Recenze Blasphemous 2 – podruhé a temněji
Blasphemous 2 Recenze Recenze Blasphemous 2 – podruhé a temněji

Recenze Blasphemous 2 – podruhé a temněji

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

5
Platformy Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Kajícník je zpět a s ním také hromada utrpení.

Reklama

První Blasphemous je 2D metroidvania, která se hráče nebála zavalit bolestí. Hlavní hrdina vybavený krutě vypadajícím mečem a špičatou čapkou se na konec své cesty dostal po řadě tvrdých bojů, načež mu byl konečně dopřán odpočinek. Nikoliv však nadlouho, protože tu máme Blasphemous 2, který jej opět volá do služby. Jak se vývojářům povedlo zpracovat pokračování výborného díla, vám poví následující řádky naší recenze.

  • Platforma: PC, PS5, XSX|S, Nintendo Switch (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 24. 8. 2023
  • Výrobce: The Game Kitchen
  • Žánr: 2D metroidvania
  • Česká lokalizace: Ne
  • Multiplayer: Ne
  • Dat ke stažení:
  • Herní doba: 20 hodin
  • Cena: 710 Kč (Steam)

Blasphemous 2 vás opět bere do světa bez naděje na záchranu

Příběh Blasphemous vás vyslal na cestu plnou zla, které bylo nutné poslat do hlubin pekelných. Blasphemous 2 z vás opět udělá Kajícníka. Ten nenašel klid, po němž toužil, ale opět byl z nebes povolán, protože temnota nikdy nespí a pomaličku znovu zachvacuje svět, jehož vizuální zpracování značně umocňuje pocit z toho, že putujete krajinou bez jakékoliv naděje na spásu z nebes. Tentokrát ale nestartujete vybavení drsně vypadajícím mečem, jehož čepel dokázala rozetnout prakticky jakéhokoliv nepřítele vedví, ale je vám nabídnuta trojice předmětů. Máme tu mohutný palcát, meč s dýkou a samozřejmě také obouruční sekáč.

Každá z prezentovaných zbraní má svou škálu speciálních útoků spojených často s vývojovým stromem, kterým se pomaličku prokousáváte. Unikátní výpady však nejsou tím jediným, co vám výstroj v tomto díle nabízí. Zatímco jinde je zkrátka určená pouze ke kosení nepřátel, v Blasphemous 2 si otevíráním nových zbraní fakticky aktivujete dosud uzavřené cesty. Kupříkladu takový palcát je hračkou, s níž dokážete rozeznít všechny zvony. Že je to schopnost k ničemu? To rozhodně nikoliv.

Zvuk zvonů totiž roztavuje kovová vrata, nebo naopak mění na první pohled tekuté body nad propastí v opěrné body, po kterých se lze přes hlubinu dostat. Nesmíte však otálet, některé věci jsou dočasné, takže když zaváháte, může se klidně stát, že zahučíte rovnou na krví zkrápěné bodce. Obouručák pak otevírá cesty. Nikoliv zvukem, ale tím, že jej plnou silou při skoku z řádné výšky zabodnete do určitého bodu, načež jím fakticky rozdrtíte vše, co vám v daný moment stálo v cestě. Opravdu aktivní zapojení výstroje do hraní v rámci překonávání různých překážek považuji za slušný krok navyšující celkovou intenzitu, protože nejednou se vám stane, že musíte jednotlivé nástroje kombinovat, a to je pak teprve sranda.

Některá tajemství musí počkat

Design úrovní je do jisté míry spojen s vámi vlastněnou výstrojí. Kromě ní ale při postupu hrají velkou roli schopnosti, k nimž se postupem času dostáváte. Zkrátka jako v každé jiné metroidvanii. Rozhodně nepočítejte s tím, že si během prvních hodin otevřete všechna tajemství. Některá na vás budou čekat až do momentu, než si přinesete ten správný nástroj. Kupříkladu právě už výše zmíněný sekáč. I bez většiny předmětů si však užijete dost napětí. Super byla v Blasphemous 2 třeba pasáž v ruinách zavalených pískem, který bylo třeba přesunout ve jménu postupu vedoucího do hlubin temné hrobky představující hřeb celé destinace. V jejich útrobách na mě nečekalo nic menšího, než jeden z řady bossů, jimž je tu třeba řádně nařezat.

Abych byl přesný, jednalo se o drsnou "krásku", na kterou léta v písku měla dost negativní vliv. Tedy léta a střepy, jichž bylo její gigantické tělo plné. Její výhodou bylo, že se v minulosti zřejmě naučila se svou výbavou řádně pracovat, takže bez uhýbání a využívání jejích chvilkových záchvatů hněvu to zkrátka nešlo. Střety s hlavními soky mi přijdou o něco dynamičtější než v prvním díle. Před každým bossem na vás navíc čeká ještě hromada nepřátel.

Některé už bylo možné potkat v prvním Blasphemous. Nemalé procento jsou ale nováčci, kteří jen čekají na to, až je brutálně zabijete, nebo naopak až oni drasticky zabijí vás. Ze starých známých mě štval třeba kostlivec se svícnem, protože jeho rozběh jsem občas nebyl schopen zastavit. Ano, vím, je to jednoduché, ale ne vždy se zadařilo. Z nováčků se mi zalíbil podivný ptáček vystřelující svá pérka a válející sudy napříč chodbou. Všechny do jednoho je však můžete v Blasphemous 2 zabít pěkně brutálně. Stačí ubrat jim dostatek životů a pak se jen kochat drsnou smrtí vašich soků.

Blasphemous 2 ukazuje, jak dělat pokračování

Kajícník se v Blasphemous 2 vydal do akce a opět to stálo za to. Tvůrci tohoto díla dávají hráčům větší prostor, širší škálu nepřátel a hrdinu, který už neoperuje pouze s jednou zbraní, ale rovnou několika nástroji zasahujícími do hratelnosti na více úrovních. Pokud jde o zásadní nedostatky, řekl bych, že během hraní jsem na nic zásadního nenarazil. V podstatě se dá říct, že se vývojářům povedlo fungující myšlenku dovést k pomyslné dokonalosti.

Blasphemous 2
Nintendo Switch Switch
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC

Verdikt

Blasphemous 2 je výbornou 2D akcí, která značně posunuje v mnoha ohledech vydařenou značku kupředu. Tvůrcům se povedlo rozšířit škálu mechanik a vychytat některé chyby, díky čemuž tu nyní máme pecku, u které budete trpět a ještě si toho budete užívat.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Temný herní svět
Drsné souboje s bossy
Nové mechaniky
Design úrovní
Vysoká návykovost
Pro někoho vyšší náročnost
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama