The Vanishing of Ethan Carter - zvláštní případ
The Vanishing of Ethan Carter Recenze The Vanishing of Ethan Carter - zvláštní případ

The Vanishing of Ethan Carter - zvláštní případ

Martin Cvrček

Martin Cvrček

27

Polské studio Astronauts zplodilo velmi zajímavý indie počin, který se pyšní především úžasnou vizuální stránkou. Dokáže ale nabídnout i něco dalšího?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Během vývoje na sebe zajímavý projekt The Vanishing of Ethan Carter od varšavského studia Astronauts strhával pozornost především díky své působivé vizuální stránce. Skoro to vypadalo, že se vlastně ničím jiným ani nepochlubí a zařadí se spíše mezi stále častější tituly, kde prostě jen chodíte sem a tam bez nutnosti pořádné interakce a sledujete nějaký příběh. Typickými příklady takových her může být Gone Home nebo Dear Esther. Jenomže, zdání v tomto případě klame.

Po stopách malého kluka

Aby bylo jasno, v The Vanishing of Ethan Carter příběh samozřejmě sledujete. Vžijete se do role detektiva Paula Prospera, který obdržel dopis od malého kluka jménem Ethan Carter. Podle dopisu se zdá, že je Ethan v nebezpečí, a tak je třeba vydat se po stopách Ethana a jeho rodiny a vyřešit záhadu jeho zmizení. Na to samozřejmě odkazuje samotný název hry. Příběh nemá cenu dál příliš rozebírat, protože bych tím prozradil příliš, až tak tajemná ta zápletka je. Buďte si ale jistí, že vás snaha najít Ethana a přijít na co, co se stalo v dějišti hry jménem Red Creek Valley, bude táhnout kupředu až k poměrně překvapivému rozuzlení.

Hratelnost pak pochopitelně těží z faktu, že je Paul Prospero detektiv. Ale ne ledajaký detektiv, hrdina má totiž k dispozici zajímavé schopnosti, které mu umožňují vracet se v čase a rekonstruovat mnoho situací. Což se vám bude často hodit. Z počátku se totiž opravdu zdá, že vlastně musíte jen chodit, ale už brzy narazíte na první podezřelé stopy a záhy na první mrtvolu. A jak asi tušíte, u jednoho těla nezůstane. Vyšetření toho, co se na místě činu vlastně stalo, pak probíhá velmi unikátním způsobem a vždy s využitím detektivových schopností. Dejme tomu, že najdete nějakou mrtvolu. Tu nejde jen tak ohledat, takže je třeba nejprve prozkoumat stopy a zrekonstruovat místo činu, což vyžaduje především nalezení důležitých předmětů, které se někam ztratily, a jejich následné dosazení na správné místo. Poté už můžete přijít k tělu a ponořit se do jakési přízračné aury, která vrátí těsné okolí vraždy do doby, kdy se stala, a odhalí důležité události, jež činu těsně předcházely. Následně je třeba už jen určit správné pořadí těch událostí, vše si přehrát a konečně dospět k odhalení vraha i podstaty zločinu, která vás nasměruje dál za Ethanem.

Někomu takový postup může přijít zbytečně složitý, někomu možná příliš přímočarý, skutečnost se nachází někde mezi, hlavní ale je, že funguje naprosto bezvadně a často vás nutí myslet a dál zkoumat prostředí. I proto, že na své cestě nenajdete jen přímé indicie k jednotlivým vraždám, ale i k minulosti Ethanovy rodiny a obecně k pozadí celého příběhu. Občas dojde i na menší, zpravidla jednoduché hádanky, jejichž řešení kromě trochy uvažování vyžaduje důkladnou pozornost na místech, která navštívíte.

,,Hrdina má k dispozici zajímavé schopnosti, které mu umožňují vracet se v čase a rekonstruovat mnoho situací."

A je tu ještě jedna věc

Zkoumání prostředí je tedy naprosto klíčové a spolu s vyšetřováním vražd tvoří jádro celé hratelnosti. Nikdo vás přitom neomezuje v tom, kudy půjdete. Prostředí celé hry je poměrně členité a nabízí řadu alternativních cest a odboček, které můžete zkoumat a procházet zcela podle libosti. A to navíc v jakémkoliv směru. Pokud chcete, můžete se i v pokročilé fázi hry vrátit na místo, kde jste začali. Nedá se říct, že by The Vanishing of Ethan Carter byl klasický open-world titul, ale otevřenost prostředí tu určitě najdete a jsem si jistý, že si jí budete užívat, i když třeba občas zabloudíte, což se vám klidně může stát. Také se může stát, že nějaké důležité místo zcela opomenete, hra vám to prostě dovolí a na nějakém důležitém místě vám určitě nevztyčí nějaké bariéry. Což je věc, kterou rozhodně chválím.

Už ale moc nechválím fakt, že vás hra ze začátku vyplivne do Red Creek Valley bez jakýchkoliv indicií alespoň k ovládání a minimalistickému uživatelskému rozhraní. Třeba možnost vyšetřit první vraždu jsem skutečně minul, a to právě proto, že jsem neporozuměl podstatě vyšetřování, potažmo způsobu hledání důležitých předmětů. Na každém místě činu totiž uvidíte určité objekty, na nichž je přilepený nějaký text. Po jeho aktivaci Prospero trochu zapřemýšlí nad daným objektem a pokud dospěje k vidině nějakého chybějícího předmětu, po celé obrazovce vám začne skákat jeho název, a to hned několikrát, jinak řečeno máte v tu ránu obraz zahlcený slovy. Poté se po vás nechce nic jiného, než se rozhlížet kolem sebe do té doby, než se ve správném směru z toho guláše stane jediné slovo vedoucí k malému náhledu místa, kde předmět najdete.

Jenomže to vám hra nijak nevysvětlí a vy si klidně můžete myslet, že všechna ta slova skákající po obrazovce, nebo i jiné zvláštnosti týkající se vašich schopností, nemají větší význam. Nemám problém s faktem, že na většinu věcí týkajících se příběhu nebo hratelnosti musíte prostě přijít sami, že vás nic a nikdo nevede za ruku. Navíc se může stát, že pokud nepochopíte nějakou hádanku, trkne vás časem a dostanete možnost se k ní vrátit. Tohle všechno ke hře prostě patří a pokud vás Ethan Carter láká, je třeba s tím počítat. Vysvětlení některých elementárních prvků, jejichž nepochopení vám může hraní docela znepříjemnit, bych ale přeci jen uvítal.

Také mě trochu mrzí, že tvůrci více nevyužili možnost ohledání předmětů. Když najdete nějakou důležitou věc, kromě prostého sebrání máte možnost ji různě otáčet a blíže zkoumat. To je sice fajn, ale k ničemu vám to není, což je škoda. Rozšíření detektivních povinností i na stopy na předmětech by hru určitě více oživilo. To je ale spíše jen mé přání, kterým nehodlám hodnocení ovlivnit, protože vše funguje skvěle i bez toho. Krátká herní doba už je ale větší problém. Snažil jsem se poctivě prohledávat každý kout prostředí, občas jsem se i dobrovolně nebo nedobrovolně vracel, ale přesto mi průchod hrou netrval déle než necelé čtyři hodiny. Na poměry titulu za 19 Euro je sice taková doba vcelku adekvátní, ale i tak bych se za delší možnost zkoumání Red Creek Valley určitě nezlobil, spíše naopak. Dobrá zpráva nicméně je, že s prvním patchem, který byl v době psaní této recenze už venku, tvůrci odstranili několik porodních problémů v čele s hůře rozmístěnými, špatně rozpoznatelnými auto-savy. Nyní fungují bezvadně a absence manuálního ukládání by pro vás neměla představovat problém.

Zalesněná krása

Nyní nastal čas se konečně zaměřit na to, co jsem nakousl už v samotném úvodu recenze, tedy zpracování prostředí, ve kterém se The Vanishing of Ethan Carter odehrává. Je totiž otevřené, členité a také vážně nádherné a disponuje úžasnou atmosférou. Občas ve mě nějaká lokalita v Red Creek Valley evokovala Stalkera, jindy zase Bright Falls z Alan Wake nebo šumavské a slapské lesy. Jsem si jistý, že i vám bude prostředí v určité fázi povědomé, ale je třeba zmínit, že vše zároveň působí unikátním a svérázným dojmem. Za to může i velmi vysoká úroveň grafického ztvárnění, u níž se zdá, že se tvůrcům podařilo z Unreal Enginu 3 vytěžit naprosté maximum. Grafika je jedním slovem dechberoucí.

Přitom ale titul nemá kdovíjak vysoké nároky. Na zcela plynulé hraní na plné detaily sice potřebujete pořádný stroj, ale na pouhé spuštění hry a přinejmenším solidní podívanou vám stačí i postarší hardware. Jinak řečeno, z hlediska grafiky a výkonu nabízí The Vanishing of Ethan Carter něco jak pro ty, kteří se honí za co nejlepším vizuálem, tak pro ty, kteří si nemohou dovolit kdovíjak výkonné PC. Jen je trochu zvláštní, že v minimálních HW požadavcích je zároveň Windows XP a 4 GB RAM.

Podobně dobře jako grafika je na tom také ozvučení. Většinu hry vás bude doprovázet klidný, ale povedený soundtrack, na zvuky přírody si také nelze stěžovat a dabing sice nepatří úplně k tomu nejlepšímu, co lze v dnešní době slyšet, ale pořád si udržuje solidní kvalitu a uši vám určitě trhat nebude.

Případ uzavřen

The Vanishing of Ethan Carter skvělým způsobem kombinuje zkoumání nádherného prostředí s trochou detektivní práce okořeněné o nadpřirozené schopnosti, navíc se můžete těšit i na zajímavý příběh a povedené ozvučení. Tohle všechno dává dohromady velmi originální počin, který si určitě zamiluje každý, kdo za každou cenu nehledá jen samou akci. Ta vás tady vážně nečeká, místo toho vás čeká úchvatná návštěva Red Creek Valley, kterou může pokazit snad jen absence vysvětlivek některých základních prvků a krátká herní doba. To ale nepovažuji za dostatečný důvod k tomu, abyste dílo studia Astronauts minuli. Ať už patříte mezi příznivce detektivek, dobrého příběhu nebo detailního prostředí, při hledání zmizelého Ethana Cartera si rozhodně přijdete na své.

Dodatek: Příběh The Vanishing of Ethan Carter doplňuje krátký komiks na webu vývojářů, odehrávající se ještě před událostmi ve hře. Pokud vám tedy návštěva Red Creek Valley nebude stačit nebo si budete chtít zkrátit čekání při stahování, zamiřte sem.

The Vanishing of Ethan Carter

Verdikt

Působivá, originální a zábavná detektivka v nádherném prostředí, jehož ztvárnění na vás bezesporu udělá velký dojem. Víc indicií k vyřešení otázky, zda The Vanishing of Ethan Carter stojí za zahrání, nepotřebujete. Tenhle případ se neodmítá.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

kvalitní příběh
zajímavá hratelnost
prvky nadpřirozena
nádherné, detailní prostředí
slušné ozvučení
vcelku nízké HW nároky
absence vysvětlivek pro několik základních prvků
kratší herní doba
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama