců Bohemia Interactive podíleli lidé z týmu Bravo Zero One Studios a DLC Jets je dobrým důkazem toho, jak může být spolupráce vývojářů a talentovaných fanoušků prospěšná.

Hodnocení: 7/10

Laws of War

Datum vydání: 7. září 2017 / Cena: 9,99 €

Publikováno 8. 9. 2017

Druhý přídavek je poněkud svérázný a soustředí se hlavně na humanitární organizaci IDAP, která je ve hře k dispozici jako civilní frakce. Vše tedy podléhá zaměření na následky válečných konfliktů, což nejlépe ukazuje menší singleplayerová kampaň nazvaná Pozůstatky války. V ní se spolu se specialitou na likvidaci výbušnin Nathanem MacDadem vydáte do městečka Oreokastro, které si během konfliktu na Altisu a Stratisu užilo své. Jedná se o zhruba tří- až čtyřhodinovou kampaň, v níž poznáte osud města z více úhlů pohledu. Vše pak doprovází MacDadův komentář a dialogy s novinářkou, která se o případ Oreokastra zajímá.

V roli hlavního hrdiny vás čeká zejména detekce a likvidace min a nevybuchlých náloží, stejně jako oživování vzpomínek na minulost Oreokastra. Z toho důvodu může občas kampaň dělat dojem walking simulátoru, v němž jen chodíte od jednoho bodu k druhému a vyvoláváte vzpomínky, které vás velmi efektním způsobem přesunou do minulosti. Při likvidaci min si však užijete své, třeba při používání odminovacího dronu, a některé vzpomínky vedou k misím, v nichž se dostanete do role zcela jiných postav. I tyto mise se soustředí na oblast města, ale každá na konflikt pohlíží trochu jinak a odehrává se v jiné době. Jednou se musíte v roli amerického vojáka postarat o shoz zásob, jindy o ochranu majora AAF, přičemž často dojde na tradiční přestřelky nebo využívání vozidel.

Občas se navíc můžete rozhodovat, jak se zachováte. Příkladem je jedna mise, v níž se dostanete do role zraněného civilisty zrovna v době, kdy na Oreokastro útočí jednotky AAF. Ihned po startu mise lze z nedalekého těla vzít výzbroj a zúčastnit se boje, což však stěžují omezené možnosti pohybu způsobené zraněním postavy. Také se ale můžete rozhodnout nebojovat, pomalu se vláčet ulicemi bouřícího města vstříc záchraně a riskovat, že si vás někdo splete s nepřítelem. To je ale opravdu jen jeden příklad mnoha situací, v nichž lze k různým problémům přistupovat různými způsoby. Kampaň tak často dělá dojem, že se vyplatí zkusit si ji víckrát. Já mám zatím za sebou dva průchody a každý se místy lišil.

Kampaň jako celek se opravdu povedla. Rád jsem experimentoval s různými možnostmi jednotlivých misí a hledal a vyvolával všechny vzpomínky, což může herní dobu dost prodloužit. Jen mě trochu mrzí, že se Pozůstatky války až moc zaměřují na problematiku výbušnin. Chápu, že nelze obsáhnout všechno, ale i tak by bylo určitě zajímavé více pozorovat třeba dopad válečného konfliktu na pozdější život civilistů. V kampani, minimálně v té části, která se odehrává po konci války, obvykle zjistíte akorát to, co mohou napáchat nálety nebo zapomenuté miny. Užší záběr je ale možná způsobený tím, že v Armě 3 nejsou ženy a děti, díky nimž by se určitě dalo ukázat mnohem víc válečných problémů. To ale nic nemění na tom, že je nová kampaň zábavná, poutavá a unikátní a rozhodně stojí za průchod. A také je velmi dobře napsaná. Problém představují snad jen občasné bugy. Když jsem na začátku kampaně přeskočil cut-scénu, následně zmizely předměty nutné pro postup v misi a bylo třeba ji restartovat. I odminování za pomoci dronu může způsobit menší bolehlav z důvodu příliš paličatých min, které občas odmítají zneškodnění. Naštěstí jde ale o ojedinělé chyby.

Kdyby vám Pozůstatky války pro seznámení s frakcí IDAP nestačily, můžete zkusit ještě dvě ukázkové mise. V jedné můžete navštívit den otevřených dveří humanitární organizace, podívat se na její techniku a vybavení či zkusit likvidaci min. Druhá ukázková mise se odehrává převážně v prostředí virtuální reality a blíže vás seznámí s principy válečného práva, a to na příkladu tří VR scénářů, v nichž poznáte pravidla války při boji v zalidněných oblastech, při bombardování a pokládání min a při použití různých typů náletů. Ani v tomto případě si nemám příliš na co stěžovat, mise sice nejsou kdovíjak rozsáhlé, ale svým účelům slouží víc než dobře.

Jistým bonusem je pak pětice časových zkoušek, v nichž můžete na území Altisu a souostroví Tanoa s pomocí techniky IDAP závodit s časem a dosahovat stále lepších výsledků. Ty mohou vést k získání zlaté, stříbrné či zlaté medaile a k umístění v žebříčcích Steamu, přičemž časovky jsou určené hlavně těm, kteří hledají pořádnou výzvu, protože dosažení nejlepších časů vážně není sranda. Ve všech zmíněných případech hratelného obsahu se každopádně setkáte s novou technikou. Nejvýraznější je nepochybně dodávka, která je k dispozici hned v několika variantách, včetně nákladní, servisní a ambulance. Už jsem zmínil odminovací dron, ale to je jen jedna z jeho verzí, DLC nabízí také užitkovou a lékařskou variantu.

Pak je tu specialita v podobě dávkovače min APERS, který v okruhu několika metrů rozprostře 14 min. Tvůrci vám často naznačí, že takové věci jsou prostě svinstvo, protože miny mohou snadno zabít nepřátele stejně jako spojence či civilistu, ale v jistých chvílích může být i tak kontroverzní nástroj užitečný. To samozřejmě platí i o dodávce a dronu, které díky své všestrannosti, interaktivním prvkům a několika variantám snadno najdou nejedno využití. A také o nástřiku s motivy IDAP, který je k dispozici pro několik vozidel, jež už v Armě 3 jsou.

Přídavek doplňuje celá řada předmětů, často spojených s IDAP. Už jsem zmínil výcvikovou minu, v Laws of War však najdete i různé ochranné prostředky, lékařské potřeby, zásoby, stanové vybavení, obleky nebo nábytek. Kvůli pracovnímu názvu přídavku (Orange) samozřejmě nesmí chybět ani pomeranč. Kvalita předmětů je přinejmenším dostatečná, nemluvě o jejich úctyhodném počtu a variabilitě. Jestli si libujete v tvorbě propracovaných kompozic nebo misí s co nejdetailnějším prostředím, Laws of War vám rozhodně udělají radost. Mnoho objektů je navíc k dispozici zdarma všem majitelům Army 3, i těm, kteří nové DLC nevlastní.

Bez vlastnictví Laws of War se dostanete k řadě dalších novinek, třeba k oběma ukázkovým misím, a samozřejmě k novým herním prvkům. V první řadě došlo k rozšíření systému detekce a zneškodnění min, který je nyní zajímavější a praktičtější. Při náletech je navíc možné využívat novinku v podobě kazetových bomb pro tři frakce. Některé z nich však nemusí vybuchnout, což může mít za následek, že nálet po sobě zanechá nevybuchlou a nebezpečnou munici. Z užitkového dronu lze zase shazovat letáky, a to nejen předpřipravené, ale i vytvořené hráči. Tohle všechno herní možnosti Army 3 zase o něco rozšiřuje a zlepšuje, i když to možná někdy na první pohled nemusí být vidět. Rád bych také vyzdvihnul detailně a přehledně popsané válečné právo v polním manuálu hry a tradičně velmi kvalitní hudební doprovod.

Když pominu masivní expanzi Apex, Laws of War považuji za dosud nejkvalitnější a nejzajímavější DLC Army 3. Jedna věc je přidávat techniku nebo zbraně, které jsou ve hře již do určité míry zastoupeny, druhá věc je představit téma, které doteď nebylo přítomné či viditelné nejen v Armě 3, ale i v řadě dalších válečných titulů. Zvlášť když je tak dobře zpracované. Vymyšlení zajímavého a unikátního nápadu koneckonců nestačí, záleží také na jeho provedení, ale tvůrcům se povedlo obojí. Chcete pohlédnout na válečný konflikt z o dost odlišného pohledu a mít tak pár námětů k zamyšlení nad tím, co člověk ve válce i ve válečných hrách dělá? Toužíte po obsahu, který je rovnou měrou zábavný i poučný? V takovém případě určitě nebudete pořízení Laws of War litovat, zvlášť když cena přídavku není s ohledem na množství a kvalitu obsahu nijak přehnaná. Část výdělků dokonce půjde na konto Červeného kříže, ale výměnou za finanční podporu dostanete mnohem víc než jen dobrý pocit.

Hodnocení: 9/10

Tac-Ops

Datum vydání: 30. 11. 2017 / Cena: 4,99 €

O Tac-Ops bychom měli hovořit spíše jako o Mission Packu, tedy jako o balíčku misí, čímž se výrazně liší od ostatních DLC pro Armu 3. Alfou a omegou je totiž série misí, které se rozprostírají přes tři operace, potažmo kampaně. První z nich nese název Všemu navzdory a zachycuje občanskou válku na Altisu devět let před událostmi kampaně Východní vítr. Pak tu máme Odrazový můstek, v němž se posily jednotek NATO snaží obsadit ostrov Malden, který ovládá část frakce CSAT. Třetí a poslední operací je Ocelový Pegas, přičemž mapuje počátky pokusu sil NATO o invazi na Altis.

Na první pohled nejsou operace nijak zvlášť rozsáhlé. První dvě zahrnují pouhé dvě mise, Ocelový Pegas potom sestává ze tří misí. Zdání ale klame, už proto, že všechny mise jsou překvapivě rozsáhlé. Čekají vás opravdu autenticky působící operace, v nichž máte vždy pocit, že jste součástí nějakého většího soukolí. A v nichž je vždy o zábavu postaráno. I když mají hlavní slovo pěchotní akce, vaše cíle a úkoly jsou v jednotlivých misích a operacích velmi pestré a žádné si nejsou příliš podobné. Mise navíc velmi dobře využívají prvky základní Army 3 a ostatních přídavků a o celkovou pestrost se stará i občasná možnost plnit vedlejší úkoly a rozhodnout se o tom, jak budete vlastně postupovat. S tím souvisí popis následků a vývoje operace, který uzavírá každou kampaň a tvoří část příběhového pozadí, jež vždy začíná jednoduchými, ale funkčními cut-scénami sestávajícími ze statických obrazů. Příležitostně můžete narazit na následky vašeho počínání i během hraní.

Když nebudete nikam zvlášť pospíchat, všechny operace zahrnuté v Tac-Ops lze dohrát přibližně za 5 hodin. Jsou tu ale dvě metody, jak si herní dobu poněkud prodloužit. V první řadě máte šanci zažít část operace z pohledu jiné jednotky. Poslední misi kampaně Všemu navzdory tak lze projít v roli pěšáka, velitele obrněného vozidla nebo odstřelovače, zatímco celý Odrazový můstek je možné projít v úloze velitele pěchotní nebo speciální jednotky. Nejen že takto dostanete příležitost nahlédnout na celou operaci z poněkud širší a úplnější perspektivy, ale navíc může opakování misí v jiných rolích protáhnout herní dobu přídavku klidně až k 9 hodinám.

Součástí přídavku jsou pak speciální videa After Action Report (AAR, Hlášení po boji), v nichž se jeden z vojenských poradců vývojářů z Bohemia Interactive zabývá řešením jednotlivých misí dané operace a poskytuje různé rady a tipy. To vás může nabádat k tomu zkusit si mise znovu a lépe právě v závislosti na radách, které se zde dozvíte. AAR videa také přispívají k celkovému dojmu, že máte opravdu tu čest s autentickými vojenskými operacemi, na které by třeba v reálném světě mohlo za určitých podmínek dojít. Potěší i kvalitní české titulky. Těmi je samozřejmě vybaven celý přídavek, ale právě při sledování AAR videí jsem si nejvíce všímal vhodného využití hovorových výrazů nebo kreativního překladu některých dost pikantních pojmů.

Jak už bylo každopádně zmíněno, alfou a omegou Tac-Ops jsou nové operace a mise. To znamená, že tentokrát nedošlo na žádné nové zbraně, vozidla, nástroje nebo předměty. A když pominu tradičně kvalitní skladby a několik nových prvků editoru v čele s modulem pro lepší chování civilistů, tentokrát nedošlo ani na žádné nové herní prvky. To ale také mimo jiné znamená, že tu není moc prostoru pro nové chyby a bugy. Kvalita dabingu je občas diskutabilní, ale jinak mohou hraní komplikovat jen nedostatky samotné Army 3. Po letech už ji považuji za vcelku odladěnou hru, ale občas se přeci jen můžete setkat s něčím, nad čím vám zůstane rozum stát. V kampani Ocelový Pegas kupříkladu většinou sedíte v obrněném vozidle. Během bitvy došlo k jeho vážnému poškození, takže jsem vylezl, abych APC opravil. V tu ránu se na něm jako zázrakem znovu objevila zničená kola, ale to mělo za následek, že vozidlo vystřelilo do vzduchu jako Superman. Tak prudký start vstříc konci sluneční soustavy navíc okamžitě zabil mou postavu. Občas může zazlobit i umělá inteligence, která si umí postavit hlavu.

Za velmi rozumnou cenu vás nicméně čeká kolekce kvalitních a překvapivě rozsáhlých a pestrých misí, kterou bych doporučil hlavně příznivcům singleplayeru, jejichž Arma 3 je už dostatečně napěchovaná vším potřebným, a tak nezbývá než plnit tradiční mise jako za starých časů. Při hraní Tac-Ops jsem si totiž nejednou vzpomněl na časy strávené s kampaní původní Operace Flashpoint nebo Army 2. Přídavek navíc může sloužit i jako příležitost vyzkoušet si určitý obsah datadisku Apex a předešlých DLC, jejichž vlastnictví tentokrát není podmínkou. Na návštěvu souostroví Tanoa sice můžete zapomenout, ale jsem rád, že díky operaci Ocelový Pegas konečně nachází nějaké oficiální singleplayerové využití i ostrov Malden, který byl do hry přidán v létě. V první řadě jsem však rád, že hráči za tak nízkou cenu získají tak propracované a rozsáhlé mise, které mohou s trochou snahy a zájmu vydržet a zabavit na překvapivě dlouhou dobu.

Hodnocení: 7/10

Tanks

Datum vydání: 11. dubna 2018 / Cena: 9,99 €

Hodnocení přídavku najdete v samostatném článku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama