Far Cry 4: Atrakce která není pro turisty
Blogy čtenářů Recenze Far Cry 4: Atrakce která není pro turisty

Far Cry 4: Atrakce která není pro turisty

Anonymní

Anonymní

Po odlehlém, no malebném ostrově Far Cry 3, se v pokračování série přesouváme do himálajských končin, kde na úpatích hor žijí lidé úplně jiným…

Reklama

Po odlehlém, no malebném ostrově Far Cry 3, se v pokračování série přesouváme do himálajských končin, kde na úpatích hor žijí lidé úplně jiným životem. Nádherné scenérie, opět vyšinutý hlavní záporák a obrovská země Kyratu to je Far Cry 4.

Tento rok, ale v jiném kabátě ušitém v Tibetském pohoří.

 

O ano! Znovu tu máme dlouho očekávaný titul Far Cry 4. A ano, opět budeme v roli turisty, který se vydal na výlet. Tentokrát, ale změníme lokalitu a zavítáme do nehostinných pohoří Kyratu. A tak vyměníme na pohled přívětivou rajskou exotiku, které jsme si užívali v předešlé verzi a nahradíme jich horami v Himalájích.

 

Po předloňských úspěchu Far Cry 3, který dostal sérii opět do pozice, jakou ji kdysi proslavil první díl, Ubisoft přichází s pokračováním. Byly by přece hloupí, kdyby titul, který se takto skvěle prodával a získal si oblibu herní komunity, nevyužili a nepokračovali v něm.

 

Marnotratný syn

Příběh nám začíná když mladý Ajay Għal se vydá na dovolenou do Kyratských hor aby tam dal věčný odpočinek své matce rozprášením jejího popela v rodné domovině. Ale jak to bývá zvykem ne všechno jde podle plánu a tak na sebe problémy nedají dlouho čekat. Již v úvodu máme tu čest se setkat s největším problémem stejně jako to bylo ve Far Cry 3. Tentokrát ale psychopatického Vaase nahradí blonďatá ofina s růžovým sáčkem jménem Pagan Min.

 

Nový hrdina a,však starý Far Cry!

Na začátku nám dá Pagan jasně najevo jaká je situace na Kyratu a jak se věci mají. A tak zjistíme, že na Kyratu to asi nebude tak růžové jak se zdálo. Úvod ve Far Cry 4 nám nabídne rychlé představení hlavních postav a to jak Pagan Mina tak i jeho nepřátel (partyzánů) ze skupiny která si říká Zlatá cesta, kteří nás vysvobodí z Paganová zámku hrůzy.

 

Copy? OK!

Repas a recyklace. To jsou dvě slova, která za poslední roky definují většinu Ubisoft titulů, a pokračování Far Cry není výjimkou. Firma Ubisoft vsadila na jistotu a rozhodla se nic neriskovat a využít oblibu Far Cry 3. Vždyť proč měnit něco, když to funguje? S tímto tvrzením se nedá nesouhlasit a je logické, pokud si vývojáři berou inspiraci, či dokonce rovnou celé mechanismy do svých pokračování. Vývojáři v Ubisoftu však asi neznají slovo míra. Co ale znají, je Copy and Paste.

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/gKSefIuHT6Q" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Herní mechanismy, které to všechno ovládají, se však nezměnily. Snad kromě vylepšené AI zvířat a lidí se zbraně chovají stejně - stále tupě chodíte odemykat rádiové věže, osvobozovat tábory, doručovat a lovit legendární predátory atd. Ani v jediném případě herního obsahu si v Ubisoftu nedali námahu ho něčím okořenit. Nechápejte mě špatně. Stále je to parádní zábava, ale opakovaná jednotvárnost z minulého dílu je zkrátka cítit.

 

Ve službách Jeho Veličenstva

hra sice obsahuje hlavní kampaň ale ne obyčejnou. Hráč má narozdíl od jiných her možnost volby. Funguje to tak že po výměně názorů mezi dvěma vůdci Zlaté cesty, který se názorově liší si mladý Ajay vyslechne návrhy jednotlivých vůdců a jednu z nich si musí vybrat. Samozřejmě každá volba vytvoří jinou situaci příběhu a tak je na hráči aby si vybíral s rozumem a podle vlastního uvážení. Samozřejmě následky vlastních rozhodnutí na sebe nenechají dlouho čekat. V tomto případě už nebudete přemýšlet o Far Cry 4 jako o obyčejném mainstreamovém titulu.

 

Stejně jako předcházející verze i tato sází vše na otevřený svět. Díky otevřenosti hra nabízí obrovské možnosti jak se vypořádat s nepřáteli. Je na nás jestli dáme přednost klasickému luku a tichosti nebo si osedlat oře (v tomto případě slona ne koně:-D) a rozdupeme nepřátele případně upřednostníme ostřelování z výšky na mini vrtulníku. Možností jak postupovat je opravdu hodně a popisovat jich by bylo zbytečné protože základ hry se nese v duchu pokus-omyl. Jednotlivé tábory jsou ohodnoceny různou obtížností a k tomu jsou jako novinka přidány i hrady. V této verzi člověk může dobývat od jednoduchých táborů až po nejtěžší hrady u kterých si můžete zavolat kamaráda na pomoc v podobě coop spolupráce nebo máte možnost si koupit žoldáky, kteří vám pomohou ho obsadit.

 

Samozřejmě aby jste se mohli vypořádat s nepřáteli po svém máte k dispozici slušný arzenál zbraní.

Jak to bývá, na začátku zdraví nebývá moc a i když si ho  vylepšíte stále to není dost ale vždyť i proč by mělo. Čím blíže realitě tím lépe. Inteligence nepřátel je překvapivě vysoká a tak se nejednou stane, že vás nepřátelé překvapí. Mohou vás překvapit v těch nejnevhodnějších situacích. A když už některý z nich spustí poplach a jste objevený je lepší kolikrát restartovat a začít od začátku hru, než odolávat obrněným vojákům a k tomu ostřelování dávkou s minometů a zároveň běžet před ohněm, který se šíří hrozivou rychlostí a do toho nepřátelé na vozidlech kterých zboku periferní vnímáte jak se k vám blíží z různých stran je čistá agonie kterou netřeba prodlužovat.:-D

Kyrat je horskou krajinou a nabízí tak oproti FC3 mnohem větší vertikální možnosti hratelnosti, které se často dají využít, a oživují tak běžné prozkoumávání nádherné země o to víc. Pěknou inovací je "Grappling hook", který vám umožní lézt po skalách, a přiblížit se tak na běžně nedostupná místa zezadu, zespodu či shora. V několika krátkých misích se dokonce dostáváte i přímo do horského pásma Himálaje, co vás alespoň na chvíli vytrhne s běžných povinností v Kyratu.

 

Souboje s nepřáteli jsou skvělé a to díky možnosti kreativity jak se vypořádat s různými situacemi.

 

Samozřejmě aby jste se mohli vypořádat s nepřáteli po svém máte k dispozici slušný arzenál zbraní. Ty se vám budou otevírat postupně po splnění jednotlivých misi nebo mini úkolů. Do rukou se nám dostane většina zbrani ze staré trojky ale budou k dispozici i novinky v podobě kuše nebo návnady pro zvířata. Díky ní můžete na svoji pomoc přilákat dravé zvířata dané oblasti kde se nacházíte. Je zajímavé po hození návnady sledovat jaké zvíře se objeví a zredukuje stavy nepřátel. Avšak ne vždy vám příroda pomůže. Nejednou se může stát, že právě zmíněné šelmy vám nabourávají skvělý taktický plán a s jednoduchého tichého plížení se stane běh o život před zvěří přičemž nepřátelé aby netrčeli z davu se k lovu na vás přidají.

Souboje s nepřáteli jsou skvělé a to díky možnosti kreativity jak se vypořádat s různými situacemi. Nejednou stačí jeden šíp do zadku  nosorožce, který se poblíž tábora prochází a nepřátelé mají o zábavu postaráno. Novinky jsou i v řadách nepřítele. Jedním z nich jsou i "lovci". Jejich silnou stránkou je, že se nedají označit fotoaparátem (označení trvá jen pár vteřin, pak se ztratí) a také že dokáží ovládat zvíře ve svém okolí a také za pomoci jeho útočit.

 

 

Multiplayer

Přesným opakem co-opu je multiplayer, který skoro ani nestojí za zmínku. Obrovské mapy pro málo hráčů, kopec běhání a najednou jste mrtvý. Celé mi to přijde tak, že tam je "jen aby se neřeklo". Pramálo zábavy.Po obrovských technických problémech s Unity jsem, popravdě, podobný scénář očekával i u hry Far Cry 4. Vydat tři hry za jeden týden je přece jen i na studio a korporaci velikosti Ubisoftu nemalý počin. Zůstal jsem však mile překvapen. Bugy a technické problémy jsou ve FC4 velmi vzácné, což dodává celé hratelnosti pěknou plynulost. Velmi pěkné grafické zpracování doplňuje Kyratskou zemi do nádhery. Okolí, blízké či daleké, je prostě nádherné. Majestátní scenérie hor budou pravidelnou zastávkou na pokochaní se a nějaký ten screenshot (bacha na orly, ty si rádi přijdou "pokecat" vždy, když se kocháte výhledem).

 

Grafika lahodí nejednomu turistovi

Co se týče grafiky. Ta ve hře funguje na novém enginu Dunia 2.0. To, že jde o skvělou technologii díky níž grafika dostává jiný rozměr je hned jasné ze screenshotů hry. Největší rozlišení s daným enginem dosahuje hra na konzoli PS4 a to rozlišení 1024 při 30 fps. Na konzolách grafika krásně běží a to i bez zbytečných seknutí, dodatečných načítání textur nebo problémy s mimikou postav. U PC se to jednoznačně říci nedá a proto je třeba počítat při slabších sestavách, že tyto problémy na plných detailech se dostaví. Je vidět, že grafiku vývojáři vyšperkovali na maximum a díky tomu dostávají i zvířata jiný rozměr například v podobě kožichů a srsti a také lidé co se týká mimických znaků (vlasy, vousy, lesk z očí).

Ale abych nevzpomínal jen jaká je hra dokonalá zaslouží si i kritiku v některých věcech. Autoři sice zjednodušily sběr rostlin ale tvorba a použití stříkaček je o dost složitější než v předešlé verzi. V zápalu boje člověk ani nemá čas něco použít. Což je dost velké mínus. Také v případě Skill bych očekával více novinek. I když staré nezklamou, nové by jen více potěšili hráče. Dalším nežádoucím faktorem ve hře je, že na autopilota může nastat chyba že najednou autopilot přestane fungovat a vy už jen vnímáte jak  padáte z útesu a v duchu se ptáte proč to auto neodbočilo v zatáčce kdy mělo. U některých misích se hráč dostane na místa (např. Himaláje), které nejsou k dispozici při běžném hraní a zkoumání krajiny.

Navzdory tomuto všemu co zde bylo zmíněno ať plusy či mínusy si myslím že Far Cry 4 opět nezklamal a nabízí hráčům úžasné scenérie a velké množství možností. Vždyť přece hlavní myšlenkou celé hry je zkoumání, bádání a objevování samotné země. S kombinací grafiky, obrovskou otevřeností, některými hardcore úseky a coop možnostmi si myslím, že se jedná o jednu z nejlepších her tohoto roku a díky češtině si její příběh mohou užít i méně zdatní v angličtině. A teď mě omluvte. Musím se vrátit zpět do Kyratu:-D

Far Cry 4: Atrakce která není pro turisty

Verdikt

Skvělá kombinace příběhu, grafiky a otevřenosti spolu s drobnými vylepšeními oproti předešlé verzi předurčují FC4 aby navštívila Váš obývací pokoj. Pokud si odmyslíte fakt, že hrajete skoro stejnou hru jen v novém obalu, příběhu a prostředí (které je jedno z nejkrásnějších, jaké se dá v hrách aktuálně najít), užijete si opět kopec zábavy. Série se sice kvalitativně daleko neposunula, ale zůstala při výborných základech FC3, na které se dá říci jen opravdu málo špatného. Pokud jste tedy s koupí ještě čekali a do Far Cry 3 jste byli stejně jako já zamilovaní, Far Cry 4 se stane vaší novou závislostí na nejeden večer.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

vývoj postavy a různé upgrady
editor map i pro konzole
několik dobře fungujících novinek
nádherné prostředí
množství herní náplně
otevřenost a vertikálnost Kyratu
Jízda na Slonech :-D
skoro nic nového / okopírovaný FC 3
multiplayer
předvídatelný příběh
některé příběhové pasáže
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama