Zpět na článek

Diskuze: Austrálie: děti pod 16 let už na sociální platformy nesmí

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Horizont událostí
Horizont událostí
Level 26 Level 26
14. 12. 2025 23:03 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Všiml jsem si že je zakázán i YT. To je podobné jako kdyby například v roce 1990 zakázali TV. I zákaz reditu mne překvapil. FCB údajně lidi pod 25 obecn nezajímá. TicToc je jiná forma YT, specializovaná na mobilní telefony s vlatním reklamním sloganem: videa na tiktoku nejsou dlouhá (to mluví samo za sebe).

Jestl je toto rozhodnutí "dobré", "špatné", nebo se mine účinkem, ukáže čas. A i když si myslím, že sledovaný problém, není v jádru těchto médiich, ale ve formě obsahu a výchovy, pořád lepší je akce, než pasivní přístup, ostatně omezení se vždy muže upravit, nebo zrušit.

carhrozny
carhrozny
Level 42 Level 42
Hlavní platforma: PC
13. 12. 2025 23:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja by som tam zakázal chodiť aj našim politikom.To čo predviedli dnes v našom parlamente už nemá obdoby.Správanie....nula,rozum ....nula.

Melneor
Melneor
Level 46 Level 46
13. 12. 2025 22:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako nařizovat Australie umí. A to je asi všechno

Geralt z Rivie
Geralt z Rivie
Level 48 Level 48
13. 12. 2025 20:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Sociální sítě jsou nástroj, ani dobrý, ani zlý. Někdo v něm může utápět svůj čas, jiný toho může naopak využít. A zakázat to protože to je potencionálně rizikové je jen další a další ztráta svobody. Člověk má svobodnou vůli se rozhodnout podle sebe a musí za to nést i odpovědnost. Ok, tady se bavíme o dětech, které takhle třeba neuvažují, ale pak se do toho musí zapojit rodiče a nastavit mantinely.

David Herrmann
David Herrmann
Level 21 Level 21
Hlavní platforma: Nintendo
14. 12. 2025 07:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Geralt z Rivie @Geralt z Rivie Také se k tomu stavím spíše neutrálně. Je to jako zakazovat automaty se snacky ve školách. Je to prostě na zodpovědnosti člověka a rodičů. Na druhou stranu zase chápu, jak ovlivnitelné, tvárně a křehké dokážou být děti. Obsah na sítích (a internetu obecně) je pak může deformovat nebo zkreslovat vnímání (jako u dospělých). Tady bych pak kladl spíše silný důraz na rodiče, kteří budou danou věc ne zakazovat, ale komunikovat přímo s dětmi.

Geralt z Rivie
Geralt z Rivie
Level 48 Level 48
14. 12. 2025 08:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@David Herrmann @David Herrmann Přesně. Místo toho, aby se něco zakazovalo a chodilo kolem horké kaše, mělo by se s tím umět spíše pracovat. A zakazovat dokonce YT, to mi přijde už hodně na hlavu. Ale za tohle si rodiče mohou i sami, když už na prvním stupni kupují dětem dotykáče a platí jim i neomezená data.

Zrzek
Zrzek
Level 46 Level 46
Hlavní platforma: PC
14. 12. 2025 12:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Geralt z Rivie @Geralt z Rivie Pokud se budeme bavit čistě o ty "brainrot" aplikace tak bych to nenazval "potenciálně rizikové“, ale "naprosto v prdeli rizikové“. Doomscrolling je vážná věc, která se děje - mladí i starší, je to jedno. Mobil má po ruce každý, jakmile člověk nic nedělá, nudí se, čeká na něco, tak první věc, co udělá, je sáhnout do kapsy pro mobil. Druhá věc je, že zapne TikTok/IG a scrolluje - což nemá žádný benefit pro naše tělo, mozek ani oči, čistě jen krátkodobý dopamin, který z tebe pomalu dělá nemyslící "zeleninu“. To, že je to naprosto zakázané pro mladé do 16 let, je jenom dobře. I já se musím přiznat, že s tím mám problém, protože je to ta nejjednodušší a nejrychlejší věc, která tě zabaví (ale hlavně zničí).

Děti pod 16 let nemají plně vyvinutou sebekontrolu (ani nad 16 let), takže úplná svoboda v tomto případě není dobrá věc. Austrálie to řeší zákazem, což je podle mě správně - tyto platformy často přinášejí psychické problémy, deprese, špatné soustředění atd. A jako rodič nemůžeš kontrolovat, na co se tvoje dítě dívá nebo co čte 24/7. Ve škole nebo venku to těžko uhlídáš. Rodič je přitom taky jenom člověk, který má svých problémů dost a ano jasně stačí dítěti nekupovat telefon a data - jenže to se asi nestane že ne? a ve škole by byl dnes za debila co vylezl z jeskyně. Tohle je za mě dobré řešení.

A to myslím jenom ty "brainrot" aplikace které bych nechal zakázané jako ig/tiktok atd. ale zrovna Youtube nejspíš i Twich/Facebook už celkem přehání a s tím nesouhlasím, yt mě naučil programovat takže to je zas blbost za mě zakazovat.

Geralt z Rivie
Geralt z Rivie
Level 48 Level 48
14. 12. 2025 14:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zrzek @Zrzek Obecně vzato s tebou souhlasím, ale jak říkáš, tahle závislost a sebekontrola se týká i dospělých a tak nevím jestli tohle omezení do 16 let něco extra změní. Tenhle zákaz je spíš takové zametání pod koberec, ale negativní účinky sociálních sítích tě mohou semlít kdykoliv. Dejme tomu, že by to byl správný krok a sociální sítě jsou u mládeže zakázané. Tím se může zvýšit čas strávený nad Netflixem nebo videohrami až v nezdravém měřítku. Bude se pak zakazovat i to? Ta hranice co je přijatelné či ne je hodně tenká a když budeme jen utahovat smyčku tomu, co se může či ne se pak může i vymknout kontrole. Jinak Tiktok a jemu podobné není podle mě žádná škoda jak říkáš, ale YT nebo i Reddit mohou být dobrým zdrojem informací. S tímhle souhlasím 100%.

Zrzek
Zrzek
Level 46 Level 46
Hlavní platforma: PC
14. 12. 2025 17:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zrzek @Geralt z Rivie Právěže je rozdíl, když do toho spadne dospělý vs. dítě. Děti jsou na návyky citlivější a tvoří si je mnohem rychleji. Je to podobné jako s alkoholem nebo cigaretami - jsou škodlivé dětem i dospělým, ale dospělý by měl být dostatečně zralý na to, aby s tím přestal. Dítě určitě ne, pokud s tím začne brzy. Proto je to zakázané - stejná logika.

I kdyby se zvýšil čas strávený na Netflixu nebo u her, pořád je to menší zlo. Filmy mají začátek a konec, stejně tak hry. U některých her se navíc zlepšují kognitivní funkce a reakce, hlavně u těch, kde se musí přemýšlet (což je dnes bohužel spíš vzácnost co si budeme). Na rozdíl od doomscrollingu, u kterého můžeš tvrdnout celý den donekonečna, dokud si úplně "nevypálíš“ dopamin - a i tak do toho můžeš jako zombie čumět dál a dál.

Nemyslím si, že zákaz jedné škodlivé věci automaticky povede k masovému přesunu k jiné. Určité procento ano, ale většina ne. A i kdyby, pořád je lepší snížit nejrozšířenější a nejdostupnější problém, než nedělat nic.

Geralt z Rivie
Geralt z Rivie
Level 48 Level 48
14. 12. 2025 20:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zrzek @Zrzek Tak alkohol a cigára jsou ještě jiná úroveň protože kromě závislosti se s tím pojí i fyzické zdraví se mladí ještě vyvíjí. Tam to je dobře zakázané bez debat. Plus alkohol a cigára jsou v podstatě jako drogy, ty ani neberu jako neutrální (na rozdíl od těch médií), ty beru jako špatné. Nebudu říkat, že se sem tam nenapiju (jednou za půl roku), jasně, je pak v partě sranda, ale alkohol pro tělo prostě není zdravý, cigára ani nezmiňuju. Avšak proti tomuhle státy nikdy nezakročí protože jim to generuje peníze. Oni naopak doufají, že tomu člověk propadne...

Menší zlo, prosím, to beru, ale otázka je jestli to to bude menší zlo i za pár let. Nejde o to, že hry a filmy mají začátek a konec, jde o to, že jich je nepřeberné množství a pořád to do tebe hustí. Stejně jako obsah na těch sítích, tohle v podstatě taky nemá "konec". Kdo tady z nás nemá x herních restů? Někomu by to vystačilo i na několik let protože je toho hrozně moc. Přesto to má ale 2 strany, tu dobrou jak ty zmiňuješ, plus třeba mě hry naučily slovní zásobu angličtiny, za tím si stojím. Nebo se někdo může rozhodnout ty hry vytvářet a postavit si na tom kariéru. Ale má to i negativa spojená se závislostí na těch hrách a člověk pak zabije i několik dnů u her. Podobně to vidím i s těmi sítěmi, ten obsah tě může pohltit a scrolluješ dál a dál skrze vtipná videa do zblbnutí, ale můžeš narazit i na zajímavé články a videa, které ti rozšíří tvůj obzor, něco tě naučí nebo si najdeš i nový koníček, když uvidíš něco, co tě fakt zaujme. Tebe naučili programovat, mně pomohli s matikou na škole nebo skrze ně sdílím svoje výtvory a dostávám zpětnou vazbu.

Že je spousta lidí, včetně dětí závislých na těch sítích, to bezesporu. Ale kdybychom je měli chránit před vším negativním, tak jim nemůžeme povolit skoro nic. Můžeme maximálně debatovat co je lepší/horší a do jaké míry bychom měli různý obsah regulovat.

Horizont událostí
Horizont událostí
Level 26 Level 26
14. 12. 2025 23:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zrzek @Zrzek Velmi dobře napsáno.  Doomscrolling jsem pozoroval i u sebe (jestli jsem mu propadl cca 15 je to i tak moc), ale dokaži se vždy zarazit, vzpomenu si na ovečky z farmy zvířat a jdu raději s pejsky ven.

DavidCZ3CH
DavidCZ3CH
Level 41 Level 41
Hlavní platforma: PC
13. 12. 2025 19:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jak by rekl klasik: cesta do pekla je vzdy dlazdena dobrymi umysly...

Horizont událostí
Horizont událostí
Level 26 Level 26
14. 12. 2025 23:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DavidCZ3CH @DavidCZ3CH Teď je otázka, jestii to co jsi trefně napsal, platí pro samotný zákaz, nebo pro kritizované aplikace.

El_Scorpio
El_Scorpio
Level 51 Level 51
Hlavní platforma: PC
13. 12. 2025 17:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Austrália už nevie čo so sebou. Už predtým mali šibnuté extra cenzorské pravidlá na videohry, cez kovid tiež vystrkovali svoje diktátorské rožky a teraz toto. No nečudujem sa, že práve od nich prichádzajú takéto nápady, oni sú v tomto v rámci západného sveta pred všetkými (v negatívnom slova zmysle, Británia je tesne za nimi, keďže sú z jedného genofondu).

Jan Vyskočil
Jan Vyskočil
Level 4 Level 4
13. 12. 2025 17:51 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Aneb když stát chce nahradit mámu s tátou a společnost se ocitne na hraně demokracie a diktátorství .... mně je to jedno, ale až to zajde za určitou hranici, cesty zpět už nebude. Kapky do hrnce kapou pomalu, ale voda se vaří.

WampyR
WampyR
Level 30 Level 30
Hlavní platforma: Xbox
13. 12. 2025 17:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nemyslim, ze tento plosny zakaz viazany na vek je dobry a to vravim ako NEpouzivac socialnych sieti.

- ako prve sa to bude obchadzat zo strany deti

- ako druhe moze tam pribudnut este zavaznejsi a zavadnejsi obsah, lebo sak decko do 16 tam nema co robit, lenze ono tam na zaklade bodu 1 aj tak bude

- v tejto digitalnej ere zacina ucenie sa ovladat technologie uz v detskom veku, co sa tymto do istej miery znemozni

- mozno ubudne online sikany, ale pribudne realnej fyzickej a verbalnej sikany (samozrejme nie v pomere 1:1), lebo tam kde mozes online drca jednoducho bloknut v reale to nejde.

- namiesto toho, aby vlady (ci nejaka ina institucia) viac kontrolovali algoritmy sieti, tak zbytocne obmedzia toho kto ich pouzivat chce (a mozno sa tym v buducnosti aj bude nejakou formou zivit). Kto ich pouzivat nechce (ako ja, resp. mam FB, ale casu tam uplne promile travim), ten ich jednoducho ignoruje.

Alexa
Alexa
Level 3 Level 3
13. 12. 2025 16:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Výborné rozhodnutí, konečně stát který, šlápne těmto korporacím do úsměvu.

AuroN
AuroN
Level 32 Level 32
13. 12. 2025 15:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Absolutně v pořádku.

KEEN
KEEN
Level 36 Level 36
Hlavní platforma: PC
13. 12. 2025 14:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Asi budu jediný, ale podle mě je to dobře.

mike123
mike123
Level 22 Level 22
Hlavní platforma: PC
13. 12. 2025 15:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@KEEN @KEEN taky stim souhlasím a pro ženy bych zakázal internetové seznamky

Peter Eter
Peter Eter
Level 20 Level 20
Hlavní platforma: PC
13. 12. 2025 20:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mike123 @mike123 ale jen pro ty, co nejsou poctivé

Tož bať
Tož bať
Level 48 Level 48
14. 12. 2025 11:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mike123 @mike123 Já teda na seznamce nikdy nebyl, ale jestli tam chceš mít samý chlapy tak to určitě půjde filtrovat, ne? 😀

Horizont událostí
Horizont událostí
Level 26 Level 26
14. 12. 2025 23:13 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mike123 @mike123 Seznamky jsou ztráty času, najdi si ve svém okolí restauraci specializovanou na Prosseco, kdy do těchto restaurací chodí převážně ženy, vem klidně sebou kamaráda, ať tam nesedíš jak okurka (ale není to nutné) a uvidíš, že se Ti zadaří. Stačí otevřít zobák a pak to jde samo. Narozdíl od barů, klubů a podobných bordelů (tím nemyslím centra Ťapinek) je tam klid a ticho, kdy se tímto uslyšíte (to je docela důležité při tokání) a budeš tam (+ případný kamarád) jako chlap sám. Navíc po kvalitním Proseccu není kocovina.

MrN00b
MrN00b
Level 43 Level 43
Hlavní platforma: PlayStation
13. 12. 2025 21:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@KEEN @KEEN Nejsi jediný, sice sám nemám děti ale když vidím ty od sestry nebo přátel, jak na tom nonstop visí, tak jsem k tomu taky nakloněný.

bean
bean
Level 43 Level 43
Hlavní platforma: PC
14. 12. 2025 12:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@KEEN @KEEN Nakolik je dobře omezit dětem přístup k sociálním sítím, tak to má být role rodičů a ne státu. To mi přijde naprosto šílené.

Reklama
Reklama