Světová zdravotnická organizace začne oficiálně uznávat tzv. „herní poruchu”
Novinka Světová zdravotnická organizace začne oficiálně uznávat tzv. „herní poruchu”

Světová zdravotnická organizace začne oficiálně uznávat tzv. „herní poruchu”

Jan Kalný

Jan Kalný

21

Pokud trávíte nadměrný čas hraním her a dáváte jim přednost nad jinými činnostmi, máte zdravotní problém.

Reklama

O tom, jaký mají hry dopad na člověka se mohou vést debaty i několik let. O závislosti nebo agresivitě se mluví především. Jednu větší ránu této debatě, hernímu odvětví i hráčům zasadila Světová zdravotnická organizace (WHO), která během víkendu odhlasovala 11. revizi Mezinárodní statistické klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů (ICD-11), v níž je zařazena právě tzv. „herní porucha”.

Podle oficiální definice jde o „chování vyznačující se narušenou kontrolou nad hraním, dáváním hrám prioritu nad ostatními aktivitami [...] a postupnou eskalací i přes negativní následky.”

„Aby mohla být herní porucha diagnostikována, musí chování výrazně narušovat soukromé, rodinné, sociální, vzdělávací, pracovní nebo jiné důležité oblasti fungování a musí být evidentní po dobu alespoň 12 měsíců," doplňuje oficiální popis.

Organizace WHO také vysvětluje důvod, proč byla herní porucha, která začne být oficiálně uznávaná počínaje 1. lednem 2022, do registru zařazena.

„Rozhodnutí o zařazení herní poruchy do ICD-11 je založeno na dostupných důkazech a odráží konsenzus expertů z různých disciplín a geografických regionů. [...] Zařazení herní poruchy do ICD-11 je důsledkem léčebných programů pro lidi, kteří trpí zdravotními problémy identickými s charakteristikou herní poruchy v různých částech světa, což vyústí ve zvýšenou pozornost zdravotních expertů ohledně rizik této poruchy a relevantní prevence a opatření.”

Následuje také odpověď na dotaz, jestli by se takové poruchy měl bát každý, kdo se zabývá hraním.

„Studie ukazují, že herní porucha ovlivňuje jenom malou část lidí, kteří se angažují v digitálních a videoherních aktivitách. Nicméně lidé, kteří se zabývají hraním, by měli sledovat čas, který mu věnují. Především pokud na úkor hraní vylučují jiné denní aktivity nebo se objevují změny v jejich fyzickém a psychologickém stavu a sociálním fungování, které by mohlo být zapříčiněno hraním.”

Celá tato aféra se ale ovšem nelíbí jak hráčům, tak různým asociacím, jako například ESA, IGEA, ISFE nebo UKIE, a jejich představitelům. Ti se společně nechali slyšet.

„Neexistuje žádná významná debata mezi lékaři a profesionály ohledně [nedávných] činností WHO. Obáváme se, že dospěli k závěru bez konsenzu akademické komunity. Následky jejich [nedávné] aktivity mohou být nedozírné, nechtěné a mohou poškodit ty, kteří skutečně potřebují pomoc.

Podporujeme a nabádáme ke zdravému hraní tím, že nabízíme informace a nástroje, jako je například rodičovská kontrola, která pomáhá miliardám lidí po celém světe k tomu, aby mohli řídit jejich hraní tak, aby zůstalo zábavné a obohacující. Stejně jako u všech věcí v životě, umírněnost je klíčem a najití správné rovnováhy je nezbytnou součástí zdravého a rozumného hraní.”

Kam se všechno tohle vyvine a jaké to bude mít následky je zatím ve hvězdách. Jedná se ale o důležitý vývoj, který může hráčům uškodit (například v očích rodičů nebo odpůrců her jako takových), případně i pomoci těm, kteří závislostí opravdu trpí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama