Recenze Crackdown 3 – když stárnete dřív, než se narodíte
Crackdown 3 Recenze Recenze Crackdown 3 – když stárnete dřív, než se narodíte

Michal Jonáš

Michal Jonáš

35
Platformy Windows PC Xbox Xbox One

Xboxová exkluzivita s vůní Old Spice

Pokud bych si měl vybavit nějakou podceňovanou a přehlíženou herní sérii za poslední roky, okamžitě bych vychrlil Crackdown. Na druhé straně barikády u PlayStationu 4 mu v tomto dokáže konkurovat snad jen Knack. Už 12 let se Microsoft snaží udělat z Crackdownu svoji dvorní akční značku, ale skrze dvojici her ještě na Xbox 360 se mu to nepovedlo. Přitom úvodní titul nezačal vůbec špatně. I po letech je jeho jednoduchá, ale stylová grafika, využívající animační techniku cel-shadingu, rychlá a pohledná, ovládání přesné a v dnešní době mu můžeme jen závidět nejen český manuál s rozkládací mapou, ale hlavně český dabing v podání známých herců. A navíc jej umí přehrát i Xbox One.

• Vychází na: Windows 10 a Xbox One (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 15. února 2019
  • Žánr: Střílečka z pohledu třetí osoby

Výlety do Pacific City

Kvůli recenzi jsem znovu oba předešlé díly oprášil a musím potvrdit, že mě jednička opět dost bavila. Určitě více než o tři roky mladší Crackdown 2, jenž nechal stejné město Pacific City snad až moc zamořit nákazou zombie monster, takže se dvojka oproti předchůdci zvrhla jen ve stereotypní masakr na ulicích oblepených nepříjemnými potvorami. Ale na druhou stranu, pamatujete na ta skvěle vymodelovaná vozidla se špetkou reálných jízdních vlastností? Oproti přísně smyšleným fantasy vozům z jedničky (a trojky) skoro v každém modelu poznáte jeho skutečný předobraz, včetně takového UAZu 469 a naší Tatry 813!

Na tento odkaz, jenž ovšem většinu hráčů i novinářů nechává naprosto chladným, se snaží navázat Crackdown 3 jako premiérový titul na Xbox One. Ani trojka to neměla vůbec lehké. Jestli mě paměť nešálí, měl být Crackdown 3 jedním z vlajkových titulů tehdy nově představeného Xboxu One a průkopník výpočetních úkonů počítaných nikoli v konzolích hráčů, nýbrž v internetovém cloudu Microsoft Azure. Doposud jsme o něm mnoho neslyšeli, tedy až do dneška, protože Crackdown 3 má tuto technologii opravdu využívat.

Abych řekl pravdu, v žádné části hry jsem nějaký přínos cloudu vůbec nezaznamenal, a to ani v multiplayeru, jehož má technologie Azure zvláště podporovat. Hra pro více hráčů ovšem není v sérii žádnou novinkou, protože už první Crackdown nabízel kooperaci ve dvojici přes spojené konzole i internet, načež Crackdown 2 přišel nejen se zápasy až pro 16 živých agentů (toto číslo si dobře zapamatujte!), ale i s online kooperací až ve kvartetu spoluhráčů. Ano, po stránce multiplayeru se zvláště dvojce ani dnes nedá nic vytknout.

Destrukční zóna

Crackdown 3 má pro multiplayer nově zcela separátní část pojmenovanou Wrecking Zone, což značí, že se vše neodehrává v tom stejném městě jako kampaň pro jednoho, nýbrž v pouhých třech separé uzavřených arénách maximálně pro 10 hráčů, případně si lze střihnout kooperaci pro singl kampaň ve dvou. A teď si prosím pěkně vzpomeňte na těch 16 bojovníků plus 4 kooperující ze dvojky, načež vám vyjde vskutku reálný přínos „špičkové” cloudové technologie… Ano, potvrzuji, že zlikvidovat můžete fakt komplet naprosto cokoli, z čehož se prostředí kolem vás skládá, jenže to za převratnou fičurku opravdu nepovažuji, protože mapy jsou strašlivě umělé, zjednodušené a té destrukci plně přizpůsobené, že jim to kape z nohavic na první dobrou.

„Crackdown 3 na své dva předchůdce příběhem nijak nenavazuje.“

A já blázen jsem si dříve myslel, že když už hra může využít prakticky neomezené kapacity cloudových serverů, tak půjde pořádně demolovat to klasické město a ne jen extrémně futuristické a vyumělkované, byť graficky hezké arény. Ale přiznávám, že já nejsem úplně ta správná cílovka zdejšího bezmyšlenkovitého hopsání v exteriérech, které se občas podivně bortí, jako kdyby byly ze skla. Nicméně bych lhal, že vertikální hratelnost, podporovaná obrovskými skoky, které jsou typickým poznávacím znamením celé série, a k tomu ještě zádovými tryskami či bleskovými výtahy, není minimálně zajímavá.

Agentura opět povolána

Výhradně týmové zápasy na zabírání pozic plus klasická vybíjená na desetiminutovku věru asi není úplně to pravé ořechové, kvůli čemu by Crackdown 3 nějak vyčníval z dnešní produkce. Obrovská ostuda je, že nemůžete hrát ani s kamarády v týmu, pouze s náhodnými spoluhráči! Zachránit to může singlovka kterou bych zkraje hnedle vytahal za uši za její trvanlivost. V poznámkách mám zapsáno, že jsem kdysi první Crackdown dohrál za 13 hodin a druhý za jedenáct. To jsem se ale věnoval jen hlavní lince a nesbíral všechny orby okolo. Trojku jsem stejným tempem dokončil ani ne za 10 hodin, což je za plnou palbu (např. dvojka měla nižší cenovku) trochu zoufalá vizitka, ne?

Z mého pohledu je škoda, že Crackdown 3 na své dva předchůdce příběhem již nijak nenavazuje. Jedná se o zcela samostatné dobrodružství, které s minulostí nic nespojuje. A proto se divím tomu, že se jinak hraje naprosto shodně co oba minulé díly a bohužel nenabízí vůbec nic nového, co by se během předchozích dějství ještě neobjevilo. A to je z mé strany, jako pamětníka, který oba díly nijak nepřehlíží, první velká chyba. Možná v Microsoftu sází na to, že po takřka devíti letech od posledního dílu si již nikdo na nic nevzpomene?

Já si ovšem rád vzpomínám, že Crackdown 3 byl představený již před pěti lety s tím, že měl vyjít v průběhu roku 2016. Dále už to byla fraška neustálých odkladů, až tu po 3 letech konečně máme skutečné datum vydání. Při hraní jsem záhy pochopil, proč byla hra tak dlouho posouvána a vás to jistě už také dávno napadlo. Mám za to, že hra měla problémy s kvalitou, a tak se musela možná vícekrát předělávat či upravovat. Jenže nakonec má to velké zpoždění přesně opačný účinek: Crackdown 3 je na dnešní poměry totálně zastaralou hrou, která by se daleko lépe hodila do minulé generace konzolí.

Asi jsem neobjevil Ameriku, protože už z videí bylo jasné, že hra nedokáže dostát dnešním standardům. Jak jsem výše psal, že je hraním prakticky totožná s více než desetiletí starým originálem, tak to samé můžu napasovat i na herní svět. A to je druhá velká chyba. Ano, máme tu zbrusu nové a celistvější město New Providence, jež ale není o tolik větší, než aby to stálo za podtržení. A zatímco vás zejména jednička nepustila úplně všude a museli jste nejdříve zlikvidovat Los Muertos, první ze tří velkých gangů, nyní už můžete klidně naklusat k hlavní záporačce Elisabeth Niemand a pokud máte talent, do nějakých dvou, tří hodin máte hotovo, nazdárek a odchod na párek. Ale pak si tu hru ani nemusíte kupovat, že?

Ulice, kde lze jen střílet

Zdejší svět je tedy sice krapet otevřenější než kdy dříve, ale stejně tak mdlý, zjednodušený a z určitého hlediska i pustý. Jestli se totiž oběma předchůdcům něco po právu vytýkalo, bylo to hlavně město, v němž se kromě bojování a ježdění již nic jiného nedalo dělat. Což po několika hodinách znamenalo jistý stereotyp, protože jste stále dělali lautr to samé. Naprosto nechápu, proč se z tohoto pohledu Crackdown 3 ale vůbec nikam neposunul a naopak s pojetím města zamrzl někde před těmi deseti lety. I po třetí je metropole vlastně jen kupa nevzhledných a velmi řídce otexturovaných krabic, což je na pováženou už jen kvůli tomu, že dlouhý čas budete při šplhání a skocích zírat jen do zastaralých a jednotvárných zdí domů.

Interiéry tu takřka neexistují a design prostředí dává vzpomenout na doby dávno minulé, protože tu často chybí i takové obligátní prvky, jako jsou dveře či vchody. Např. do nadzemky se nedá nijak dostat, protože prostě nemá ani žádné vstupy z ulice. Načež i těch pár postav na ulicích (oproti dvojce je úbytek lidí na ulicích enormní!) kolikrát prostě jen tupě korzuje sem a tam, navíc v malém prostoru, že si toho hned všimnete. Tím už jsme se dostali možná i dvacet let nazpět do historie herního designu. Možná, že Crackdown 3 bude lépe vypadat na Xboxu One X, ale na obyčejném „esku” je i pohled do dáli na ty jednoduché čtverečky výmluvný, nota bene, když auta tvoří ubohé krabičky, jež se celé vybarví až na blízkou vzdálenost.

„K dispozici máte solidní arsenál 35 zbraní, výbušnin a dalších nástrojů.“

Grafika, nově běžící na Unrealu (minulé díly pohání RenderWare), samozřejmě znovu využívá techniku cel-shadingu, ale v menší míře než dosud, takže už nevypadá tak komiksově. Jenže to je možná na škodu, protože větší prokreslení by dost možná zakrylo tu místy až ohyzdnou fazónu. Dvojka je sice stále ošklivější, ale novinka si za rámeček jistě nedá, že první Crackdown je i na Xboxu 360 nejen mnohem stylovější, ale hlavně pohlednější. Je zajímavé, že každý jeden titul vyrábělo jiné britské studio. Jedničku Realtime Worlds, dvojku jejich nástupce Ruffian Games a trojku Sumo Digital, jež je sice velmi zkušené, ale ke Crackdownu nikdy předtím ani nepřičichlo (Ruffian pro trojku dělal jen multiplayer).

Navíc se tvůrcům možná vymstilo znovu angažování Davida Jonese jako šéfa vývoje, protože to je chlapík, jenž dohlížel i na vývoj jedničky. Mám za to, že až velká podobnost právě s úvodním titulem bude asi jeho zásluha. Samozřejmě, jisté odlišnosti se tu najdou, jako možnost výběru až z 21 agentů (jednička má 12 a dvojka jen 4), nově dle diktátu doby včetně žen, mezi nimiž si můžete při hraní svobodně přepínat a zkoušet třeba nové agenty. Jenže je jasné, že to ti ostatní budou mít velmi těžké, protože ambasadorem hry a jejím hlavním protagonistou je charismatický herec Terry Crews, jehož určitě znáte jako modela z reklam na Old Spice.

Jeho agent Jaxon je v intru naprosto skvělý. Jenže jakmile vezmete ovladač do ruky, jeho postava na obrazovce už vypadá dost obyčejně, vlastně skoro na chlup stejně jako jeho černošský kolega z jedničky. Asi nemusím připomínat, že jste uměle vytvoření pomocí DNA manipulace, takže vlastně nemůžete umřít. Jakmile si dáchnete, vaše policejní Agentura vás okamžitě z uloženého vzorce DNA naklonuje a teleportuje na nejbližší výzbrojní bod. Vaše rozkazy jsou přímé: eliminovat 9 velitelů teroristické organizace TerraNova, jež pomocí speciálního nerostu ochromuje světové metropole, a nastalého chaosu využívá v budování svého utopistického města New Providence, kam sváží jako otroky lidi bez domova.

A dál už je to stále ta samá písnička, která se zpívá na notu stejně, jako před těmi devíti a dvanácti lety. Agentura vás po krátkém tréninku vyklopí na předměstí a vy kosíte jednu buňku odporu za druhou. K dispozici máte solidní arsenál 35 zbraní, výbušnin a dalších nástrojů destrukce, přičemž se svezete v jednom z 18 futuristických modelů vozidel. Ta jsou mimochodem jasně nejodpudivější v sérii a některá se navíc naprosto příšerně řídí. Stejně jako minule si své agenty neustále vylepšujete skrze ukazatele obratnosti, síly, řízení, práce s výbušninami a střelby. Opět stačí např. vytrvale skákat a běhat, načež vám pomalu narůstá obratnost, proces vylepšování citelně urychlíte opětovným hledáním a sbíráním barevných orbů (pro každou vlastnost jsou jiné barvy), jichž je po městě poschováváno na 1000. Alespoň máte co dělat, ne?

Ve stopách minulosti

Dřívější přikrčení nově nahradil úhybný kotoul, jinak se ale Crackdown 3 hraje a plyne úplně stejně co minulé díly. Základem postupu je opět osvobozování výzbrojních bodů Agentury, v nichž si pak můžete doplňovat a měnit zbraně a střídat agenty. To jsou zdejší záchytné body. Agentura vám pak dodá další úkoly, např. osvobozování zajatých členů občanské milice (to je novinka) a údery na různá zařízení TerraNovy, jež ovšem spojuje to prosté „vykoste všechno, co se hýbá a má na mapě červenou tečku”. Ikonky vašich schopností jsou také identické co minule, některé úkoly odpovídají jedničce (např. stejné časovky v autech) a také orby jako by prvnímu titulu z obrazovky vypadly.

Třetímu Crackdownu podle mne zoufale chybí nějaké čerstvé nápady (novou zápletku a více agentů nepočítám), protože to je prakticky jen převlečená jednička, na jejíž kostru se nalepil nový děj a nová lokace. A to je všechno. Ani před těmi pěti lety by Crackdown 3 asi nebyl žádná hitparáda, ale dnes je tato hra nejen zbytečně moc podobná svým předchůdcům, ale hlavně je technicky i designově zastaralá. Jednička má i dnes stylovou grafiku, parádní nepřátelské gangy, poctivé tištěné materiály a český dabing, dvojka zase široký multiplayer, boží vozidla s vrtulníkem a české titulky, a co nového má trojka? Vpravdě vůbec nic. Jo, ten cloud, přeci, ten cloud…

Crackdown 3 můžete koupit na Xzone.cz a GameExpres.sk ve verzi pro Xbox One.

Crackdown 3

Na dnešní dobu jednoduchá a tuctová akční střílečka z budoucnosti, která jen vykrádá své předchůdce, aby v zastaralé podobě nabídla herní mechaniky, jež už jsou taktéž dávno překonané.