Recenze Far Cry 6 - hříchy otců
Far Cry 6 Recenze Recenze Far Cry 6 - hříchy otců

Recenze Far Cry 6 - hříchy otců

121

Větší, výpravnější a propracovanější.

"Revoluci nevyhrají nebojácní. Vyhrají ti, kteří strach dokážou vzbudit."

Nemá cenu si něco namlouvat: šestý díl Far Cry od svého odhalení vypadal jako uniformní pokračování zavedené série, držíce se již poněkud okoukané šablony hratelnosti, struktury i stylu jako klíště. V tomto duchu se nesly také moje dojmy z prvních hodin vlastního hraní, ale pak jsem si začal uvědomovat, že se věci přece jen docela citelně změnily. Hra je výrazně větší a mechanicky i příběhově propracovanější, než minulé díly. Nepochybně i proto, že podle naprosto nekonečně dlouhých titulků na ní pracovala snad úplně všechna studia Ubisoftu. Výsledkem je titul, který mi svojí rozlohou i propracovaností spíše než minulé díly Far Cry série připomínal mnohem větší a slavnější akční hry s otevřeným světem.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, X1, XSX|S, PC
  • Datum vydání: 7. 10. 2021
  • Výrobce: Ubisoft Toronto (Kanada) a další
  • Žánr: Open World FPS
  • Multiplayer: 2 hráči online
  • Dat ke stažení: 39 GB
  • Herní doba: 25+ hodin
  • Cena: 1799 Kč (Xzone)

Příběh vás vtáhne

Fiktivní karibský ostrov Yara (jednoznačně inspirovaný Kubou), zamrzlý kvůli krvavému vládnímu převratu v minulém století, trpí kromě jiného chudobou. Právě tu slibuje vyřešit prezident Antón Castillo, který díky průlomovému léku z místních rostlin nabídne světu lék na rakovinu, což by zároveň mělo přinést bohatství a blahobyt obyvatelům ostrova. Ti ale ve skutečnosti dřou na chemikáliemi zasypaných plantážích, kde naopak sami umírají na všemocné nemoci. Jak prezident přitvrzuje svůj vojenský režim na ostrově, začne se formovat hutí odboje, do kterého se přidáte v roli muže nebo ženy jménem Dani Rojas. Série Far Cry vždy stavěla svůj příběh na nepřehlédnutelném ústředním zloduchovi a mnoho z nás bylo velmi zvědavých, jaký výkon předvede slavný herec Giancarlo Esposito v roli prezidenta. Bohužel vás musím zklamat, ve hře ho uvidíte vlastně docela málo, navíc většinou v nepřímo souvisejících filmečcích odehrávajících se někde jinde. Co je ale horší, celou dobu na mne dělal dojem slabého lítostivého důchodce s nevýrazným projevem. Naštěstí vám to ale scénář hry velmi slušně vynahradí na jiných postavách a částech příběhu.

Far Cry 6 totiž posouvá tradiční šablonu "pár zajímavých/výrazných misí a spousta nevýrazných vedlejších vycpávek" mnohem blíž moderním RPG hrám, které se snaží jednak aby žádná hlavní mise (nebo qeust) nebyly nudné a navíc také dosáhnout toho, že i vedlejší mise mají podobně zábavné zadání nebo příběh, jako ty hlavní. Výsledkem je, že si užijete jak mise relativně tradiční, od válečné vřavy s kulometnými věžemi a nálety letadel až po tiché plížení nepřátelským územím, tak i poměrně netradiční mise, jejichž náplní bude jít se opít a sblížit s jednou z vedlejších postav nebo třeba pořádně oslavit vyhranou bitvu na utajené taneční párty. Díky tomu získáte mnohem lepší vztah nejen k různým vedlejším postavám z hnutí odboje, ale také k té vaší. Dani začne jako nevýrazný protagonista, ale postupně odhalí svoji nesnadnou minulost a nasbírá traumatizující zážitky díky mnoha tragickým smrtím přátel či spolubojovníků po cestě za osvobozením ostrova, stejně jako překvapivě svérázný vztah se synem prezidenta. Třináctiletý Diego je nakonec mnohem zajímavějším a nepředvídatelnějším "zloduchem", než jeho otec. Vyzdvihnout si jinak zaslouží jak břitce napsané hlášky postav, tak především herecký výkon ženské představitelky Dani.

Třináctiletý Diego je zajímavějším "zloduchem", než jeho otec.

Ačkoliv tedy příběh hry začne nevýrazně a předvídatelně, díky pestrému obsazení a důrazu na vztahy mezi postavami i vývoj protagonisty si vás nakonec získá. Celkovému vyznění pomáhá i schopnost zhoupnout se od totálně střelené zábavy s opilými kamarády do syrově ponuré tragédie, plné zrad a smrtí. Hra si nebere žádné servítky a některé scény servíruje s opravdu drsnou brutalitou, čemuž dále napomáhá velmi filmová hudba brazilského skladatele Pedro Bromfana. Ústřední melodie mi na první poslech přišla také nevýrazná, ale jak během hry pracoval s jejími variacemi, dostala se mi nakonec velmi hluboko pod kůži, stejně jako atmosféra a příběh celé hry. Pokud hledáte skvělou příběhovou kampaň pro jednoho hráče, mohu Far Cry 6 doporučit a bude zajímavé, zda se jeho příběhovým kvalitám přiblíží další dvě velké letošní střílečky (COD a Halo). Stejně tak jde ale o skvělou zábavu pro všechny, kdo prostě hledají tradiční výbušný mix řádění s pestrým arzenálem zbraní i vozidel.

Rozsah, pestrost, akce

Neznám přesná čísla rozlohy, ale jakmile se přede mnou otevřela celá mapa Yary a přilehlých menších ostrovů, okamžitě to na mne udělalo dojem, že tohle je zatím největší otevřený svět v této sérii. Ubisoft v posledních letech ve svých hrách (Wildlands, Odyssey) prokázal schopnost tvořit opravdu nádherné, rozlehlé, pestré a propracované herní krajiny. Far Cry 6 není žádnou výjimkou, právě naopak: když se sejde správná denní doba a počasí během vaší cesty pralesem, výstupu na jeden z místních kopců nebo šplhání po některé z budov v místních městech, budete ohromeni tím, jak dobře a realisticky tahle hra umí vypadat. Není to pravda vždy a všude, ale když to zafunguje, dočkáte se nádherných scenérií. Na PS5 to vše běží naprosto hladce, ať už hrajete sami nebo v kooperaci s kamarádem.

Zážitku z herního světa dále napomáhá, že je plný dynamických událostí. Opakovaně se vám bude stávat, že se přimotáte k nějaké náhodné šarvátce mezi obyvateli ostrova a vojenským režimem, přičemž mnohem častěji jde o plnohodnotnou přestřelku (včetně padajících sestřelených vrtulníků apod.) než jen o nějakou generickou animaci interakce NPC postav. Vy se do toho samozřejmě můžete také náležitě zapojit a to s mnohem bohatším arzenálem, než kdy předtím. Zbraně a brnění mají 4 úrovně "kvality", ale díky zábavnému systému jejich upravování klidně můžete udělat skvělou zbraň pro celý průchod hrou z oblíbené pistolky první úrovně. Osobně jsem se docela vyhýbal "resolver" zbraním, které mi svojí absurditou (vrhač CD disků apod.) kazily realistickou atmosféru hry. Vyplatí se ale investovat vylepšení do vašeho resolver batohu, protože si tím odemknete různé druhy granátů a pomůcek. Upravovat si můžete také vlastní ozbrojené vozidlo a postupně nasbíráte plnou garáž od koňů a motorek po tanky či vrtulníky.

Zážitku z herního světa napomáhá, že je plný dynamických událostí.

Kromě mnoha příběhových a vedlejších misí je svět plný také silničních uzávěr a základen nepřátel, které můžete obsazovat. Hodně mne třeba bavilo z dálky raketometem odpalovat protiletecké věže, abych se následně ztratil v džungli dřív, než mne šokovaní vojáci daného stanoviště mohli najít. Hra se ale vaší zlepšující výbavě a schopnostem šikovně přizpůsobuje postupným zlepšováním nepřátel, kteří začnou nosit lepší brnění i zbraně a také vás agresivněji hledat či pronásledovat. Není to ale nic tak přehnaného, jako Far Cry: New Dawn, drtivou většinu nepřátel celou hru zabijete jednou ranou do hlavy. Umělá inteligence jako taková umí vykouzlit jak nesmyslně hloupé situace, tak některá velmi napínavá a zábavná pronásledování. To se týká i vašich zvířecích "amigo" kamarádů - někdy se vám doslova pletou pod nohy, jindy opravdu pomohou. Skvělou mechanikou je možnost schovat zbraň a procházet se mezi nepřáteli jako civilista, přičemž některé vojáky takhle dostanete možnost i podplatit. Dobrému zážitku z herních mechanik velmi citelně napomáhá také ovladač DualSense, který zde funguje zatím nejlépe ze všech akčních her (včetně Black Ops: Cold War nebo Returnalu). Nejen že díky haptické odezvě ucítíte kalibr zbraně v rukou, ale také váhu a setrvačnost vašeho vozidla nebo třeba každé jedno dupnutí kopyta vašeho koně. Po tomhle zážitku odmítám budoucí akční tituly hrát jinak, než s DualSensem v rukou.

Další postřehy

Kromě desítek hlavních i vedlejších misí a dalších desítek (nepovinných) základen k obsazování ve hře najdete také plejádu bonusových aktivit, které většinou smysluplným způsobem přispívají k celkové ekonomice surovin ve hře. Abyste totiž mohli vylepšovat svoje základny, výzbroj i vozidla, budete muset sbírat nejen peníze, ale také palivo, materiál a léky. Jelikož arzenál je opravdu pestrý, vždy máte v zálusku něco dalšího, co byste si chtěli pořídit nebo vylepšit, takže průzkum ostrova je obohacen o smysluplné hledání zdrojů. Nebo je můžete vyhrát ve větším množství naráz, například v kohoutích zápasech (zpracovaných tak trochu ve stylu klasických mlátiček) nebo v nepovinné manažerské minihře, kde vysíláte svoje kapitány na výpravy za specifickými surovinami. Těmto různým věcem se můžete věnovat tak moc nebo málo, jak vás to bude bavit.

Kromě samotné kampaně můžete kooperativně s kamarádem hrát také speciální mise pro dva (které lze ale hrát i s veřejným matchmakingem nebo v jednom hráči). Tyto samostatné mise jsou dělané speciálně pro kooperaci a mají dokonce i vlastní příběhové filmečky, nejedná se jen o nějakou lacinou recyklaci obsahu z hlavní hry nebo hordu či něco podobného. V době našeho hraní byly k dispozici jen první dvě, s tím že další přijdou později. Vyzkoušeli jsme si v nich kradmý postup s překříženou podporou sniperkami ("ty vezmi toho nalevo, já toho napravo... tři, dva, jedna - puf, puf... jsou dole, jdeme dál"... aneb kdo zažil misi v Černobylu z původní Modern Warfare, má představu) ale také zábavnou mechaniku, kdy jsme museli donést na konec mapy přehřívající se "bombu", se kterou bylo nutné postupovat ve stínech a občas ji i schladit vodou. Nápady vývojářům rozhodně nechybí. Nezbývá než doufat, že i budoucí přídavný obsah udrží slušně nastavenou laťku kvality.

Far Cry 6

Ačkoliv hra začne relativně tradičně, postupně nabere hloubku a dokáže překvapovat důrazem na vývoj příběhu i postav. Některé mise jsou vyloženě nezapomenutelné. Přestože je to víceméně znovu ta samá "Far Cry šablona", hra je citelně větší a propracovanější, než minulé díly. Pokud hledáte výpravnou akci s velkou mírou svobody a parádním arzenálem, je tohle hra pro vás.

Zábavný mix zbraní a vozidel
Rozsáhlý a propracovaný svět
Příběh, jakmile se více rozjede