Shadowrun: Hong Kong – běh ve stínu slumu
Shadowrun: Hong Kong Recenze Shadowrun: Hong Kong – běh ve stínu slumu

Shadowrun: Hong Kong – běh ve stínu slumu

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

15

<strong>Další pořádné tahové RPG</strong>. Jak se postavíte osudu, je na vás.

Reklama

První kampaň, kterou tvůrci RPG Shadowrun Returns na Kickstarteru založili, ukázala, že o svět Shadowrun je obrovský zájem. Jak jinak si také vysvětlit to, že vybrali 1,8 milionu dolarů. Druhý projekt zaměřený převážně na hru pro jednoho hráče s názvem Shadowrun: Hong Kong si na začátku své cesty vedl stejně slibně, podobně jako předchozí titul vybral něco přes milion dolarů. Komunita jasně ukázala, že chce nášup.

Vývojáři začali makat a dodělali pár vytoužených prvků a nyní tu konečně máme další díl RPG z fascinujícího světa Shadowrun. Podaří se mu obhájit jméno značky, anebo skončí podobně jako poslední Trine v propadlišti herních dějin?

Volání o pomoc

Na začátku příběhu Shadowrun: Hong Kong si vás k sobě povolá váš starý opatrovník Raymond Black. Chce vás a vašeho skřetího přítele Duncana vidět. Podle jeho zprávy není asi v ideální situaci. Možná ale jen blázní. Jak to s ním vlastně je, musíte zjistit. Čeká na vás v ulicích Hongkongu.

Příjezd do metropole je ze začátku velmi pohodový, až na pár menších šarvátek s místní kriminálnickou zplodinou se nic moc neděje. Po příchodu na místo schůzky se vše zvrhne. Pro začátek přede dveřmi podniku, v jehož útrobách jste se měli sejít, stojí nebezpečně vyhlížející parta, krátký rozhovor z nich udělá partičku pohodářů. Pár sekund na to se už ale jeden člen žoldácké skupiny kácí s kulkou k zemi, podobně je na tom i vaše parťačka. Kulky ale přiletěly z nedaleké střechy. Je na čase neotálet a co nejrychleji se odsud pakovat. Naštěstí skřetí dívka Gobblet zná cestu z této svízelné situace. Sice není zrovna nejvoňavější, ale člověk si nevybere. V tomto momentu se stáváte nejhledanější skupinou v celém Hongkongu. Hledání Raymonda tedy nebude zrovna nejsnadnější záležitostí. Souboj s mega korporacemi a triádami může začít.

Jak již bylo naznačeno, vaší prioritou bude hledání vychovatele Raymonda. Aby se ale Shadowrun: Hong Kong netočilo kolem jednoho cíle, naservíruje vám hra ještě řadu vedlejších úkolů. Ty budete plnit v mezi akcemi, které budou zaměřené na hlavní linii. Jejich obsáhlost je na velmi dobré úrovni. Rozhodnutí a volby tu mají většinou zásadní dopad. Při plnění těchto zakázek můžete dokonce narazit i na nové členy party, kteří se k vám za určitých okolností můžou přidat.

Samuraj v rozkladu

Již při tvorbě hlavní postavy jasně uvidíte, že Shadowrun: Hong Kong nabízí hráčům řadu různých ras a povolání. Prakticky tu najdete primární druhy fantasy světa. Orkové, lidé, trpaslíci, elfové a i trollové mají vždy své specifické vlastnosti, které jim jak ztěžují, tak i zlehčují průchod příběhem. Nikdo nemá předem určená povolání, vše záleží jen na vás.

Čistou magii ovládají dvě třídy, kouzelník a šaman. Mág je zaměřen převážně na útok a jeho kouzla jsou na střední podpůrné úrovni. Šaman je jeho opakem. Magie, kterou ovládá, je více orientovaná na podporu družiny, dokáže dokonce vyvolat ducha, který skupinu podporuje v boji a likviduje protivníky pána, jenž ho vyvolal. Čistě technické třídy jsou decker a rigger. První zmíněný je ideální na zdolávání různých překážek v Matrixu a jeho přítomnost v partě je často nezbytná. Druhý technik se naopak zabývá robotikou. Bez železného protivníka se nehne z místa.

Při pohledu na herní třídy by si někdo mohl říct, že doba, kdy se bojiště rozhodovala ostřím meče, je již dávno pryč. Tvůrci Shadowrun: Hong Kong na to mají jiný názor. Do ulic Hongkongu, krom různých klasických povolání moderní éry, zasadili i samuraje. Ti se svým mečem dokáží velmi efektivně ohánět. Většinou při jejich práci odpadávají od těla údy. Na podobné bázi jako tato třída pracuje i adept bojových umění, který místo zbraní využívá jen své pěsti a špetku magie, díky které je velmi odolný.

Rozsáhlejším vývojem prochází jen hlavní postava, u které investujete karma body do různých statistik a dovedností. Vylepšit si můžete například charizma, inteligenci, sílu či ovládání robotů. Alternativ rozhodně není málo. Karma bodíky získáváte za plnění hlavní linie a vedlejších úkolů. Společníci získávají jen úrovně. Po povýšení jim můžete vybrat jednu ze dvou specifických schopností, které následně využijí na bitevním poli.

„Díky perfektnímu navržení lokací a dialogů mohou mít vaše akce více možných průběhů. Podobně jako v řadě jiných kvalitních RPG i zde existuje více cest, jak se dostat ke svému cíli.“

Když si na misky vah dáme jednotlivé herní povolání, můžeme bez problému říct, že jsou vyrovnaná. Žádné z nich se nedá označit za příliš silné a naopak ani jedna profese není slabá či dokonce zbytečná, jako to například bývá v jiných RPG. Příjemnou záležitostí je tu i šance na zasažení. Ta funguje tak, jak má a všichni mají stejné či podobné šance. Proč tento prvek vlastně uvádím? Nedávno jsem měl možnost pustit se do titulu Fallen: A2P Protocol, v kterém byla značně zvýhodňována AI. Ta se trefila i s minimální šancí na hit. Smutné, ale přesto pravdivé. Zde jsem byl velmi mile potěšen. Fyzický adept místo zbraně využívá pěsti, s kterými je schopen prorazit i zeď.

Pulzující metropole

Vy a vaši společníci brzo poznáte, že Hongkong a jeho ulice jsou plné života. Větší část obyvatelstva na tom není zrovna dobře, takže častěji narazíte spíše na chudinu nežli na bohaté. S většinou místních si moc nepokecáte. Pár postav tu ale je. Po každé z misí s nimi můžete začít diskutovat a různě rozvádět jejich osudy a myšlenky. Totéž platí i na společníky, kteří též touží po rozvoji vašich vzájemných vztahů, jen se to asi bojí říct. Příběhy jednotlivých hrdinů krásně podtrhují atmosféru temného města stojícího na okraji propasti. Textová část některým hráčům může dělat problém, takže těm, kteří neovládají moc dobře angličtinu, bych doporučil s hraním počkat do vydání lokalizace.

Díky perfektnímu navržení lokací a dialogů mohou mít vaše akce více možných průběhů. Podobně jako v řadě jiných kvalitních RPG i zde existuje více cest, jak se dostat ke svému cíli. Představte si situaci, kdy si jdete do obří budovy pro prototyp nové zbraně. Musíte se ale dostat skrz první patro, které je velmi dobře střežené. Nejjednodušší možností je se nahoru prostřílet. Když tak ale učiníte, můžou nastat problémy a akce nebude mít zrovna nejklidnější průběh. Fanouškům tichého postupu se ale jistě podaří najít alternativa, kterou bych nerad vyzrazoval.

Vítejte v Matrixu

Co by to bylo za cyberpunkové RPG, kdyby Shadowrun: Hong Kong neobsahoval možnost nabourání různorodé elektroniky. To je možné jen s dobře cvičeným deckerem. Bez něj to ani nemá cenu. Matrix je totiž nebezpečné místo, kde na vás, krom základní ochrany, čeká také vnitřní ochranka tvořena z nepřátelských programů, které se proti vaší postavě brání. Tento velký zádrhel je ale jen v dražších sítích, takže na začátku si musíte dávat jen pozor na elementární hlídače. Ti mohou spustit poplach a pak už zasahuje vyšší liga. Vaší prioritou ve světě Matrixu je dostat se k řídícím terminálům, které obsahují informace, peníze a různé aktivační protokoly. Minihra, kterou před otevřením terminálu musíte absolvovat, je vždy záživná, takže jen tak neomrzí.

„Nepřátel v Shadowrun: Hong Kong není nikdy málo. Proto se mi celkem zalíbil prvek vzájemné interakce různých frakcí.“

V Shadowrun: Hong Kong nevedete bitvy jen ve virtuální realitě. Čas od času se vaše parta zapojí i do těch reálných. Ty jsou po většinu času dobře zasazené. Na bojišti najdete dostatečný počet úkrytů, které mohou vaší partě posloužit jako krytí. To se dělí na lehké, střední a těžké. Nejvýhodnější je samozřejmě pozice za předmětem, které vaší postavu zakrývá celou. Když ale není zbytí, je možné se ukrýt i za chatrnější překážky. Ty ale nejsou schopné plně pokrýt vaší ochranu, takže se často může stát, že vás protivník střelí i v zákrytu. Zranění sice neuniknete, ale díky místu, které vás chrání, nemusí být bolístka tak vážná, jako by byla v případě, že by váš hrdina stál na otevřeném prostranství.

Bolístky a jiná zranění dokáže vyléčit lékárnička, která se dá koupit za minimální cenu. Traumatická souprava je o něco náročnější na finance, umožňuje ale přivést hrdiny z bezvědomí, což je velmi užitečná vlastnost. Mezi předměty, které se dají koupit u lékaře, naleznete ale i augmentace. Ty dokáží permanentně vylepšit některé základní atributy. Vylepšovat se můžete ale jen do určitého stádia. Pokud se rozhodnete výhod budoucnosti nevyužít, kupte si pořádnou zbraň, jejich paleta je rozsáhlá, takže vždy bude z čeho vybírat.

„Shadowrun: Hong Kong se dá označit za hodně vydařené RPG, které rozhodně nedělá značce, kterou hrdě nese, ostudu.“

Nepřátel v Shadowrun: Hong Kong není nikdy málo. Proto se mi celkem zalíbil prvek vzájemné interakce různých frakcí. Menší souboje se v určitých případech zvrhnou v celkem slušný masakr, do kterého nemusíte pořádně ani zasahovat. Stačí jen sledovat, jak se obě strany oslabují a následně se vrhnout do víru bitevní vřavy, kde na vás čeká již jen špetka odporu, ale s tou si hravě poradíte.

RPG jak má být

Léto je obdobím, kdy na herní scénu přicházejí převážně podřadnější tituly. Dá se říct, že až na pár menších kousků jsem v průběhu horkých měsíců nenarazil na nic výrazného. Shadowrun: Hong Kong je ale jiný než ostatní letní díla. Sála z něj neskutečně hutná atmosféra, která by se dala krájet ostřím meče. To ale není vše, co tento kousek má. Zážitek krásně doplňuje vydařeným designem úrovní, vývojem postav a hlavně příběhem, který se dá bez problému označit za vydařený.

Shadowrun: Hong Kong se dá označit za hodně vydařené RPG, které rozhodně nedělá značce, kterou hrdě nese, ostudu. Základní příběhová linie mi zabrala asi 24 hodin a musím říct, že jsem se v průběhu hraní ani chvíli nenudil. Shadowrun: Hong Kong si celou dobu drželo našlapané tempo až do úplného konce. Tuto hru prakticky není možné nedoporučit, je to prostě RPG jak má být.

Počítač na recenzi zapůjčil Grunex.com.

Shadowrun: Hong Kong

Verdikt

Shadowrun: Hong Kong je asi jeden z nejvýraznějších titulů letošního léta. Pokud máte rádi kvalitní RPG, nákup vřele doporučujeme. Pro fanoušky tohoto žánru je to prakticky povinnost.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

vydařený příběh
hutná atmosféra
plynulé tempo
vývoj hlavního hrdiny
povedené vedlejší mise
absence dabingu postav
menší bugy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama