Far Cry 3 Recenze Far Cry 3 – jaká je definice šílenství?

Far Cry 3 – jaká je definice šílenství?

Michal Maliarov

Michal Maliarov

162

Po dlouhém čekání se na naše monitory konečně dostává třetí pokračování oblíbené série Far Cry. Zvládne trojka vymazat neduhy druhého dílu a uspět?

Recenze z hraní Xbox 360 a PC verze

První Far Cry z dílen Cryteku byl unikátním titulem, který se ve své době stal grafickým benchmarkem pro mnoho titulů v blízké herní budoucnosti. Možná právě proto byl druhý díl velkým zklamáním, především kvůli neuvěřitelně nudnému příběhu a obřímu sandboxu, který však zel prázdnotou a stereotypem. Ubisoft se tak rozhodl vrátit se do tropů a především znovuzrodit atmosféru prvního dílu. Savanu nahradila džungle, mutanty šílený Vaas. A všechno to zatraceně dobře funguje.

Za přáteli na konec světa

Nejspíše každý, kdo hrál druhý díl, si během běhání řekl, že příběh lovce, hledajícího teroristu, nebude problém předčít. Lepší by bylo prakticky cokoliv a Ubisoft se rozhodl vydat na osobnější stezku, což mu uznáváme. Osobní příběhy vždy mají něco do sebe a člověk má tendencí se s hrdinou více sžít. Právě to mě čekalo i zde, kde jsem se navlékl do potřepaných džín Jasona Brodyho. Ten si se svými kamarády užívá tropických krás ostrova v Pacifiku, který během volného pádu vypadá jako ráj na zemi. Jak už to tak ale bývá, turisty čeká tvrdý dopad na zem, kde se zaplétají do prodeje drog, obchodování s otroky a nepopsatelných zvěrstev. Ostrovu totiž vládne Vaas, šílený a nepředvídatelný vůdce, kterému není radno zkřížit cestu. Jak ale později zjišťujeme, Vaas je pouze pěšák a nad situací drží svou železnou pěst ten nejvyšší. Příběh se v mnohém opírá o současné reálie a příšerné situace, kdy jsou turisté drženi jako rukojmí, popravy jsou na denním pořádku a místní obyvatelé žijí v neustálém strachu o svůj život. Částečně proto se Far Cry 3 bere vážněji, než jeho předchůdce a jakýkoliv jiný podobně zaměřený titul, co ostatně jen přidává na atmosféře.

Jasonovi, neboli vám, se daří z tábora uniknout. Ostatní přátelé jsou však roztroušení po ostrově. Mučeni, vymáháni a psychicky zdrceni. Jason je však zcela obyčejný klučina z USA. Neumí střílet, neví, čeho jsou žoldáci schopni a už vůbec nemá mozek na to, aby vymýšlel zlotřilý plán pomsty. Naštěstí tu není sám, mezi obyvateli se najde mnoho přívrženců odboje, kterým Vaas není zrovna dvakrát sympatický, a jsou to právě kontakty, kteří vám pomohou dostat se zpět na nohy. Zjistit, co ve vás je a postaví vás na cestu bojovníka. Ve vašich žilách totiž teče krev hrdiny a vy to brzy zjistíte na vlastní kůži.

Jason pomalu ale jistě podléhá psychologickému nátlaku z událostí a stává se nelítostným a chladnokrevným zabijákem.

Příběh skvěle podává postupné zlepšování vaší postavy, kdy se z jehňátka vyklubete na ostříleného bojovníka, který dokáže sejmout nožem tři vojáky najednou. Jak však postupně zachraňujete své přátele, Vaas ztrácí trpělivost a pohyb po ostrově se stává opravdu nebezpečným. Navíc Jason pomalu ale jistě podléhá psychologickému nátlaku z událostí a stává se nelítostným a chladnokrevným zabijákem. Toho si samozřejmě všímají i vaši přátelé a proměna hlavního hrdiny je skvěle vytyčena. Z větší části proto, že Jason neustále ve hře mluví a interakce s prostředím je tak o ždibec působivější a realističtější. Je to jako podílet se na filmovém thrilleru, který závisí na vás.

Krásy ostrova jsou vám u nohou

Přesun z poloprázdné savany zpět na tropický ostrov hře opravdu prospěl. I samotný pohyb po ostrově je nyní mnohem zábavnější a pestrost prostředí neunudí po první hodině hraní. K variabilitě velkým dílem přispívá přidání několika inovací do struktury hry. Vrací se samozřejmě nepovinné mise, útoky na nepřátelská opevnění a záchrana místních obyvatel, což máme v živé paměti ještě z předchůdce. Mise se většinou nesou v duchu „odstraň tamtoho“ či „zachraň tohohle“, většinou se ale odehrávají v odlišných situacích a nejedná se tak neustále o to samé. Místní kmen, se kterým i příběhově přijdete do styku, pro vás má také své vlastní výzvy, kterými zocelujete schopnosti a bojového ducha. Ty už jsou podstatně zajímavější a soustředí se na umění používat luk a „cítit“ džungli kolem sebe.

Jedinou možností, jak si zvýšit limit pro nošení zbraní, nábojů a vybavení, vyrobit si fešnou peněženku či batoh pro rozličné cetky, je totiž lov.

Zdaleka nejdůležitějším prvkem je však lov, který v poslední době zažívá boom popularity a dostává se prakticky do každé druhé hry. Ostrov je tu velký živoucí ekosystém, a abyste přežili, musíte mít oči na stopkách. Narazit lze na mnoho rozličných druhů zvěře, od zcela nevinných (prase, pštros, jelen) až po ty agresivní (tygr, žralok, krokodýl). Jejich lov má velký význam především z hlediska výroby inventáře a vybavení, což je další nový prvek ve hře. Jedinou možností, jak si zvýšit limit pro nošení zbraní, nábojů a vybavení, vyrobit si fešnou peněženku či batoh pro rozličné cetky, je totiž lov. Musíte nasbírat požadované množství kožešin a rostlin, aby vám byla umožněna výroba. Hrát lze samozřejmě i bez toho, pak se ale připravte na to, že si s jednou zbraní a pár náboji moc neškrtnete. Na lov je dobré vyrazit co nejdříve, protože se hra stane velmi rychle dost tuhá, a to především kvůli nedostatku nábojů a vybavení, které nemáte kde nést.

Naštěstí je lov, stejně jako přepadávání konvojů a opevnění Vaasových žoldáků, zábavnou záležitostí. Hra totiž nabízí velmi pohodlné a intuitivní ovládání, postava se pohybuje realisticky a svižně, přeskočit lze prakticky cokoliv a vůbec je celková interakce hráče s prostředím provedena na jedničku. Systém krytí je intuitivní a i když se dostanete do úzkých, ovládání vás nezklame. Za velké plus považuju stealth prvky, které jsou do hry implementovány. Ve vyšší trávě se lze kdykoliv schovat, prakticky každá zbraň disponuje možností namontovat tlumič a tichý postup je tu životně důležitý. Nepřátelé totiž křižují celým ostrovem a vy v zásadě nikdy nevíte, kdy na někoho narazíte. Útoky na opevnění pak musí být obzvláště opatrné, protože jediný spuštěný poplach k vám nažene džípy z širého okolí. Nepřátelé jsou navíc dost inteligentní a v závislosti na své profesi útočí rozličným způsobem. Ostřelovači se schovávají a vyhledávají vás optikou, těžkooděnci jdou tělo na tělo, obyčejný vojáci se schovávají v okolí a snaží se vás trefit.

Za vše ve hře dostáváte body zkušeností, které využíváte v RPG stromu schopností. Ten je dělen na tři větve a nabízí široké možnosti výběru, od unikátních způsobů zabíjení a pohybu v prostředí až po umění zacházet s jednotlivými typy zbraní. Každý si tu najde něco pro sebe a vývoj každého hráče se tak bude podstatně lišit.

Mapa se vám postupně otevírá až tehdy, kdy vyhledáte a zneškodníte rušičky na věžích, rozesetých po ostrově.

Přestřelky jsou zábavné a velmi živé, ekosystém ostrova se navíc postará o to, aby byly potyčky nepředvídatelné. Hned několikrát jsem narazil na situaci, kdy jsem se schoval za objekt a snažil se rychle přebít. Po zaslechnutí divných skřeků a vykouknutí jsem zjistil, že byli vojáci napadeni smečkou divokých psů Dingo, které se postarali o to, abych měl čas nasednout do nejbližšího džípu a rozmáznout je všechny po silnici. Vojáci a kožešiny v jednom, dvě mouchy jednou ranou. Právě kombinace slušné AI a živého světa ostrova dělá ze hry velmi osvěžující záležitost, která neunudí. Pokud si totiž budete chtít odpočinout od příběhu, můžete se vrhnout na lov, sbírání artefaktů či hledání truhel. Ach ano, málem bych zapomněl. Mapa se vám postupně otevírá až tehdy, kdy vyhledáte a zneškodníte rušičky na věžích, rozesetých po ostrově. Ty vám taky odemykají volně dostupné zbraně a v obchodech, takže doporučuji vyrazit na lov věží co nejdříve.

Do akce s tím, co chci

O možnosti výroby rozličných tašek, rozšiřujícího inventáře a léků jsem se již zmínil, je tedy načase se trochu rozepsat o zbraních. Ty tu hrají velkou roli a po výrobě pouzder dokážete unést až čtyři najednou, nepočítaje granáty, molotovy a výbušniny. To se možná zdá jako moc, vězet ale, že náboje končí rychle a častokrát se mi stávalo, že jsem skončil uprostřed džungle s jedním zásobníkem. A to nechcete. Postupné odemykání nových oblastí vám na mapu přidává body rychlocestování, pravda je ale taková, že cesta džípem krajinou je dostatečně zábavná a vzrušující, abyste teleportaci používali opravdu jen v krajních případech. Jak jsem řekl dříve, nikdy nevíte, na co narazíte.

Každá zbraň podléhá modifikaci v závislosti na své kategorii, namontovat můžete tlumič, zvětšený zásobník, optiku a několik dalších serepetiček, takže si můžete své vybavení přizpůsobit svému stylu hraní i jednotlivým misím.

Zbraní i přibližovadel v garáži je spousta. Inventář je rozdělen na kategorie pistolí, samopalů, SMGček, ostřelovaček či raketometů, všechny zbraně se vám postupem času odemykají a mnoho z nich se stává dokonce zdarma přístupných. Stačí jen plnit mise a více se podílet na bezpečí ostrova. To se rozhodně hodí, protože sesbírat dostatečný obnos peněz dá sakra velkou práci a vezmeme-li v úvahu, že všechno tu něco stojí, je opravdu lepší vybavení „vyhrávat“. Každá zbraň podléhá modifikaci v závislosti na své kategorii, namontovat můžete tlumič, zvětšený zásobník, optiku a několik dalších serepetiček, takže si můžete své vybavení přizpůsobit svému stylu hraní i jednotlivým misím. Nechybí ani obligátní luk, který můžete obdařit několika druhy šípů. Zkrátka, pokryti jsou všichni, ať už máte rádi Rambo styl nebo tichošlápka.

Po herní mapě, a že se jedná o velkou herní oblast, rozdělenou do několika menších ostrovů a ostrůvků, se lze pohybovat mnoha způsoby. Pěší tůry se hodí pro badatele, jinak ale není problém naskočit do auta, džípu, čtyřkolky či buginy. Na vodě vás přivítají lodě a skútry a narazíte i na několik unikátních kousků, jako je například rogalo. A pokud se náhodou potřebujete někam dostat urychleně, stačí skočit přes teleport.

Více lidí, více zábavy

Singleplayer však není jediným místem pro zábavu, Far Cry 3 je doslova napěchován herním obsahem. Perfektním nápadem bylo zahrnutí kooperačního režimu pro čtyři hráče, který má svůj vlastní příběh. Ten lze projet buď online, nebo offline s dalším hráčem na rozdělené obrazovce. Příběh se v určitých bodech dotýká toho singleplayerovýho, soustředí se ale spíše na osudy čtyř postav, kteří byli shodou náhod spojeni do týmu. A všichni chtějí pomstu. Rozhodně tu nebudu roztrubovat perly kooperačního režimu, dodám ale, že se jedná o skvěle zpestření hlavní příběhové linky. A navíc s kamarády.

Plnohodnotný multiplayer je paradoxně tím nejslabším článkem titulu, jelikož nepřináší prakticky nic nového a z řady ven vybočujícího. Kromě standardních herních módů, jako je deathmatch či týmový boj, je jediným světlým místem editor map. Díky tomu lze vytvořit svou vlastní interaktivní oblast, napěchovat ji harampádím a obšťastnit komunitu svým výtvorem. Jsem si jistý, že se časem dočkáme velmi povedených map, v současné době ale vše teprve začíná. Dejte domu čas.

Do tropů na dovolenou

Rockstar nedávno řekl, že na konci životního cyklu konzolí vychází ty nejlepší hry a po dovolené na ostrově Rook nelze, než souhlasit. Pestrobarevné a jasné prostředí je po druhém dílu velmi osvěžující, navíc vše běží stabilně a bez záseků. Obzvláštní péče byla věnována postavám a modelům zbraní, které excelují takřka na plné čáře. Far Cry 3 ale boduje hlavně v malých detailech, jako jsou bohatě zarostlé džungle, krystalicky čisté pláže či slunce, prosvitající skrze listí. Pohyb na ostrově je prostě zážitkem, který dělá projížďky džípem mnohem zábavnější, než v případě pouště.

Limitace konzolí jsou bohužel jasně vidět a i když Ubisoft odvedl skvělou práci s texturami, především jejich viditelné naskakování v dálce občas dokáže zkazit náladu. Je to vidět hlavně při plachtění rogalem, případně rychlé jízdě, dějte se tak však hlavně ve chvílích, kdy je na obrazovce moc objektů najednou. Naštěstí se to dá přehlédnout, především díky smyslu pro detail, který přivádí ostrov k životu. PC verze, kterou jsme měli možnost taktéž vyzkoušet, je navíc skvěle optimalizovaná a texturové nedostatky bez problémů stírá.

Postava Vaase je ve Far Cry 3 stejně důležitá, jako Joker v Temném rytíři a pokud by se udíleli herní Oscary, bez debat by jich dostal celou kupu.

Kapitolou samou pro sebe jsou herecké výkony a dabing, který je bezprecedentní. Hlavní hrdina mluví, má strach i zlobu a hráč se s ním dokáže bez problémů ztotožnit. Všichni přátelé doplňují psychologické drama rovným dílem a věčně zhulený Dr. Earnhardt skvěle ředí depresi humorem. A Vaas? Jeho postava je ve Far Cry 3 stejně důležitá, jako Joker v Temném rytíři a pokud by se udíleli herní Oscary, bez debat by jich dostal celou kupu. Herec Michael Mando, který postavě propůjčil vizáž i hlas, odvedl obří kus práce a jak řekl jeden z našich věrných čtenářů, Vaas je magor, kterého prostě budete milovat.

Soundtrack se drží karibské nálady stejně, jako epických instrumentálů ve vypjatých momentech. Přestřelky i příběhové zvraty jsou dobře podtrhnuty hudbou a jediné, co mě trochu otravovalo, jsou havajské melodie v autech, které jdou naštěstí vypnout. Naopak určité momenty, jako je vypalování marihuany za doprovodu Boba Marleyho, nemají chybu.

Peklo v ráji

Far Cry 3 nepředstavuje žádný zvrat ani revoluci na poli sandboxových titulů. Už velká odbočka od druhého dílu však znamená nekompromisní plus a s přihlédnutím k zábavné náplni nelze, než výlet na ostrov doporučit. Příběh, který se z velké části opírá o reálnou situaci ve světě, je napínavý a osobní. Herní svět plný výzev a zábavných misí, nečekaných situací a nebezpečné zvěře. Když je zábavné už jen křižovat ostrov v džípu, je jasné, že byla sandboxová struktura navržena správně. K tomu si přidejte parádní kooperaci a multiplayer na nudnou hoďku a máte před sebou slušně nabitý balíček, který za ty peníze jednoznačně stojí. Titul rozhodně není bez chyb, jedná se ale o jeden z nejpovedenějších sandboxů v letošním roce a především toužebně očekávaný návrat série tak, jak ji známe a máme rádi.

Far Cry 3

Far Cry 3 přichází právě včas, aby nám v zimní večery nabídlo neopakovatelný výlet do tropů. Příběh intrikuje, prostředí baví a Vaas švihá jednu perlu za druhou, díky čemuž ve hře nelze najít moc opravdu viditelných nedostatků, které by shazovaly výsledný zážitek. Tohle si zkrátka musíte zažít.

napínavý příběh
živé prostředí
variabilní mise a úkoly