Game Access 22 – Reportáž
Speciály Článek Game Access 22 – Reportáž

Game Access 22 – Reportáž

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

3
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Jedna z největších herních akcí v České republice se vrátila v plné síle.

Reklama

Vývojářská konference Game Access se v uplynulém týdnu po dvouleté koronavirové přestávce opět vrátila na brněnské výstaviště. Výsledkem byly dva dny plné přednášek, které přímo na výstavní ploše doprovodily stánky předních tuzemských studií a hratelná dema rozpracovaných titulů od nezávislých vývojářů.

Hudební úvod

Celou akci v pátek ráno odstartovala dvojice živých hudebních vystoupení. Nejprve si návštěvníci mohli poslechnout skladbu Aloy's Theme ze série Horizon. Hudba z Horizonu nebyla vybrána náhodou, protože o pouhé dvě hodiny později se přímo na pódiu objevil autor soundtracku k oběma hrám Joris de Man. Po doznění posledních tónů Aloy's Theme přišel další silný zážitek v podobě instrumentální skladby z očekávané akce S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Vzhledem k dění na Ukrajině a přesunu vývojářů hry právě do České republiky šlo o více než symbolickou ukázku.

Kromě hlavního pódia byly pro jednotlivé přednášky vyčleněny další dvě menší posluchárny.

Po krátkém úvodu a oficiálních zahájení konference se jako první na hlavním pódiu objevil Jakub Vavřík ze studia Hangar 13, který přítomným divákům popsal, jakým způsobem probíhal vývoj prostředí pro remake první Mafie s přídomkem Definitive Edition. Kromě popsání celého procesu byly zmíněny rovněž konkrétní specifické problémy, na které autoři v průběhu vývoje narazili. Například popisovaná snaha o zjištění hesla k souborům původní hry, které si už nikdo po letech nepamatoval, dobře ilustrovala, že vývoj remaku nemusí automaticky znamenat méně práce a snazší vývoj.

Po Jakubu Vavříkovi se na hlavním pódiu ukázal už výše vzpomínaný hudební skladatel Joris de Man. Ten své povídání o skládání hudby pro oba díly série Horizon a starší díly Killzone doplnil jednotlivými audio ukázkami a charakteristikou použitých hudebních nástrojů. Obě tyto přednášky se mezi návštěvníky těšily velkému zájmu, který dokonce převyšoval kapacitu míst na sezení. Díky velkému prostoru okolo hlavního pódia ale mohlo přednášky bez problémů sledovat i množství opodál stojících diváků.

Množství přednášek

Kromě hlavního pódia byly pro jednotlivé přednášky vyčleněny další dvě menší posluchárny, které byly umístěny ve vyšších patrech pavilonu. O zajímavé přednášky nebyla nouze ani v těchto o něco komornějších prostorech. Například v nejmenší zelené posluchárně svou prezentaci o založení herního studia v probíhající pandemii přednesl šéf Ashborne Games Petr Kolář. Středně velká modrá posluchárna poté hostila třeba přednášku o vyvíjení her jako služby, kterou si vzala na starost Agnesa Belegu z polského studia Techland. Na stejném místě proběhla i prezentace Ariho Arnbjörnssona z Epic Games, který představil novinky a funkce Unreal Enginu 5.

Game Access 22 ale nebyl pouze o přednáškách a večírcích.

Z pohledu přednášek si tak na své mohl přijít opravdu každý. Prostor dostali zástupci velkých zahraničních studií i předních technologických společností, kterým zdatně sekundovali nezávislí tvůrci i vývojáři z tuzemských studií. Nechyběli zakladatelé a šéfové samotných studií ani samotní zaměstnanci na různých pozicích od designerů, animátorů, výtvarníků až po kreativní ředitele. Zkušenosti, poznatky a případné obchodní záležitosti bylo rovněž možné více neformální cestou probrat na třech večírcích, kde se páteční i sobotní program uzavíral. Neděle byla věnován čistě hudebnímu koncertu v podání Filharmonie Brno, na kterém zazněly vybrané skladby ze všech dílu série Mafia.

Game Access 22 ale nebyl pouze o přednáškách a večírcích. Plochu pavilonu P na brněnském výstavišti z velké části zabraly stánky velkých tuzemských studií a o poznání skromnější, ale na druhou stranu výrazně početnější prostory se stoly a počítači, na kterých své hry ukazovali nezávislý vývojáři. Dojmů z různých větších či menších indie projektů jsem si nakonec odnesl tolik, že jsem se jim rozhodl věnoval samostatný článek.

Nechyběli ani velcí hráči

Z pohledu velkých studií mě zaujal například tematický stánek studia Hangar 13, kterému dominovalo historické auto. V průběhu výstavy navíc právě na stánku Hangar 13 probíhala soutěž o PlayStation 5. Stačilo „pouze“ zajet nejrychlejší kolo na proslulém okruhu v Mafii: Definitive Edition. Poměrně čerstvě zformovaná studia reprezentoval stánek vydavatelství THQ Nordic, pod které spadá brněnské studio Ashborne Games a slovenský tým Nine Rocks Games.

V oblasti doprovodného programu stojí za zmínku retro koutek.

Rostoucí ambice tuzemských vývojářů byly dobře vidět i na stánku brněnských Madfinger Games, kteří před nedávnem oznámili, že se po letech vývoje mobilních her se svým chystaným projektem vůbec poprvé zaměří čistě na PC. Konkrétně se mluví o realistické akci z pohledu první osoby. Ze zbylých studií nechyběli ani zástupci Bohemia Interactive, Warhorse a Beat Games.

Větší herní studia zde samozřejmě žádné své nové hry oficiálně neodhalili. Kromě možnosti setkat se s kolegy z oboru, se na Game Accessu zavedená studia snažila především nalákat nové členy. Ostatně velká tabule uprostřed výstavní plochy s výčtem volných pozic asi nejlépe ilustrovala, že jednotlivá studia stále hledají nové lidi. V oblasti doprovodného programu stojí za zmínku retro koutek, kde si návštěvníci mohli vyzkoušet různé staré hry pro PC i konzole. Celý program obohatily také stoly s deskovými hrami, přítomnost cosplayerů a soutěž o nejlepší hru výstavy.

Game Access 22 v součtu nabídl nespočet zajímavých prezentací od širokého spektra herních vývojářů. Ty doplnilo velké množství nezávislých tvůrců, kteří na akci prezentovali hratelná dema svých chystaných nebo čerstvě vydaných titulů. Na konferenci ale nechyběla ani přední česká studia a bohatý doprovodný program. Díky neformální atmosféře a vstřícnému přístupu všech zúčastněných se podařilo vytvořil ideální prostor pro získávání nových poznatků, kontaktů, informací a zpětné vazby pro všechny, kteří se chtějí v herním průmyslu nějakým způsobem realizovat.

Game Access 22 – Reportáž

Další informace o konferenci Game Access můžete načerpat na oficiálních stránkách.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama