Preview The Settlers Článek Dojmy z hraní The Settlers

Dojmy z hraní The Settlers

Jan Urbančík

Jan Urbančík

10
Platformy Windows PC

Reboot série nás zatím příliš nepřesvědčil.

Reklama

Preview jsme pro vás připravili také ve formě videa, které naleznete výše.

Od vydání sedmého dílu slavné strategické série The Settlers uplynulo téměř 12 let. A ačkoli se v minulé dekádě vývojáři ze studia Blue Byte opakovaně pokoušeli o její návrat, nepodařilo se. Z plánovaného pokračování s podtitulem Kingdoms of Anteria, jež mělo původně vyjít už v roce 2014, se totiž vyklubal masivní odklon od celé série, a tak byla hra nakonec předělána a v roce 2016 vydána jako úplně nová IP pod názvem Champions of Anteria. O dva roky později byla přece jen oznámena nová hra The Settlers, která nenese podtitul, ani číslovku. Na její vydání jsme ale museli čekat neskutečně dlouho, titul byl opakovaně odkládán a vypadá to, že celý vývoj prošel i restartem. Nedávno jsme se ale konečně dozvěděli, že hra vyjde už 17. března a zároveň proběhla uzavřená beta, do které jsem měl to štěstí se dostat, a můžu tak přinést své dojmy z hraní.

Rozpačitý začátek

Hned na začátek musím říct, že obsah byl v betaverzi opravdu značně omezený. Na výběr byly dvě frakce ze tří (přičemž největší rozdíl byl prakticky vzhled budov, bonusy opravdu nejsou příliš výrazné) a vyzkoušet jsem si mohl jen skirmish a tři tutoriály, kampaň zatím úplně chyběla. První volbou byly samozřejmě tutoriály, osobně jsem hrál pouze sedmý díl The Settlers, a rozhodně tedy nespadám mezi veterány této dlouholeté série. Jenže právě u tutoriálů přichází první problém této hry. Jsou totiž velmi krátké a nevysvětlí prakticky nic. Samozřejmě i to, že hráč přijde na většinu věcí sám, může být zábava, ale to bohužel není případ The Settlers. Vše navíc komplikují chybějící popisky u většiny jednotek či surovin, a ze začátku tak máte poměrně problém poznat, co že to zrovna potřebujete.

Abych se ale dostal k samotné hratelnosti, v základu jde o Settlers tak, jak si je pamatujete. Stavění budov, jejichž produkce na sebe navazuje v delších cyklech, a oproti sedmičce návrat k hexům či možnosti rozšiřovat území namísto zabírání zón. Právě tato mechanika byla většinou nejzábavnější částí jednotlivých zápasů. Chcete totiž rychle expandovat a získat ložiska důležitých surovin, ale zase si musíte dát pozor na vašeho nepřítele, který vám může budovy rychle zničit. Umělá inteligence je za začátku až překvapivě agresivní a pokud si nepostavíte věž na obranu, budete ve velkých problémech. Tam ale její vypočítavost v podstatě končí, protože jakmile si poradíte s její první větší armádou, začne na vás často posílat vojáky po jednom, kteří si tak jdou vyloženě na smrt.

Co se týče stavění, to je rozhodně zábavné, především vymýšlení efektivního rozmístění budov, propojování vaší infrastruktury skrz skladiště a stavění cest. Brzy ale narazíte na limity této hry. Výrobních cyklů je opravdu málo a co víc, některé dokonce vůbec nepotřebujete. Například bez jídla se obejdete úplně, vesničani ho nepotřebují a neposlouží ani na verbování jednotek. Jednotlivé typy jídla se totiž používají jen na urychlení výroby v některých budovách, a to je velká škoda. Rozhodně bych ocenil, kdyby se daly v plné verzi využít i nějak jinak.

Spousta nedostatků

Vaše snahy se tak rychle omezí na stavění dolů na suroviny jako kov a uhlí, které nezbytně potřebujete na výrobu zbraní a následné verbování vojáků. Chybět nemůže ani zlato a drahokamy, které se zase používají hlavně na výzkum či najímání žoldáků. Důležitý je nepochybně také dřevorubec a pila, jenže na rozdíl od jiných dílů zde chybí sazeč stromů, což vám může často dělat problémy. Jakmile vykácíte les, nemáte jinou možnost než postavit dřevorubce někde jinde. Ve hře se sice nachází několik lesů, které se postupně obnovují, ale musíte je nejprve najít. Pokud vám dojde dřevo, nemáte dřevorubce a ani přístav (jenž se používá k obchodování a prakticky se bez něj neobejdete), zřejmě budete muset začít úplně od znova. Stejná situace nastane i v případě, kdy vám zemřou všichni inženýři, což je v podstatě univerzální jednotka, která se používá na stavbu budov, rozšiřování území, hledání surovin i odnášení odměn.

A když už jsme u těch odměn, měl bych zmínit, že na mapě najdete hned několik bodů zájmu jako tábor banditů, ruiny či vrak lodě. Pokud splníte úkol (buď zabijete vojáky, nebo přinesete požadované předměty), dostanete odměnu v podobě nějaké suroviny. Problém je, že odměny jsou to opravdu malé, a jde tak spíš o jakýsi výměnný obchod, který je značně nevýhodný. Tuto možnost jsem tak rychle přestal využívat a radši jsem se uchýlil k přístavu a klasickému obchodování.

Většinu každého skirmishe tedy opravdu tvoří hlavně stavění a pokoušení se co možná nejrychleji naverbovat vojáky. Klasické jednotky jsou celkem tři: obránce, útočník a lučištník. Poté si ještě můžete „vyrobit“ dělo nebo alchymistu, ti jsou nejlepší na ničení budov. V neposlední řadě si můžete vycvičit podpůrnou jednotku, která je prakticky nezbytná, může totiž ostatní vojáky léčit či jim zvyšovat útok. Bojový systém ale nikdy nepatřil mezi přednosti The Settlers a reboot není výjimkou. V podstatě jde hlavně o to, abyste vojáků měli co nejvíc, na typu ani tolik nezáleží. Jakmile naverbujete dostatečně velkou armádu, stačí ničit nepřítelova skladiště a máte vyhráno.

Ve dvou se to lépe táhne

Zatímco skirmishe jeden proti jednomu tedy nejsou příliš zábavné, mód 2v2, který byl v betě také dostupný, je už o poznání lepší. Jednak si můžete v případě nouze pomáhat se spoluhráčem a hlavně vše mnohem rychleji odsýpá. Přece jenom mi to tak dává naději, že pokud ještě hra projde určitými změnami, mohl by být zážitek z hraní mnohem lepší.

A abych ještě zůstal u pozitiv, musím pochválit krásnou pohádkovou grafiku, která zůstala v podobném stylu jako sedmý díl. The Settlers je dobrým příkladem toho, že vydávat se cestou co největšího realismu nemusí být ku prospěchu věci a zvolit pěknou stylizaci je mnohdy lepším řešením. Hra se navíc může chlubit také povedenými animacemi, díky kterým se rádi budete jen tak dívat na vaše osadníky, jak v rozrůstající se vesničce zpracovávají důležité suroviny. Celou podívanou trochu kazí poněkud jednotvárný interface, to už však není takový problém.

Abych to ale shrnul, reboot série The Settlers je pro mě zatím spíš zklamáním. Měl jsem od hry poměrně vysoká očekávání, která beta bohužel nenaplnila. Troufám si ale tvrdit, že spousta problémů, ať už jde o nejasné značení surovin, špatnou AI či malé odměny, jde za necelé dva měsíce pořád opravit a já pevně věřím, že se to vývojářům povede. Právě proto vydání plné verze stále netrpělivě vyhlížím.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama