Smutné nahlédnutí do zákulisí Techlandu a vývoje Dying Light 2
Dying Light 2 Novinka Smutné nahlédnutí do zákulisí Techlandu a vývoje Dying Light 2

Smutné nahlédnutí do zákulisí Techlandu a vývoje Dying Light 2

Martin Zavřel

Martin Zavřel

43
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Obsáhlá reportáž nevěstí nic dobrého.

Reklama

Magazín TheGamer přinesl obsáhlou reportáž o zákulisním dění v polském herním studiu Techland, kde napříč dvěma lokacemi v týmu 400 lidí probíhá vývoj očekávané hry Dying Light 2. Podobně jako to známe z reportáží Jasona Schreiera, novinář Kirk McKeand shromáždil anonymní výpovědi bývalých i současných zaměstnanců firmy, aby z nich poskládal detailní pohled do zákulisí. Navíc se mu povedlo (formou emailové konverzace) získat ke každému z témat reportáže také vyjádření zakladatele a ředitele firmy, kterým je Paweł Marchewka, miliardář a osmý nejbohatší člověk v Polsku.

Velká část informací připomíná věci, které jsme již slyšeli nebo četli na téma jiných her s problematickým vývojem. Jde například o nezdravý důraz na deformovaný způsob tzv. benchmarkování, kdy jsou vývojářům stále předhazovány příklady z konkurenčních her, samozřejmě z těch největších a nejlepších, jako jsou tituly Rockstaru. Vývojáři jsou tak během prototypování často donuceni co nejvíce napodobit předložený vzor, aby jejich práce byla schválena, což samozřejmě dusí kreativitu ve studiu. O řediteli firmy je navíc známé, že nevěří "novým nápadům" a uznává pouze vlastnosti, které již bylo možné vidět v jiné úspěšné hře. On sám k tomu říká: "Každá organizace by měla sledovat úspěšnou konkurenci. Často uvádím jako příklad třeba CD Projekt Red, protože máme velmi podobné zázemí a kořeny."

Vývojáři jsou nuceni napodobit vzor z jiné hry, aby jejich práce byla schválena.

Dalším zdrojem problémů je trvání vedení na použití vlastního engine, nazvaného Chrome Engine 6. Zatímco vývojáři opakovaně prosili o možnost přejít na licencovanou technologii v zájmu usnadnění vývoje, Marchewko trvá na vlastním engine. Povoleno nebylo ani omezené prototypování v Unrealu nebo Unity. Jak už jsme na Zingu rozebírali u jiných reportáží a článků, vyrábět zároveň technologii hry i její obsah je jako vyrábět kameru a zároveň s ní natáčet film. Vede to k celé řadě omezení a prostojů. Marchewka k tomu říká: "Techland má svůj styl vývoje her a konstatně se adaptuje na míru potřebám každé hry." Osobně mi "svůj styl vývoje her" zní podezřele podobně jako "Bioware magie", ke které se upínali vedoucí Anthemu nebo "však jsme zvládli Zaklínače 3" přístup, který zlomil vaz CDPR.

Vyrábět zároveň technologii hry i její obsah vede k celé řadě omezení a prostojů.

Dle vyjádření vývojářů Marchewka obecně mluví do všech aspektů vývoje hry, účastní se všech milníkových porad a pokud někdo nesouhlasí s jeho názory, je postupně odsouván dále a dále od rozhodovacího procesu, až nakonec většinou ztratí smysl či motivaci ve firmě zůstávat. Problém ovšem je, že Marchewkovy názory nejsou často definitivní - vysoce postavení ředitelé oddělení jej někdy dokážou ovlivnit způsobem, že své původní rozhodnutí následně otočí. Stabilitu se do firmy snažili přivést pomocí najímání nových a dodatečných producentů, ale jejich návrhy na aplikování metodiky vývoje z EA nebo Ubisfotu nebyly vyslyšeny.

Pokud někdo nesouhlasí s názory CEO, je postupně odsouván od rozhodování.

Popularitě ředitele firmy nenapomáhají ani věci jako dominantní fotografie na stěně v jeho kanceláři: nahá žena vedle geparda. Studiem kolují historky o sexistických výrocích na poradách, kdy třeba postava do hry nebyla schválena s tím, že vypadá "přihřátě" (tato slova přišla přímo od Marchewka) nebo si někdo postesknul nad tím, že v Době temna (sloužící jako inspirace pro Dying Light 2) věděli, jak nakládat s ženami. Marchewka komentoval, že viníkům podobných provinění bylo domluveno na HR (Human Resources - oddělení práce s lidmi) oddělení, ale ostatní vývojáři nemají pocit, že se tím něco změnilo. Ostatně šéfkou HR je Marchewkova manželka, což činí kromě jiného obtížným nahlásit na HR některé incidenty.

Šéfkou HR je manželka CEO, což činí obtížným nahlásit některé incidenty.

Reportáž je plná absurdních či vyloženě děsivých historek, které bychom čekali spíše v seriálu Mythic Quest nebo Tiger King. Bohužel ale také podtrhuje nezdravé vývojové, organizační i lidské postupy, které vedou kromě jiného k vysoké fluktuaci zaměstnanců - jen za poslední dva měsíce jich firmu opustilo 20. Marchewka má přitom ve zvyku pak velmi důrazně smazat jména takových lidí ze všech oficiálních zdrojů mapujících jejich podíl na hrách firmy, jako jsou třeba Steam stránky firmy.

Jen za poslední dva měsíce firmu opustilo 20 zaměstnanců.

Časté odchody vývojářů zřejmě nejvíc zasáhly příběh hry, kde tým (nových) spisovatelů pracuje již na šesté verzi příběhu. Dle výroků vývojářů časté odchody spisovatelů stvořily místo příběhu jakési "Frankensteinovo monstrum" nesmyslně sešívaných nápadů různých lidí a týmů. Jeden z vývojářů prohlásil, že "nemá tušení, co vlastně bude výsledná hra zač nebo o čem je její příběh - tolik se to změnilo, jak lidé dávali výpověď a byli vyhazováni." Za těchto okolností je možná na místě vyhlížet Dying Light 2 s větší opatrností, přestože první díl byl bezesporu vynikající.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama