Dojmy z hraní alfa verze Stranded Deep
Speciály Článek Dojmy z hraní alfa verze Stranded Deep

Dojmy z hraní alfa verze Stranded Deep

Jan Kalný

Jan Kalný

36

Už film Trosečník nám před lety ukázal, že přežít na ostrově není žádná sranda. Nejen, že v podstatě nic nemáte po ruce, ale stejně tak na vás číhá tuna nebezpečí a jídlo je zde luxusním zbožím. I přes to, že máme na výběr spoustu survival her, zůstává otázkou, jestli je Stranded Deep v něčem jedinečné? Jiné? Možná lepší? Na to se pokusím odpovědět.

Reklama

Martini v letadle - recept na průser

Kromě jednoduchého menu, kterému stejně chybí většina funkcí, nás ještě před samotným sandboxovým hraním čeká úvod, který nás vtáhne do nijak velkolepého děje hry. Začínáte totiž v soukromém tryskovém letadle, které míří kdoví kam a kdoví kdy. Hra vás už při tomto prologu naučí naprosto nejzákladnější věc ve hře - výrobu věcí. Vaším úkolem není nic jiného, než si „vycraftovat” Martini, které posléze vypijete. Jen co si sednete zpátky na místo, jde váš let od desíti k pěti. Začnou turbulence, část letadla praskne a uletí... Prostě to připomíná klasickou scénu každého katastrofického filmu obsahující letadlo. Nebo hru The Forest. Naštěstí se ale jedná s The Forest o jedinou viditelnou podobnost (mimo faktu, že obě hry jsou o přežití).

Jakmile se dostanete opět k hraní, je vaším úkolem najít záchranný člun pohybující se někde u hořícího potápějícího se letadla. A snad nejsem sám, když řeknu, že mi to hned připomnělo úvod BioShocku. Až na tu absenci majáku s cestou vedoucí do Rapture. Ale to je drobný detail.

I když to ale papírově zní docela pěkně, nenechte se zmýlit. Samotný prolog je totiž strašný. Je zbytečný, krátký, uzavřený, naprosto o ničem a je to přesný opak samotné hry. Naštěstí ale není nijak dlouhý a dá se v nejhorším případě přeskočit, což se zvlášť hodí při prvních pokusech hraní. Koneckonců je lepší hru restartovat a začít znovu s tím, co jste se z minulých pokusů naučili.

Džentlmen se zapalovačem

Naštěstí vás hned po prologu nečekají žádná další děsivá překvapení, ze kterých byste si hrůzou trhali vlasy. Vlastně naopak. Jste na již zmíněném záchranném člunu, v ruce pádlo a před vámi ostrov. To je v podstatě vše, co se dozvíte a co dostanete.

Hra vás žádným způsobem nevede za ručičku a neřekne vám, že se pomocí F můžete kouknout na hodinky a kliknutím myši můžete přepínat mezi hodinami a informacemi o vaší postavě; nenabídne vám žádný seznam věcí, co můžete vyrobit, nedá vám ani žádné nástroje (tedy až na zapalovač, kapesní nůž a flašku vody). Neřekne, neukáže a neudělá zhola nic. Zkrátka vás vhodí do otevřeného, nebezpečného a prázdného světa. Byť velmi pěkného.

A přesně v tom spočívá výhoda i nevýhoda této hry. Je sice určená širšímu publiku, ale cestu si k ní najde jen určitá sorta hráčů, protože téhle hře je třeba věnovat čas. Musíte se naučit všemu, co hra nabízí, přistupovat na její pravidla a možnosti, protože pokud se podíváte na návody pro crafting, zmizí ten pocit nadšení, když zjistíte, že můžete ty dvě věci, co se vám válí pod nohama zkombinovat.

Celkově vzato je alfa verze Stranded Deep poněkud zvláštním případem, kdy hra nabízí v podstatě jen zlomek zlomku z toho, co tvůrci chystají, ale přesto se můžete už nyní zabavit na několik desítek hodin. Objevovat totiž nemusíte jenom ostrovy a kombinace předmětů, ale i vraky lodí a letadel a všelijaké další zajímavosti, které vám pomůžou při přežívání. Koneckonců je docela zajímavé a zábavné zjišťovat, jak a za jakých okolností můžete využít například lepenku.

Samozřejmě můžete narazit i na zvěř. Aktuálně na vás čeká tuna krabů, velký počet žraloků různých druhů, kteří se s vámi opravdu nebudou mazlit; želvy, nejrůznější druhy ryb, rejnoci a dokonce i velryby, ačkoli je docela obtížné nějakou najít a mně osobně se to zatím nepodařilo.

První věc, na kterou pravděpodobně přijdete, že si můžete vyrobit, je táborák. Jenže hned po tom zjistíte, že nějak nemůžete udělat další věci, i když k sobě hodíte všechno, co najdete. Přesně v tom momentě se buď naštvete, nebo začnete zkoumat dál všechny možnosti. A věřte mi, když řeknu, že těch možností je opravdu dost a na některé přijdete jen čirou náhodou. Postavit nebo vyrobit si totiž můžete i přístřešek nebo zbraně a náčiní, a i když se opravdu dělají z toho, z čeho byste je v reálném životě postavili, tak snadno to nepůjde.

Náš vlastní gameplay

Mořská modř, sluneční žluť a krvavá červeň

Co vás ale hned po úvodu hry praští do tváře je samotná grafika hry. Ačkoli nejde sice o tu nejhezčí hru roku, je vizuální stránka něco, o čem budete chtít mluvit a budete se na to chtít koukat. Nehledě na to, že jste úplně sami, hladoví, žízniví a opuštění uprostřed ničeho, na krásné modré moře se při západu slunce kouká zkrátka skvěle.

Noc je temná a se žraloky okolo i strašidelná. Ve dne je hra ale barevná a dalo by se říct, že i veselá. Nebo alespoň evokuje veselé myšlenky. Vypadá to prostě jako venkovní aquapark nebo letní koupaliště. Celkově vzato zvládá Stranded Deep hru světel a stínů perfektně.

Samozřejmě je zde spousta věcí, které se dají vylepšit. Trochu tupé zvuky a absence zajímavé hudby si všimnete hned. Aktuálně jsou slyšet akorát hororově laděné dunivé tóny, když se k vám blíží žralok a krátká poklidná skladba hraná na piánu. Ale ano, vím, je to alfa. I přes to je ale hra relativně funkční a je tam co dělat. A to je nejpodstatnější. Teoreticky je hra i bez bugů a větších chyb. Říkám teoreticky, protože například ovládání trochu hapruje. Zvlášť například šplháte na stromy (ano, i to jde). Občas vám ovládání totiž nemusí přát a může se stát, že spadnete z výšky, díky čemuž si zlomíte hnáty a skončíte jako pirátská vlajka.

Den 4400.: Wilson se mi odkutálel. Zase

Abych se přiznal, osobně mě hra na první pohled zaujala především grafikou. V podstatě mi bylo jedno jak se hraje. Naštěstí se to hned změnilo. Ne přímo obrátilo, ale změnilo. Byl jsem mile překvapen v podstatě vším, co hra nabízí, a věřte mi, že procházení vraků lodí pozdě odpoledne vypadá skvěle.

Beam Team má navíc se hrou velké plány a já věřím, že Early Access jim pomůže v jejich realizování. Mimo to se můžete také kouknout na zveřejněný roadmap hry a můžete lehce sledovat, na čem tým aktuálně pracuje, co plánuje do budoucna a o čem vědí. Tvůrci jsou navíc otevření moderské komunitě a dokazuje to i fakt, že založili na Steamu subfórum pro komunitní mody, kterých už pár je.

Pokud bych měl ale Stranded Deep doporučovat, asi bych nad tím dlouho přemýšlel. Hra je to opravdu skvělá, hraje se skvěle a kouká se na ní taky skvěle. Přesto jde ale o alfa verzi a ve hře zase tolik věcí není. V tom případě mohu hru doporučit stejně tak jako nedoporučit. Opravdu záleží čistě na každém z vás, jestli chcete hrát hru už v aktuální podobě a zkoušet vše co nabízí, nebo si raději počkáte na další, nebo finální, verzi. To ale bude chvíli trvat. Nejen, že hra je teprve v druhé verzi alfy, ale tvůrci si dávají s novými updaty na čas. A čekání se vyplácí.

Přesto ale osobně doporučuji hru koupit a hrát už nyní. Určitě tím neprohloupíte. Pokud vám survival hry moc nesednou, Stranded Deep vám toho nejspíš moc neřekne. V opačném případě šoupněte hru rychle do košíku a šup pro kreditku. 15€ (přibližně 400 Kč) váš nezabije a vážně to stojí za to.

Na závěr bych rád ještě poděkoval našemu čtenáři s přezdívkou SamFisher za poskytnutí účtu, abychom si mohli hru vyzkoušet.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama