Z Viking Conquest se mohl vyklubat obsáhlý a propracovaný přídavek, teď je z něj jen nedodělaný polotovar s promarněným potenciálem. Pokud za každou cenu hledáte rozšíření Mount & Blade, v tuto chvíli doporučuji šetřit si 14 euro na něco jiného a poohléd
Recenze Z Viking Conquest se mohl vyklubat obsáhlý a propracovaný přídavek, teď je z něj jen nedodělaný polotovar s promarněným potenciálem. Pokud za každou cenu hledáte rozšíření Mount & Blade, v tuto chvíli doporučuji šetřit si 14 euro na něco jiného a poohléd

Z Viking Conquest se mohl vyklubat obsáhlý a propracovaný přídavek, teď je z něj jen nedodělaný polotovar s promarněným potenciálem. Pokud za každou cenu hledáte rozšíření Mount & Blade, v tuto chvíli doporučuji šetřit si 14 euro na něco jiného a poohléd

Martin Cvrček

Martin Cvrček

5

Populární Mount & Blade: Warband se dočkal nového DLC, které se zaměřuje na tématiku Vikingů. Má tenhle přídavek šanci zaujmout v záplavě bezplatných modů?

Reklama

Vývojáři z TaleWorlds Entertainment mají plné ruce práce s vývojem druhého dílu středověké série Mount & Blade, ale to ještě neznamená, že jejich předešlé počiny strádají. Warband je stále nesmírně populární a jeho oficiální podpora je vcelku logická, takže se nelze divit, že jsme se dočkali nového DLC. Viking Conquest, jak se nový přídavek jmenuje, však nemají na svědomí samotní vývojáři z TaleWorlds, ale především tvůrci modifikací, konkrétně tým Brytenwalda, který stojí za stejnojmenným a taktéž populárním modem. Není to přitom poprvé, i pod předešlým DLC Napoleonic Wars je podepsaná aktivní komunita, což dokazuje, že Mount & Blade a modding k sobě prostě patří a z tohoto vztahu většinou vzejdou samé dobré věci, které mají šanci na úspěch i za předpokladu, že mají na sobě nalepenou cenovku. Platí to ale i o Viking Conquest?

Zase ta pomsta

Zatímco Napoleonic Wars se zaměřuje jen na multiplayer, Viking Conquest zahrnuje i singleplayerovou kampaň, kterou lze hrát dvěma způsoby. Na výběr máte buď klasickou sandboxovou kampaň, v níž jste prostě vržení do hry a můžete si dělat, co chcete, nebo příběhovou kampaň, ve které sledujete jasně daný příběh začínající v roce 867. Ten se točí kolem pomsty za přepadení vaší lodi a smrt matky, kterou zavinil jistý vůdce Vikingů jménem Sven Bull Neck. V průběhu kampaně ale nezůstane jen u prosté snahy zlikvidovat Svena, čeká vás i notná dávka politických intrik a zvratů, které vás asi nijak nešokují, ale pořád dokážou jinak strohou zápletku slušně oživit a vy díky nim máte pocit, že se něco ve hře opravdu děje. Příběh vám navíc v určitých ohledech dovolí svobodné volby, a tak je často na vás, jakým způsobem kampaň projdete, jaké role se ujmete a jak se rozhodnete v té které situaci. Koneckonců stále hrajete za postavu, kterou si sami vytvoříte, přičemž tvorba postavy se prakticky neliší od původní hry, a tak není problém nastavit si podle sebe nejen vzhled, ale i původ a množství skillů a dovedností.

Ať už si ale vyberete jakýkoliv druh kampaně, čeká vás tradiční hratelnost, kterou bude znát každý, kdo zkoušel singleplayer jakéhokoliv Mount & Blade titul. Stále máte k dispozici rozsáhlou mapu, která tentokrát zahrnuje sever Francie, dnešní Dánsko a Britské ostrovy a která je zaplněná městy, vesnicemi, pevnostmi, kláštery a dalšími objekty zájmu, jež lze v mnoha směrech využít na vašich cestách. Na celou mapu si vlastně nejde moc stěžovat, obzvlášť Britské ostrovy jsou opravdu rozsáhlé a členité a je na nich vždy o zábavu postaráno. Jen škoda odbytého Dánska, které obsahuje vlastně jen jedno větší přístavní město, několik pevností a několik vesnic, které jsou z hlediska struktury jedna jako druhá. Což je škoda, protože právě tam vás zavede úvod příběhu, a tak můžete poměrně snadno nabýt dojmu, že někdo mapu prostě a jednoduše odbyl a vy nemáte pořádně co dělat. Naštěstí se ale o kus dál nachází obří a možná až příliš zaplněné souostroví.

Pokud se zrovna nedržíte příběhu, můžete si na této mapě opravdu dělat, co chcete. Můžete prostě cestovat mezi městy a vesnicemi, kde lze nakupovat zásoby a především nabírat vojáky a spolubojovníky do vaší družiny (jen pozor, tentokrát je třeba mít na nábor povolení od vládce nebo předáka vesnice). Můžete zvyšovat svou slávu, nahánět lapky a bandity nebo vyhledávat vladaře a další vlivné osobnosti, jimž nabídnete své služby nebo je prostě naštvete během rozhovoru, protože dělání nových nepřátel přece nemůže být škodlivá činnost. Můžete také útočit na pevnosti a ležení, pokud si na něco takového troufnete. Samozřejmostí je i plnění mnoha questů. Z hlediska hratelnosti a možností tak Viking Conquest nijak zvlášť nevybočuje z řady a spíše se snaží převést tradiční principy Mount & Blade do doby Vikingů, což s ohledem na chytlavost a návykovost původní hry stačí.

„Obzvlášť Britské ostrovy jsou opravdu rozsáhlé a členité a je na nich vždy o zábavu postaráno."

Ve jménu víry

Určité novinky tu ale přeci jen jsou a příběh rozhodně není jediná z nich. Další novinkou je přítomnost dvou náboženství, a to křesťanství a víry v Severské bohy. Ať se rozhodnete věřit v to či ono, připravte se na to, že náboženství je všudypřítomné a může ovlivnit vaše vztahy s ostatními postavami včetně spolubojovníků. Pokud si na mě nějaký kolega stěžoval, což v několika případech nastalo, bylo to spíše kvůli špatnému vedení (to byla vždy naprostá lež!) než kvůli jinému vyznání, ale i tak může více či méně ovlivnit určité rozhovory a chování postav.

Další novinkou je možnost zařídit si vlastní sídlo, které lze osadit obyvateli i posádkou a zařídit si tak vlastní základnu, která obsahuje vše, co potřebujete, ať už jde o kněze, léčitele, barda nebo zbrojíře. Jde sice spíše o bonus než o zásadní novinku, protože stejné služby naleznete i ve městech, ale třeba v již zmíněném chudém Dánsku se možnost založit nové sídlo rozhodně hodí. I zde se přitom mohou odrážet vaše volby, protože možnost založení základny se vám naskytne poté, co vyřídíte její původní obyvatele. V tu chvíli máte možnost místo vydrancovat a spálit nebo si ho zabrat pro sebe.

Další novinkou jsou námořní bitvy. Francii nebo Dánsko a Britské ostrovy samozřejmě dělí voda, takže pohyb po moři je často nezbytný. A jak už to tak bývá, vody nemusí být vždy bezpečné. V boji lze lodím dávat jednoduché příkazy zahrnující především změnu rychlosti, směru a plachet, přičemž tyhle příkazy se nejlépe hodí k tomu, že přirazíte k cizí lodi, skočíte na její palubu a rozpoutáte jatka. Nebo tu palubu zasviníte vlastní krví, protože jste byli natolik hloupí, že jste skočili do houfu nepřátel, který vás okamžitě udolal. Samotný soubojový systém se nicméně nezměnil a funguje pořád stejně, jen byl obohacený o prvek výdrže, takže pokud máte na sobě těžkou zbroj, už si tak snadno nezaběháte. I tak ale pořád platí to, že pokud jste absolvovali libovolný Mount & Blade titul, máte dobrou představu, co vás čeká a jak boj funguje. I námořní bitvy se koneckonců vždy zvrhnou v tradiční boj, který se liší jen tím, že máte mnohem méně prostoru pro pohyb a kolem vás se rozprostírá nekončená vodní hladina. Přitom stojí za to zmínit, že v příběhové kampani dostanete vlastní loď poměrně brzy a pak už vám nic nebrání vypravit se na širé moře a vyhledávat nepřátelská plavidla.

Bugy a zase jenom bugy

Nechybí ani drobnější a spíše kosmetické novinky, za zmínku stojí třeba náhled měst a vesnic. Nabídka činností, které můžete při návštěvě provést, se zúžila na sloupec po pravé straně obrazovky a v levé straně se můžete kochat pohledem na nějakou malebnou vísku nebo město. Došlo i k lehkému rozšíření rozhovorů. Jakýkoliv dabing nebo emoce ve tvářích postav, s nimiž mluvíte, stále chybí, ale nyní si alespoň můžete v dialozích přečíst, jak se postava tváří nebo jak se na vás dívá. Obě tyto novinky jsou sice spíše maličkosti, které nemají na hru žádný dopad, ale přinejmenším více podporují vaší fantazii. Samozřejmostí je potom i nový soundtrack, který se určitě povedl a pomáhá navodit správnou atmosféru.

S ohledem na všechno výše zmíněné je opravdu škoda, že Viking Conquest trpí záplavou bugů. V době psaní této recenze už vyšel první patch, který opravil největší porodní bolesti, takže jsem se nesetkal s pády hry nebo s mizením uložených pozic. Technické problémy ale stále nezmizely. Za zmínku stojí třeba nesmyslně dlouhý loading při zapnutí hry, který může trvat klidně i pár minut. Hra má také viditelné problémy s osvětlením, při nočních nebo večerních procházkách tak můžete na mnoha místech pozorovat drobné bílé záblesky, nemluvě o osvětlení z pochodní nebo svíček, které také září nesmyslným bílým světlem. Do popisků všeho dění při boji, které jsou umístěné v levém dolním rohu obrazovky, se zase často dostanou chybové hlášky a výjimečné nejsou ani nevysvětlitelné propady snímků za sekundu. V obřích bitvách, které jsou i v tomto DLC možné, by se něco takového možná dalo pochopit, ale fps dropy jsem zažil i v bitvě na holé pláni, kde proti sobě stálo nanejvýš 20 až 30 vojáků. A s něčím takovým by si snad engine měl poradit.

Jak se ale zdá, lidé z Brytenwalda týmu si s enginem příliš zahrávali a pak to takhle dopadá, což dokazuje další problém v podobě doskakování textur při příchodu do nové lokace. To může trvat i několik vteřin, hra se v ten moment viditelně seká a vy můžete sledovat jen odpudivé textury bez jakýchkoliv detailů. Nemluvě o tom, že vůbec nezáleží na vašem hardwaru. Tvůrci se očividně snažili zlepšit grafickou stránku Mount & Blade a pravdou je, že se jim to většinou povedlo, ale osobně bych raději viděl grafiku na úrovni původní hry, díky níž poběží hra naprosto plynule, než zlepšený vizuál za cenu propadů fps a nutnosti několik vteřin čekat na to, až se textury milostivě načtou.

Problémy mohou nastat i v případě questů v příběhové kampani. To, že vám questlog neustále říká, že jste v úspěšně provedených úkolech selhali, se dá ještě pochopit, protože jde jen o vadu textu a quest jde stále zdárně dokončit. Zažil jsem ale případy, kdy nastal problém v samotné funkčnosti questů, což bylo spojené s nefunkčními rozhovory nebo s tím, že postava nutná pro dokončení úkolu nebyla tam, kde by měla být. Korunu tomu všemu nasazuje mizerná umělá inteligence, díky níž můžete velmi často sledovat, že protivníci i vaši spolubojovníci jen hloupě stojí na místě, čekají, až je někdo trefí nebo až se rovnou nechají zabít, zasekávají se o kmeny stromů nebo stěžně lodí a pokud je poblíž vodní hladina, rádi vykročí do hlubiny, aby se rovnou utopili. Jinak řečeno, velmi často se chovají jako idioti a kazí jinak zábavné souboje. Jak už jsem zmínil výše, samotný systém soubojů stále dobře funguje, ale umělá inteligence dokáže z mnoha potyček udělat spíše otravnou záležitost.

„Výjimečné nejsou ani nevysvětlitelné propady snímků za sekundu."

Spásný multiplayer?

Alespoň v případě multiplayeru, který Viking Conquest také nabízí, jsem nenarazil na žádné výrazné problémy. Od hry více hráčů (stejně jako od možnosti nastavit si vlastní bitvu) můžete opět očekávat to, co znáte z Warband, včetně podobné struktury map zasazených třeba do prostředí farmy, vojenského opevnění a přístavu. Stejná je také možnosti vybírat si vybavení podle svého vkusu, frakce a financí. Díky tomu můžete i ve Viking Conquest narazit na snaživé válečníky s rozumně zvolenou výzbrojí nebo na frajírky, co si myslí, že kůň znamená převahu, a přitom z jeho hřbetu netrefí ani vrata od stodoly. Samozřejmě zde najdete také naháče, od kterých nejspíš budete čekat, že když mají jenom trenýrky a hůl, dáte jim pěknou nakládačku, ale pak zjistíte, že zdání klame a na pamětnou dostanete naopak vy a ani nebudete vědět jak. Čeká vás zkrátka multiplayer Mount & Blade v tom nejlepším, jen s odlišným dobovým zasazením, které ale v tomto případě nehraje prakticky žádnou roli, pokud pominu lehce odlišnou atmosféru.

Výjimkou jsou snad jen herní módy, které zahrnují nejen tradiční team deatchmatch nebo obléhání pevnosti, ale také námořní bitvy. I multiplayer má však jeden velký problém, a to je malý počet serverů. Za něco takového nelze vinit samotnou hru nebo vývojáře, spíše samotnou komunitu, takže to berte spíše jako varování. Serverů je zkrátka málo, čemuž se bohužel nelze moc divit s ohledem na nízkou popularitu celého přídavku.

Promarněná šance

Viking Conquest by se dal jednoduše označit za promarněnou příležitost. Celý přídavek má totiž velký potenciál a díky jeho rozsahu by se dal považovat spíše za datadisk než za DLC a rozhodně nemůžu říct, že bych se při hraní nudil. Mapa je opravdu obrovská a většinou i bohatá, příběh dokáže zaujmout a motivovat, stěžovat si nemůžu ani na celkové dobové zasazení a novinky zahrnující především přítomnost dvou náboženství a námořní bitvy. Chválím také soundtrack a samozřejmě multiplayer, který se věrně drží tradičních principů známých z Warband a obohacuje je o nové zasazení a o námořní bitvy.

Proto je opravdu škoda, že tohle všechno kazí obrovské množství chyb a nedodělků, kvůli nimž budete mít neustále pocit, že hrajete nehotový produkt, který v téhle podobě rozhodně neměl nikdo vydávat. Přitom bugy a technické problémy doprovázené mizernou umělou inteligencí jsou vlastně jediné skutečné problémy, s nimiž jsem se setkal, bohužel je jich ale tolik, že je jednoduše nelze tolerovat a nedá se říct, že tam sice jsou, ale hraní by vám neměly výrazně narušit. Ať chcete nebo ne, ať vás hraní sebevíc zabaví, dříve či později přijde chvíle, kdy k tomu narušení prostě dojde. Pokud tedy máte o Viking Conquest přeci jen zájem, rozhodně doporučuju počkat a koupit přídavek až poté, co vyjde několik patchů.

Nicméně je otázka, jestli vůbec má smysl čekat a poté platit 14 euro, protože byť je tohle DLC sebevíc obsáhlé, stále platí, že stejné, ne-li větší možnosti nabízí i bezplatné mody. Příkladem může být Clash of Kings na motivy Game of Thrones nebo i původní Brytenwalda, která sází na stejné zasazení. Nakonec tedy došlo k případu, kdy je původní mod zajímavější a výhodnější než jeho zpoplatněný nástupce, minimálně v tuto chvíli. Nakonec tak vlastně nevím, komu bych mohl Viking Conquest doporučit. Snad jen těm, kteří už mají všechny zajímavé mody za sebou a za každou cenu chtějí něco nového, klidně i placeného. Ale s ohledem na obrovskou nabídku úžasných modů a existenci skvělého Napoleonic Wars tak nějak nevěřím, že by se někdo takový našel. Zatím zkrátka Viking Conquest nenabízí dost důvodů, proč mu dát přednost před bezplatnými alternativami.

Hráno na sestavě:

OS: Windows 7 (64bit)CPU: Intel Core i5 3.10 GHzGrafická karta: GeForce GTX 660Paměť: 8 GB RAMRozlišení: 1680x1050

Minimální požadavky:

OS: Windows XP, Vista, Windows 7Procesor: Intel Pentium 4 2.0 GHz nebo AMD 2.5 GHzPaměť: 2 GB RAMGrafická karta: 128 MB+ (integrované grafické karty nejsou podporované)DirectX: 9.0c

Doporučené požadavky:

OS: Windows XP, Vista, Windows 7Procesor: Intel Core Duo 2.0 GHz nebo AMD Athlon 64 X2 3600+Paměť: 4 GB RAMGrafická karta: NVIDIA GeForce 8600, ATI Radeon HD 2600 nebo lepší (integrované grafické karty nejsou podporované)DirectX: 9.0c

Z Viking Conquest se mohl vyklubat obsáhlý a propracovaný přídavek, teď je z něj jen nedodělaný polotovar s promarněným potenciálem. Pokud za každou cenu hledáte rozšíření Mount & Blade, v tuto chvíli doporučuji šetřit si 14 euro na něco jiného a poohléd

Verdikt

Z Viking Conquest se mohl vyklubat obsáhlý a propracovaný přídavek, teď je z něj jen nedodělaný polotovar s promarněným potenciálem. Pokud za každou cenu hledáte rozšíření Mount & Blade, v tuto chvíli doporučuji šetřit si 14 euro na něco jiného a poohlédnout se raději po nějakém bezplatném modu.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

solidní příběh
obrovská mapa
námořní bitvy
soundtrack
nový obsah v multiplayeru
velké množství bugů a nedodělků
mizerná umělá inteligence
technické problémy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama